Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Diskuze

Mají auta bez šoférů šanci i v Česku? Experti varují před zácpami i gigawatty navíc

Nejen takzvaný problém drezíny, kdy se rozjeté vozidlo musí rozhodnout mezi srážkou pěti lidí na jedné koleji a kolizí s jediným chodcem na druhé koleji. Tuzemská etická komise vyjmenovala celou řadu rizik, která může způsobit zavedení autonomních vozidel a s tím související vymizení nebo zásadní omezení dovednosti řídit vozidlo.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MG

M90i15r75e39k 45G48a60j11e72r

5. 10. 2021 11:14

Obávám se, že zavedení povinného automatického krizového brzdění povede ke zvýšení počtu dopravních nehod. Současné systémy totiž docela silně přibržďují auto i tehdy, když to není nutné a řidiči za takovým autem to nečekají. Jde hlavně o případy, kdy auto vpředu zpomaluje před odbočením. Normální řidiči se v takovém případě klidně přiblíží mnohem více, protože v případě potřeby se pomalému autu vyhnou i uvnitř jízdního pruhu nebo s malým přesahem do protisměru. Ta dnes implementovaná krizová brzdění reagují velmi odlišně od zvyklostí řidičů a podle mého i nebezpečně pro vozidla vzadu.

1 0
možnosti
MK

M11i11l13a98n 52K66ö34n21i79g

5. 10. 2021 11:34

jinými slovy. Bude potřeba, aby se lidští řidiči přestali chovat jako prasata a lepit se někomu na zadek. A aby začali dodržovat předpisy.

Tak mě to nezní jako úplně špatný nápad. I když těm, kdo jako prasata jezdí, se to líbit nebude.

1 1
možnosti
RV

Celé je to o systému. Jestliže nebudou dána jasná pravidla, která se do systému povinně implementují, stejné postupy a vyhodnocení, tak bude problém, stejně tak mix kdy část bude autonomních a část klasických. Počítače se dokážou domluvit optimalizovat, ušetřit, ale jak počítat s někým kdo si jede jen tak bez vzájemné komunikace, to je velký problém. Tvar měst, silnic atd.by neměl být překážkou, naopak dynamické řízení centrálního provozu by mělo fungovat.

Příklad: jedu z domu, zadám bod, body kam potřebuji a v síti se generuje moje trasas ohledem na ostatní...

Nejsem zastáncem tohoto, ale myslím, že v tomto bude budoucnost dopravy

0 0
možnosti
AV

Je nesmyslné zavádět automatizované systémy do prostředí, ve kterém se s těmito systémy nepočítá. To je jako kdyby automatizace železniční dopravy spočívala v tom, že kamera v lokomotivě bude snímat, zda má výpravčí plácačku nahoře nebo dole a podle toho bude reagovat.

3 1
možnosti
PV

Železnice může nahradit chlapíka s plácačkou ale na železnici můžete mít kontrolu prakticky nad vším. Ale možností na silnici je mnohem víc, spousta soukromých vozidel, chodci a mraky nepředvídatelných situací. Silniční dopravu prostě nemůžete jen tak přizpůsobit. V autě prostě musí být umělá inteligence která si zvládne poradit. Případně ve vyjímečných případech upozorní a předá řízení pokud ne.

3 0
možnosti

Co se hudby budoucnosti týče. Co vím, tak Honda či Toyota už jeden model s plně autonomním řízení schválený má. Tj. klidně by to mohlo jezdit v Čechách, z hlediska homologace.

Legislativa. Stačí, když se pár kvalifikovaných lidí sejde na týden a legislativa je hotová. Stačilo by splnit tři podmínky. Museli by to být racionální lidé, museli by chtít problém vyřešit a musela by vláda jejich řešení přijmout. Když si člověk uvědomí, že auto nerozliší batole od psa, etické problémy zda má přejet důchodce či psa odpadnou. Prostě by se problém zjednodušil a akceptovaly by se možné chyby.

Jak už bylo napsáno, elektrická auta s autonomním systémem nežerou tolik. Tento problém je obecný, že elektromobily teď mají výfuk v uhelné elektrárně. Kdyby ho měli v jaderné, byly by relativně čisté.

Autonomní auta by měla naopak dopravu vyčistit. Protože sdílená auta dokáží nahradit soukromá. Když budu mít auto na dojezd do práce a na nákupy, nebudu mít problém si objednat sdílené auto, které rozveze 4 lidi. Sice mu to vezme o 5-10 déle, ale já měsíčně ušetřím 2-4 000 Kč za vlastnictví auta. Ročně dovolenou v Egyptě pro dva.

