Benzin Natural 95 je na stojanech tuzemských čerpacích stanic označen jako E5, jelikož obsahuje do pěti procent biosložky – lihu (bioetanolu). Benzin s dvojnásobným podílem biopaliva, s označením E10, je zatím v ČR spíše výjimkou. O jeho zavedení se debatuje řadu let, například Německo, Slovensko či Maďarsko už podíl lihu v benzinu zvýšily.
Letecký benzin nikdo nechce, teď se z něj míchá palivo pro lodě |
Poslanec ANO Pavel Pustějovský se nyní snaží situaci vyřešit pozměňovacím návrhem, napsaly Lidové noviny. Do právě projednávaného zákona o nouzových zásobách ropy vkládá přílepek, který navyšuje minimální podíl biopaliv přidávaných do motorového benzinu z 4,1 na 8,8 procenta. Nafty se změna netýká.
Důvodem jsou stále přísnější požadavky EU na úsporu emisí. „V roce 2030 máme mít 14procentní podíl obnovitelných zdrojů energie v dopravě a bez biopaliv to nepůjde. Bioetanol se nabízel,“ řekl listu Pustějovský. V ideálním případě by změny měly začít platit od prvního ledna.
Benzin s vyšším podílem lihu však může zkomplikovat život řidičům starších vozů. U automobilů starších 15 let totiž hrozí při jeho tankování koroze části motoru. Majitelé starších vozů tak budou muset přistoupit k nákladné úpravě motoru, nebo začít tankovat dražší prémiové benziny s více než 95 oktany, do nichž se líh nepřidává.