Středa 6. července 2022, Den upálení mistra Jana Husa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 6. července 2022 Den upálení mistra Jana Husa

Železničáři žádají vyšší mýtné pro autodopravce, jsou prý v nevýhodě

  10:16
Nově založené sdružení železničních dopravců Žesnad.cz tlačí na stát, aby zrovnoprávnil podmínky pro vlaky a kamiony. Železničáři požadují zdražení mýtného pro nákladní automobily, to se pochopitelně autodopravcům nelíbí.
Nákladní dopravci si stěžují hlavně na období výluk na hlavní trati, kdy nákladní soupravy musejí čekat nejdéle.

Nákladní dopravci si stěžují hlavně na období výluk na hlavní trati, kdy nákladní soupravy musejí čekat nejdéle. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Po železnici se vozí čím dál méně nákladu než kamiony, i když podle strategických materiálů přijatých vládou a v Evropské unii by tomu mělo být naopak. Vlaky v tuzemsku převezou třikrát méně zboží než nákladní automobily.

Nejnovější údaje podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu potvrzují, že dopravní politika státu zůstala jen na papíře a stát mnoho pro zatraktivnění železnice nedělá. Nákladní dopravci na železnici se kvůli tomu poprvé spojili do oborového sdružení Žesnad.cz. To má být obdobou podobného sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Sdružení chce zrovnoprávnit podmínky železnice se silnicí.

„V Rakousku je méně kolejí než u nás, ale odveze se po nich mnohem více nákladu než v Česku,“ upozorňuje Oldřich Sládek, výkonný ředitel Žesnad.cz

Jedním z hlavních opatření by mělo být podle sdružení vyšší mýtné pro nákladní automobily, případně jeho rozšíření na silnice nižších tříd. „Železnice je znevýhodněna tím, že se platí za každý kilometr. Kamiony platí pouze na zlomku délky sítě,“ říká Šlegr.

Železniční dopravci argumentují příkladem Švýcarska, kde je zpoplatněn každý ujetý kilometr kamionu. Sládek nicméně nechce, aby se zvýšení mýta vnímalo jen jako zdražování kamionové dopravy. „Je možno na ně pohlížet i jako na stimulátor pro rozhodování o druhu dopravy a také jako na podporu lokální výroby a domácího průmyslu a zemědělství. Pokud zákazník potřebuje dovozové zboží, měla by cena tohoto zboží obsahovat veškeré náklady vynaložené společností na jeho dopravu,“ dodal Sládek.

Autodopravci podobné úvahy striktně odmítají. Podle Jana Medvedě z Česmadu jde o oblíbenou mantru železničářů, že jsou znevýhodněni. „Zpoplatnění málo frekventovaných komunikací je provozně hodně nákladné,“ říká Medveď. Podle něj je užívání všech silnic zpoplatněno už dávno prostřednictvím spotřební daně z pohonných hmot. Tu však platí i dieselové nákladní vlaky, elektrické musí doplácet na obnovitelné zdroje energie.

Kamiony jsou efektivnější

Kamiony v Česku přepraví celkem 71,6 procenta zboží. Podle Medvedě stojí za úspěchem kamionů mimo jiné větší efektivita silničních dopravců oproti těm železničním. Provozovatelé nákladních vlaků mají nicméně také výhrady vůči tomu, jak je organizován provoz na české železnici. Podle nich jezdí na některých trasách zbytečně moc osobních dálkových vlaků, které zabírají prostor přepravě nákladu.

V zahraničí je podle Sládka běžné, že dálkové vlaky nejezdí tak často jako u nás. „Například rychlíky na hlavní trase mezi Prahou a Ostravou, kde jsou úzká místa, jezdí s četností, která nemá ve světě obdoby. Přitom jsou vlaky málo a neefektivně vytížené s malým počtem vagonů. Tím dochází k přetížení železniční sítě,“ říká Sládek.

Nákladní dopravci si stěžují hlavně na období výluk na hlavní trati, kdy nákladní soupravy musejí čekat nejdéle. „Nákladní vlaky jsou odstaveny až na čtyřiadvacet hodin, jednoznačnou prioritu mají minirychlíky,“ dodává Sládek.

Žesnad sdružuje desítku největších nákladních dopravců. Nechybí v něm státní ČD Cargo ani soukromí dopravci včetně AWT nebo Metransu.

Autor:
  • Nejčtenější

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maďarská centrální banka šokovala trhy, úrokovou sazbu zvedla nejvýš v Unii

Maďarská centrální banka razantně zvýšila základní úrokovou sazbu. Ačkoli ekonomové odhadovali původně jen půlprocentní...

Máslo za stovku, rohlík za 9 korun? Ceny ještě porostou, říká šéfka potravinářů

Premium Nadále stoupají ceny paliv a energií. A ty pak ovlivňují ceny všeho dalšího. Razantní zdražování základních potravin...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francie zakáže „vegetariánské stejky“. Zákaz chce rozšířit na celou EU

Francouzští výrobci potravin nahrazujících maso už nebudou moci pro své výrobky používat názvy jako „vegetariánský...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Se splácením hypotéky bude mít potíž dvanáct procent Čechů, ukazuje průzkum

Kvůli rostoucí inflaci a vysokým úrokovým sazbám se poptávka po úvěrech na bydlení propadla o 55 procent, ukazují data...

Historik: Za socialismu levněji nebylo. Méně platíme za jídlo i elektroniku

Premium Za socialismu jsme se měli lépe, vyjádřila se v roce 2019 třetina Čechů v průzkumu pro projekt Paměť národa. Se...

Úspěšná žena dokáže podporovat muže, opačně to ale nefunguje, míní podnikatel

Premium Před lety rozjel vlastní startup, dnes je z něj velká firma. „Kdyby mi předtím někdo řekl, že budu mít téměř 150...

Úroda bude dobrá. Obilí se sklidí jako loni, řepky víc

Letošní sklizeň základních obilovin by podle prvních odhadů statistiků měla být srovnatelná s loňskou. Celkové výnosy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...