3 1
možnosti
PV

No ta honda nebo toyota má schválený systém jen a pouze pro popojíždění v zácpě. To je od skutečného světelné roky daleko. Nejblíže je asi tesla ale taky na tom mají ještě spousta práce.

1 0
možnosti
PV

S tou spotřebou mi to přijde divné, neřekl bych že Tesla v autonomním režimu nebo při testování fsd a odesílání dát má čtyřnásobnou spotřebu než ostatní ev. To by museli mít 4x lepší baterie a takhle daleko fakt nejsou.

2 0
možnosti
JK

Nejde o ta auta, ale o tu infrastrukturu okolo.

1 0
možnosti
TK

Nene, u nás se do posledního šrotu bude jezdit na benzín 25 starýma autama, nebude tu žádná infra na elektro a už vůbec ne na autonomní auta a bude se to vydávat za vítevství nad marxisty a Němcema.:))) A teď vážně, dokud nebudeme mít českou automobilku a vliv co tyhle trendy zvrátí, žádné vítevství nás nečeká. Jen budeme jezdit ve střepech.

1 4
možnosti
JP

Zdá se mi to jako blábol, protože z logiky věci aut spíše ubude. Dám velmi teoretický příklad: autonomní auto zaveze dělníka na 6:00, prodavačku do hypermarketu na 7:00, vedoucího provozu na 8:00 a sekretářku na 9:00. Během dne důchodce/důchodkyni na nakup či lékaři. Odpoledne vše domů. Co se týká těch dát to takový problém taky nebude už dnes většina aut značky Tesla odesílá telemetrická data o řízení vozidla pro autonomní řízení a silně pochybuji, že to budou stovky gigabitů za hodinu. Dále v budoucnu nebude ani moc velký problém s tou spotřebou. Spotřeba u BEV stále ještě trochu klesá a jsou tam možnosti jak to ještě řešit viz. projekt Sono motors. Takže čekám že se počet vozidel sníží o 1/4 čí více. Polovina by byla asi moc optimistická.

4 1
možnosti
MG

Počet vozidel v provozu se nesníží. Nesnížil se ani ve vašem příkladu. Úplně stejně jeli všichni ti lidé autem. Snížit by se mohl počet aut na parkovištích a v garážích. Ani k tomu by ale nedošlo, nicméně důvody jsou složitější a na delší diskusi.

1 0
možnosti
PB

Kazdy kdo jel ranni dopravni spickou v Praze(nebo jinde) potvrdi, ze autonomni vozy jsou nesmysl.

3 5
možnosti
ZJ

Nevím, proč by za mě v koloně nemohl posakovat automat?

4 0
možnosti
MF

Klidně mě umínusujte do bezvědomí, ale na problematiku autonomního provozu na veřejných komunikacích mám svůj vyhraněný názor. Pokud se bude v provozu setkávat lidský faktor s byť sebedokonalejšími softwarovými algoritmy, budou problémy. Už teď mám trochu problém při jízdě po dálnici firemním VW, když se mi jeho pitomý bezpečnostní asistent snaží s hlasitým kvílením zabránit provedení naprosto běžného a bezpečného manévru. Pro mě je to druh byznysu, kterému nefandím a jsem rád, že je to pro mě, díky věku téma z oblasti sci-fi. Za volantem věřím sám sobě a nechci svěřovat život svůj, ani svých blízkých do rukou něčeho, co se řídí kodexem vytvořeným někým s odlišnou mentalitou. A to nemluvím o zajištění stability a spolehlivosti celého systému.

11 3
možnosti
AV

To že neumíte používat asistenční systémy není jejich problém, ale váš.

1 2
možnosti
Foto

Snad ne... Řídit auto je jedna z mála věcí, co mě pořád ještě opravdu baví. Nechtěl bych přijít i o tohle :-)

6 0
možnosti
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Britské hraniční kontroly jsou neefektivní, miliardy přišly vniveč, hlásí úřad

23. května 2024

Zavedení hraničních kontrol ve Velké Británii po odchodu z Evropské unie se dlouho odsouvalo....

Firma se přela s Českou národní bankou, Soudní dvůr EU jí dal za pravdu

23. května 2024  14:58

Český zákon o podnikání na kapitálovém trhu není v souladu s evropským právem a zřejmě se bude...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

Zkušenosti s investováním má polovina Čechů. Klesl zájem o akcie, říká průzkum

23. května 2024  11:54

Při ve volbě, kam uložit vlastní peníze, mezi Čechy vyhrává spořicí účet. Zkušenosti s investováním...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!