Diskuze

Mají auta bez šoférů šanci i v Česku? Experti varují před zácpami i gigawatty navíc

Nejen takzvaný problém drezíny, kdy se rozjeté vozidlo musí rozhodnout mezi srážkou pěti lidí na jedné koleji a kolizí s jediným chodcem na druhé koleji. Tuzemská etická komise vyjmenovala celou řadu rizik, která může způsobit zavedení autonomních vozidel a s tím související vymizení nebo zásadní omezení dovednosti řídit vozidlo.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MG

M37i11r32e34k 13G64a81j19e93r

5. 10. 2021 11:14

Obávám se, že zavedení povinného automatického krizového brzdění povede ke zvýšení počtu dopravních nehod. Současné systémy totiž docela silně přibržďují auto i tehdy, když to není nutné a řidiči za takovým autem to nečekají. Jde hlavně o případy, kdy auto vpředu zpomaluje před odbočením. Normální řidiči se v takovém případě klidně přiblíží mnohem více, protože v případě potřeby se pomalému autu vyhnou i uvnitř jízdního pruhu nebo s malým přesahem do protisměru. Ta dnes implementovaná krizová brzdění reagují velmi odlišně od zvyklostí řidičů a podle mého i nebezpečně pro vozidla vzadu.

1 0
možnosti
MK

M41i23l60a96n 66K17ö95n58i51g

5. 10. 2021 11:34

jinými slovy. Bude potřeba, aby se lidští řidiči přestali chovat jako prasata a lepit se někomu na zadek. A aby začali dodržovat předpisy.

Tak mě to nezní jako úplně špatný nápad. I když těm, kdo jako prasata jezdí, se to líbit nebude.

1 1
možnosti
RV

Celé je to o systému. Jestliže nebudou dána jasná pravidla, která se do systému povinně implementují, stejné postupy a vyhodnocení, tak bude problém, stejně tak mix kdy část bude autonomních a část klasických. Počítače se dokážou domluvit optimalizovat, ušetřit, ale jak počítat s někým kdo si jede jen tak bez vzájemné komunikace, to je velký problém. Tvar měst, silnic atd.by neměl být překážkou, naopak dynamické řízení centrálního provozu by mělo fungovat.

Příklad: jedu z domu, zadám bod, body kam potřebuji a v síti se generuje moje trasas ohledem na ostatní...

Nejsem zastáncem tohoto, ale myslím, že v tomto bude budoucnost dopravy

0 0
možnosti
AV

Je nesmyslné zavádět automatizované systémy do prostředí, ve kterém se s těmito systémy nepočítá. To je jako kdyby automatizace železniční dopravy spočívala v tom, že kamera v lokomotivě bude snímat, zda má výpravčí plácačku nahoře nebo dole a podle toho bude reagovat.

3 1
možnosti
PV

Železnice může nahradit chlapíka s plácačkou ale na železnici můžete mít kontrolu prakticky nad vším. Ale možností na silnici je mnohem víc, spousta soukromých vozidel, chodci a mraky nepředvídatelných situací. Silniční dopravu prostě nemůžete jen tak přizpůsobit. V autě prostě musí být umělá inteligence která si zvládne poradit. Případně ve vyjímečných případech upozorní a předá řízení pokud ne.

3 0
možnosti

Co se hudby budoucnosti týče. Co vím, tak Honda či Toyota už jeden model s plně autonomním řízení schválený má. Tj. klidně by to mohlo jezdit v Čechách, z hlediska homologace.

Legislativa. Stačí, když se pár kvalifikovaných lidí sejde na týden a legislativa je hotová. Stačilo by splnit tři podmínky. Museli by to být racionální lidé, museli by chtít problém vyřešit a musela by vláda jejich řešení přijmout. Když si člověk uvědomí, že auto nerozliší batole od psa, etické problémy zda má přejet důchodce či psa odpadnou. Prostě by se problém zjednodušil a akceptovaly by se možné chyby.

Jak už bylo napsáno, elektrická auta s autonomním systémem nežerou tolik. Tento problém je obecný, že elektromobily teď mají výfuk v uhelné elektrárně. Kdyby ho měli v jaderné, byly by relativně čisté.

