ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Tomáš Lánský, 5plus2.cz

Investice do železnice může omezit více než polovina firem, varuje asociace

  • 1
Český železniční průmysl stojí před krizí, neboť zásadně omezit své investice může zanedlouho až 60 procent firem. Důvodem jsou zvyšující se ceny energií a materiálů, které místy stouply o desítky až stovky procent. Vyplývá to z informací Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI).

Situaci navíc komplikují dlouhodobé zakázky podniků bez inflačních doložek, firmy tak často nejsou schopny rostoucí náklady promítnout do svých cen. Podle asociace může mít krize v oboru významný vliv i na hrubý domácí produkt, firmy proto žádají mimořádná opatření.

Náměstek ČD: Víme, že vlaky mají zpoždění. Děláme, co můžeme

„Dramatické zvyšování cen vstupních materiálů a energií, které spolu s úzkými místy v dodavatelském řetězci způsobí, že dynamika růstu investic bude výrazně pomalejší a spíše bude stagnovat. Pro některé firmy to však může být až likvidační,“ řekla generální ředitelka asociace Marie Vopálenská. Současný stav na trhu podle ní dopadá nejen na výrobce, ale i jejich subdodavatele a celý dodavatelský řetězec.

Smlouvy na tři roky až pět let

Český železniční průmysl a dopravní strojírenství podle asociace fungují převážně prostřednictvím dlouhodobých rámcových smluv. Ty trvají běžně tři roky až pět let, v některých případech i déle. Ve většině případů přitom podle ACRI podmínky tendrů, z nichž smlouvy vycházejí, neumožnily tzv. cenovou indexaci, která by zohledňovala vývoj nákladů v čase. Firmy tak pracují za fixní ceny.

Situace na trhu energií i komponentů se v posledních měsících dramatický mění. „Navyšování cen zásadních vstupních komodit naprosto mění profitabilitu vyráběných produktů. Nemožnost promítnout tyto cenové skoky alespoň částečně do ceny běžících projektů žene firmy do dluhové pasti, z níž nebude cesta ven,“ zdůraznila Vopálenská.

Připomněla, že ceny průmyslových výrobců v posledních měsících meziročně rostly o 26,8 procenta. Například magnézium nebo frézované díly zdražily o stovky procent, další komponenty o dalších desítky procent.

Český průmysl začíná stagnovat. Vyhlídky do budoucna nejsou dobré

Železniční průmysl proto chce své dlouhodobé smlouvy navázat na vývoj indexů podle Českého statistického úřadu. Firmy odkazují na příklad z některých evropských zemí, kde tamní vlády vydaly pokyny pro vnitrostátní zadavatele k vyčíslení nároků v dodavatelských smlouvách.

K tomu proto asociace požaduje mimořádné opatření v podobě využití institutu „podstatné změny okolností“ do smluv. V takovém případě jde podle tuzemského práva o stav, kdy po uzavření smlouvy se okolnosti změní tak podstatně, že to způsobí hrubý nepoměr mezi jednotlivými stranami kontraktu.

„Neřešení stávající situace způsobí zásadní problémy a v některých případech i existenční potíže celého odvětví s výrazným poklesem výkonnosti. Tato skutečnost bude mít negativní dopady v budoucnosti do HDP ČR, protože podle studie společnosti Deloitte mají podniky sdružené v ACRI dopad na HDP ve výši zhruba 1,5 procenta,“ doplnila Vopálenská.

,