Ještě v pátek se akcie výrobce letadel prodávaly za cenu 422 dolarů za kus, nyní stojí 375 dolarů. Cena se sice začala v posledních dnech vracet k původním hodnotám, jenomže včerejší zákaz úřadem EASA v Evropě opět akciím hodnotu ubral.
„Cena lidských životů je nevyčíslitelná. Naopak propad v ceně akcií společnosti Boeing se dá vyčíslit zcela přesně. Za poslední dva dny se celková hodnota společnosti Boeing snížila o 26,6 miliardy dolarů,“ říká hlavní ekonom společnosti BH Securities Štěpán Křeček. Očekává, že dojde k dalšímu pádu.
„Z dlouhodobějšího pohledu se však akciím Boeingu nebývale daří. Od roku 2017 vzrostla cena akcií ze 156 dolarů za kus na nynějších 375 dolarů za kus. Současné zavrávorání tak dlouhodobým investorům nemusí dělat vrásky na čele,“ dodal analytik.
Investiční banka Goldman Sachs předpokládá, že nevyřízené objednávky letadel 737 Max mají v nadcházejících pěti letech tvořit třetinu celkových tržeb firmy. Analytici této instituce vidí riziko v poklesu těchto příjmů, a to i v případě, že stroje nezůstanou dlouho stát na zemi.
Momentálně je na zemi šedesát procent z 385 Maxů, které už světové aerolinky provozují.
Boeingy 737 MAX nesmí ani nad KanaduVzdušný prostor pro Boeingy 737 MAX 8 a MAX 9 uzavírá i Kanada, oznámil tamní ministr dopravy. Stalo se tak podle něj na základě nových informací. Garneau uvedl, že satelitní údaje ukázaly možnou shodu v chování stroje při letu během nehody v Etiopii s chováním stejného modelu boeingu indonéské společnosti, jenž se zřítil před půl rokem. Obě letadla havarovala krátce po startu. "Není to průkazné, ale je to něco, co možná ukazuje tímto směrem," uvedl ministr s tím, že opatření je preventivní. |
Hráči z Wall Streetu podle CNBC předpokládají spíše krátkodobé dopady, akcie Boeingu rozhodně neházejí přes palubu. Banka Barclays očekává, že v nejhorším scénáři, kdy by byla uzemněna všechna letadla 737 Max, by incident odsál z cash flow firmy každý měsíc 750 milionů až 1 miliardu dolarů. Tento odhad však předpokládá úplné zastavení dodávek a plateb za dodávky v příštím roce, ale i finanční sankce ze strany aerolinek, využívajících stroje Max, jimž by mohla situace způsobit kapacitní problémy.
Objednávky zatím nikdo neruší. Není však těžké představit si, že se někdo takový najde. Už o tom ostatně uvažovala indonéská aerolinka Lion Air, jejíž boeing se v říjnu zřítil do moře. Tato společnost plánovala mít ve flotile přes dvě stě Maxů, na naprostou většinu z nich teprve čeká.
Z evropských leteckých dopravců Boeingy 737 Max využívá nebo chystá nasadit například polský LOT či Enter Air, Ryanair, španělská Air Europa, Turkish Airlines, britsko-německá TUI Group a také česká Smartwings.
Naděje Boeingu i českého dopravce
737 Max je podle webových stránek Boeingu nejrychleji prodávaným strojem společnosti. Počet letadel v provozu se blíží čtyřem stovkám, ale objednávek má firma 4 700 od více než stovky leteckých společností světa.
Do těchto čísel firma zahrnuje i typy Max 7 a Max 10, které zatím žádné země nezakazují, nicméně do vzduchu v mnoha zemích světa i celé EU nesmí „osmička“, která tvoří osmdesát procent veškerých objednávek této řady.
Momentálně nikdo neví, nakolik je pozice tohoto letadla, které je pro amerického výrobce tak důležité, otřesena. A tím i pozice celé firmy na globálním trhu, o který se dělí především s evropským Airbusem.
Jedním z prvních objednatelů 737 Max je česká společnost Smartwings. Ta loni na začátku roku (tehdy ještě pod názvem Travel Service) oznámila, že z většiny hodlá nahradit flotilu více než čtyřiceti svých letadel těmito boeingy. Objednala si jich 39. V současné chvíli jich využívá sedm, v letošním roce počítala s navýšením na 15 kusů. K modernizaci flotily dopomohl dopravci Smartwings kapitál čínské skupiny CEFC, která nakupovala podíly i v jiných tuzemských firmách.
KVÍZ: Poznáte Concorde od Tupoleva? Otestujte se ve znalostech letadel |
„Nová letadla 737 MAX plně podpoří náš ambiciózní plán dalšího rozvoje, přinesou konkurenční výhodu a umožní rozšířit síť leteckých spojení o nové žádané destinace,“ uvedl loni v únoru generální ředitel Travel Service Roman Vik.
Otázkou je, nakolik může na současné situaci vytěžit francouzský Airbus. Momentální vývoj akcií v posledních třech dnech ukazuje posílení o 5 na 116 eur za kus. Těžko z toho dělat nějaké závěry, neboť akcie firmy strmě rostou od letošního ledna, předtím však zažily strmý pád. Nedávno firma oznámila konec výroby největšího dopravního letounu na světě A 380, jehož prodej nenaplnil očekávání. (čtěte o konci leteckého obra)
12. března 2019 |