„V předpandemické minulosti bylo neslýchané, že by si podnikatelé kupovali ojetá auta,“ uvedla generální ředitelka společnosti Aures Holdings Karolína Topolová. Firmy a osoby samostatně výdělečně činné ale v současnosti tvoří zhruba patnáct procent všech klientů sítě autobazarů, kam spadají pobočky AAA Auto, nebo bazary Mototechna zaměřené na zánovní auta do tří roků od výroby.
Češi loni za ojeté vozy utratili rekordních 192 miliard Kč, ceny neklesnou |
„Prodeje ojetých aut na rozdíl od aut nových podléhají výrazně méně výkyvům hospodářského cyklu,“ potvrdila předsedkyně České leasingové asociace Jana Hanušová.
To je obrovský rozdíl od situace, kdy kvůli covidu a následné válce na Ukrajině byla přerušena řada dodavatelských struktur v autoprůmyslu, což vedlo ke snížení výroby a prodloužení čekacích dob na nová auta. Výjimkou nebyly ani situace, kdy zákazník na dodání vozu čekal i přes rok a půl.
Velký test českých bazarů: za stejné auto někde dostanete téměř dvojnásobek |
A takto dlouho čekat si zkrátka firmy dovolit nemohou, uvedla Topolová. I mezi firmami a OSVČ je nejoblíbenějším modelem Škoda Octavia v tandemu s luxusnějším Superbem. Jde ale o verze combi. Dalším faktorem, který u firemních zákazníků hraje prvořadou roli, je nízká spotřeba.
Plánujete pro firmu pořídit ojetý automobil?
Trh ojetých vozů je v Česku několikanásobně větší než trh nových aut. Ročně změní majitele osobní vozy v hodnotě 192 miliard korun. Vloni šlo o zhruba 660 tisíc vozidel, doplnil předseda Asociace obchodu s ojetými vozy Jan Grund.