Autonomní auta by měla naopak dopravu vyčistit. Protože sdílená auta dokáží nahradit soukromá. Když budu mít auto na dojezd do práce a na nákupy, nebudu mít problém si objednat sdílené auto, které rozveze 4 lidi. Sice mu to vezme o 5-10 déle, ale já měsíčně ušetřím 2-4 000 Kč za vlastnictví auta. Ročně dovolenou v Egyptě pro dva.

3 1
možnosti
PV

No ta honda nebo toyota má schválený systém jen a pouze pro popojíždění v zácpě. To je od skutečného světelné roky daleko. Nejblíže je asi tesla ale taky na tom mají ještě spousta práce.

1 0
možnosti
PV

S tou spotřebou mi to přijde divné, neřekl bych že Tesla v autonomním režimu nebo při testování fsd a odesílání dát má čtyřnásobnou spotřebu než ostatní ev. To by museli mít 4x lepší baterie a takhle daleko fakt nejsou.

2 0
možnosti
JK

Nejde o ta auta, ale o tu infrastrukturu okolo.

1 0
možnosti
TK

Nene, u nás se do posledního šrotu bude jezdit na benzín 25 starýma autama, nebude tu žádná infra na elektro a už vůbec ne na autonomní auta a bude se to vydávat za vítevství nad marxisty a Němcema.:))) A teď vážně, dokud nebudeme mít českou automobilku a vliv co tyhle trendy zvrátí, žádné vítevství nás nečeká. Jen budeme jezdit ve střepech.

1 4
možnosti
JP

Zdá se mi to jako blábol, protože z logiky věci aut spíše ubude. Dám velmi teoretický příklad: autonomní auto zaveze dělníka na 6:00, prodavačku do hypermarketu na 7:00, vedoucího provozu na 8:00 a sekretářku na 9:00. Během dne důchodce/důchodkyni na nakup či lékaři. Odpoledne vše domů. Co se týká těch dát to takový problém taky nebude už dnes většina aut značky Tesla odesílá telemetrická data o řízení vozidla pro autonomní řízení a silně pochybuji, že to budou stovky gigabitů za hodinu. Dále v budoucnu nebude ani moc velký problém s tou spotřebou. Spotřeba u BEV stále ještě trochu klesá a jsou tam možnosti jak to ještě řešit viz. projekt Sono motors. Takže čekám že se počet vozidel sníží o 1/4 čí více. Polovina by byla asi moc optimistická.

4 1
možnosti
MG

Počet vozidel v provozu se nesníží. Nesnížil se ani ve vašem příkladu. Úplně stejně jeli všichni ti lidé autem. Snížit by se mohl počet aut na parkovištích a v garážích. Ani k tomu by ale nedošlo, nicméně důvody jsou složitější a na delší diskusi.

1 0
možnosti
PB

Kazdy kdo jel ranni dopravni spickou v Praze(nebo jinde) potvrdi, ze autonomni vozy jsou nesmysl.

3 5
možnosti
ZJ

Nevím, proč by za mě v koloně nemohl posakovat automat?

4 0
možnosti
MF

Klidně mě umínusujte do bezvědomí, ale na problematiku autonomního provozu na veřejných komunikacích mám svůj vyhraněný názor. Pokud se bude v provozu setkávat lidský faktor s byť sebedokonalejšími softwarovými algoritmy, budou problémy. Už teď mám trochu problém při jízdě po dálnici firemním VW, když se mi jeho pitomý bezpečnostní asistent snaží s hlasitým kvílením zabránit provedení naprosto běžného a bezpečného manévru. Pro mě je to druh byznysu, kterému nefandím a jsem rád, že je to pro mě, díky věku téma z oblasti sci-fi. Za volantem věřím sám sobě a nechci svěřovat život svůj, ani svých blízkých do rukou něčeho, co se řídí kodexem vytvořeným někým s odlišnou mentalitou. A to nemluvím o zajištění stability a spolehlivosti celého systému.

11 3
možnosti
AV

To že neumíte používat asistenční systémy není jejich problém, ale váš.

1 2
možnosti
Foto

Snad ne... Řídit auto je jedna z mála věcí, co mě pořád ještě opravdu baví. Nechtěl bych přijít i o tohle :-)

6 0
možnosti