Svět uzemnil boeingy. Akcie americké firmy rychle padají

  14:03aktualizováno  17:35
Nedělní pád letadla v Africe silně otřásá akciemi Boeingu. Hodnota firmy se na burze v New Yorku propadla od nehody o téměř 27 miliard dolarů, tedy o 11 procent. O stroje „Max“ opírá Boeing výraznou část výrobního programu a případné rušení objednávek může tvrdě pocítit.

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service | foto: Travel Service

Ještě v pátek se akcie výrobce letadel prodávaly za cenu 422 dolarů za kus, nyní stojí 375 dolarů. Cena se sice začala v posledních dnech vracet k původním hodnotám, jenomže včerejší zákaz úřadem EASA v Evropě opět akciím hodnotu ubral.

„Cena lidských životů je nevyčíslitelná. Naopak propad v ceně akcií společnosti Boeing se dá vyčíslit zcela přesně. Za poslední dva dny se celková hodnota společnosti Boeing snížila o 26,6 miliardy dolarů,“ říká hlavní ekonom společnosti BH Securities Štěpán Křeček. Očekává, že dojde k dalšímu pádu.

„Z dlouhodobějšího pohledu se však akciím Boeingu nebývale daří. Od roku 2017 vzrostla cena akcií ze 156 dolarů za kus na nynějších 375 dolarů za kus. Současné zavrávorání tak dlouhodobým investorům nemusí dělat vrásky na čele,“ dodal analytik.

Vývoj akcií společnosti Boeing na  newyorské burze.

Vývoj akcií společnosti Boeing na newyorské burze. Zdroj: Yahoo Finance

Investiční banka Goldman Sachs předpokládá, že nevyřízené objednávky letadel 737 Max mají v nadcházejících pěti letech tvořit třetinu celkových tržeb firmy. Analytici této instituce vidí riziko v poklesu těchto příjmů, a to i v případě, že stroje nezůstanou dlouho stát na zemi.

Momentálně je na zemi šedesát procent z 385 Maxů, které už světové aerolinky provozují.

Boeingy 737 MAX nesmí ani nad Kanadu

Vzdušný prostor pro Boeingy 737 MAX 8 a MAX 9 uzavírá i Kanada, oznámil tamní ministr dopravy. Stalo se tak podle něj na základě nových informací.

Garneau uvedl, že satelitní údaje ukázaly možnou shodu v chování stroje při letu během nehody v Etiopii s chováním stejného modelu boeingu indonéské společnosti, jenž se zřítil před půl rokem. Obě letadla havarovala krátce po startu.

"Není to průkazné, ale je to něco, co možná ukazuje tímto směrem," uvedl ministr s tím, že opatření je preventivní.

Hráči z Wall Streetu podle CNBC předpokládají spíše krátkodobé dopady, akcie Boeingu rozhodně neházejí přes palubu. Banka Barclays očekává, že v nejhorším scénáři, kdy by byla uzemněna všechna letadla 737 Max, by incident odsál z cash flow firmy každý měsíc 750 milionů až 1 miliardu dolarů. Tento odhad však předpokládá úplné zastavení dodávek a plateb za dodávky v příštím roce, ale i finanční sankce ze strany aerolinek, využívajících stroje Max, jimž by mohla situace způsobit kapacitní problémy.

Objednávky zatím nikdo neruší. Není však těžké představit si, že se někdo takový najde. Už o tom ostatně uvažovala indonéská aerolinka Lion Air, jejíž boeing se v říjnu zřítil do moře. Tato společnost plánovala mít ve flotile přes dvě stě Maxů, na naprostou většinu z nich teprve čeká.

Z evropských leteckých dopravců Boeingy 737 Max využívá nebo chystá nasadit například polský LOT či Enter Air, Ryanair, španělská Air Europa, Turkish Airlines, britsko-německá TUI Group a také česká Smartwings.

Naděje Boeingu i českého dopravce

737 Max je podle webových stránek Boeingu nejrychleji prodávaným strojem společnosti. Počet letadel v provozu se blíží čtyřem stovkám, ale objednávek má firma 4 700 od více než stovky leteckých společností světa.

Do těchto čísel firma zahrnuje i typy Max 7 a Max 10, které zatím žádné země nezakazují, nicméně do vzduchu v mnoha zemích světa i celé EU nesmí „osmička“, která tvoří osmdesát procent veškerých objednávek této řady.

Momentálně nikdo neví, nakolik je pozice tohoto letadla, které je pro amerického výrobce tak důležité, otřesena. A tím i pozice celé firmy na globálním trhu, o který se dělí především s evropským Airbusem.

Jedním z prvních objednatelů 737 Max je česká společnost Smartwings. Ta loni na začátku roku (tehdy ještě pod názvem Travel Service) oznámila, že z většiny hodlá nahradit flotilu více než čtyřiceti svých letadel těmito boeingy. Objednala si jich 39. V současné chvíli jich využívá sedm, v letošním roce počítala s navýšením na 15 kusů. K modernizaci flotily dopomohl dopravci Smartwings kapitál čínské skupiny CEFC, která nakupovala podíly i v jiných tuzemských firmách.

KVÍZ: Poznáte Concorde od Tupoleva? Otestujte se ve znalostech letadel

„Nová letadla 737 MAX plně podpoří náš ambiciózní plán dalšího rozvoje, přinesou konkurenční výhodu a umožní rozšířit síť leteckých spojení o nové žádané destinace,“ uvedl loni v únoru generální ředitel Travel Service Roman Vik.

Otázkou je, nakolik může na současné situaci vytěžit francouzský Airbus. Momentální vývoj akcií v posledních třech dnech ukazuje posílení o 5 na 116 eur za kus. Těžko z toho dělat nějaké závěry, neboť akcie firmy strmě rostou od letošního ledna, předtím však zažily strmý pád. Nedávno firma oznámila konec výroby největšího dopravního letounu na světě A 380, jehož prodej nenaplnil očekávání. (čtěte o konci leteckého obra)

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Nejpodivnější aerolinky na světě. Letadla pro zvířata, celebrity či křesťany

Hooters Air

Létání může být zážitek. Obzvláště tehdy, když člověk při cestování zvolí nevšední aerolinku. Tou v minulosti byla...

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Najdete na iDNES.cz