ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Lukáš Vaverkapro iDNES.cz

Euro 7 zdraží auta a desetitisíce lidí přijdou o práci, tvrdí české automobilky

  • 389
Emisní norma Euro 7 může zdražit auta až o 150 tisíc korun, obávají se zástupci českého autoprůmyslu. Zpřísnění emisních pravidel by navíc stálo místo až 70 tisíc zaměstnanců jak u automobilek, tak jejich dodavatelů. Česko se spolu s dalšími státy snaží dopad navrhované normy zmírnit a oddálit.

„Pokud bude od roku 2025 směrnice platná v současných parametrech, pak dojde ke zhoršení dostupnosti individuální mobility,“ zhodnotil výkonný ředitel svazu výrobců automobilů Auto SAP Zdeněk Petzl.

Hrozí vám výpověď? Najděte si novou práci včas na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz.

Automobilky v Česku vyrábějí ročně 1,2 milionu vozidel. Po přijetí Eura 7 by 300 až 400 tisíc z nich vyrobeno nebylo, především v kategorii menších, cenově dostupných vozů.

Proti současné podobě emisní normy Euro 7 se dlouho staví například ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj jsou nároky Evropské komise na nová auta mimo možnosti současného vědeckého poznání a v rozporu s fyzikálními zákony.

VW vyzývá Brusel k odkladu chystané přísné emisní normy Euro 7

Zároveň se obává, že zdražení nových vozidel zejména ve východní části Evropy nepovede ke zdravějšímu životnímu prostředí, ale právě naopak. Finanční situace bude řidiče tlačit k pořizování starších aut neplnících ani předchozí emisní normy.

„Uvědomujeme si existenci klimatické změny a potřeby s ní bojovat. Orgány EU ale přijímají rozhodnutí exekutivního charakteru, které jsou komplikované, nekonkrétní a mohou vést k významnému snížení konkurenceschopnosti Evropy jako celku ve srovnání s jinými regiony světa,“ uvedl prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara ale není zpřísňování norem a odklon od spalovacích automobilů specialitou Evropské unie a případný odchod Česka z tohoto společenství by zmírnění zaměření na ekologické dopady automobilové výroby nepřinesl.

Poukázal například na Velkou Británii, která EU opustila a deklarovala plán skončení prodejů nových aut se spalovacími motory už v roce 2030, tedy pět let před plánem EU.

Proti předchozím normám je aktuálně navrhovaná euro 7 přísnější v několika směrech. Zavádí například i měření otěru pneumatik, nebo brzd při brzdění. Nejkontroverznější je ale požadavek na dosahování emisí škodlivin jak v laboratorních podmínkách, tak i v reálném provozu. Zejména automobilky přitom poukazují na to, že není fyzikálně možné, aby auta plnila přísné emise i v případě startu s chladným motorem, při jízdě v kopcovitém terénu nebo při jízdě s přívěsem.