Železničáři žádají vyšší mýtné pro autodopravce, jsou prý v nevýhodě

  10:16aktualizováno  10:16
Nově založené sdružení železničních dopravců Žesnad.cz tlačí na stát, aby zrovnoprávnil podmínky pro vlaky a kamiony. Železničáři požadují zdražení mýtného pro nákladní automobily, to se pochopitelně autodopravcům nelíbí.
Nákladní dopravci si stěžují hlavně na období výluk na hlavní trati, kdy nákladní soupravy musejí čekat nejdéle.

Nákladní dopravci si stěžují hlavně na období výluk na hlavní trati, kdy nákladní soupravy musejí čekat nejdéle. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Po železnici se vozí čím dál méně nákladu než kamiony, i když podle strategických materiálů přijatých vládou a v Evropské unii by tomu mělo být naopak. Vlaky v tuzemsku převezou třikrát méně zboží než nákladní automobily.

Nejnovější údaje podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu potvrzují, že dopravní politika státu zůstala jen na papíře a stát mnoho pro zatraktivnění železnice nedělá. Nákladní dopravci na železnici se kvůli tomu poprvé spojili do oborového sdružení Žesnad.cz. To má být obdobou podobného sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Sdružení chce zrovnoprávnit podmínky železnice se silnicí.

„V Rakousku je méně kolejí než u nás, ale odveze se po nich mnohem více nákladu než v Česku,“ upozorňuje Oldřich Sládek, výkonný ředitel Žesnad.cz

Jedním z hlavních opatření by mělo být podle sdružení vyšší mýtné pro nákladní automobily, případně jeho rozšíření na silnice nižších tříd. „Železnice je znevýhodněna tím, že se platí za každý kilometr. Kamiony platí pouze na zlomku délky sítě,“ říká Šlegr.

Železniční dopravci argumentují příkladem Švýcarska, kde je zpoplatněn každý ujetý kilometr kamionu. Sládek nicméně nechce, aby se zvýšení mýta vnímalo jen jako zdražování kamionové dopravy. „Je možno na ně pohlížet i jako na stimulátor pro rozhodování o druhu dopravy a také jako na podporu lokální výroby a domácího průmyslu a zemědělství. Pokud zákazník potřebuje dovozové zboží, měla by cena tohoto zboží obsahovat veškeré náklady vynaložené společností na jeho dopravu,“ dodal Sládek.

Autodopravci podobné úvahy striktně odmítají. Podle Jana Medvedě z Česmadu jde o oblíbenou mantru železničářů, že jsou znevýhodněni. „Zpoplatnění málo frekventovaných komunikací je provozně hodně nákladné,“ říká Medveď. Podle něj je užívání všech silnic zpoplatněno už dávno prostřednictvím spotřební daně z pohonných hmot. Tu však platí i dieselové nákladní vlaky, elektrické musí doplácet na obnovitelné zdroje energie.

Kamiony jsou efektivnější

Kamiony v Česku přepraví celkem 71,6 procenta zboží. Podle Medvedě stojí za úspěchem kamionů mimo jiné větší efektivita silničních dopravců oproti těm železničním. Provozovatelé nákladních vlaků mají nicméně také výhrady vůči tomu, jak je organizován provoz na české železnici. Podle nich jezdí na některých trasách zbytečně moc osobních dálkových vlaků, které zabírají prostor přepravě nákladu.

V zahraničí je podle Sládka běžné, že dálkové vlaky nejezdí tak často jako u nás. „Například rychlíky na hlavní trase mezi Prahou a Ostravou, kde jsou úzká místa, jezdí s četností, která nemá ve světě obdoby. Přitom jsou vlaky málo a neefektivně vytížené s malým počtem vagonů. Tím dochází k přetížení železniční sítě,“ říká Sládek.

Nákladní dopravci si stěžují hlavně na období výluk na hlavní trati, kdy nákladní soupravy musejí čekat nejdéle. „Nákladní vlaky jsou odstaveny až na čtyřiadvacet hodin, jednoznačnou prioritu mají minirychlíky,“ dodává Sládek.

Žesnad sdružuje desítku největších nákladních dopravců. Nechybí v něm státní ČD Cargo ani soukromí dopravci včetně AWT nebo Metransu.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Zdraví jednoho Čecha stojí ročně přes 36 tisíc, sám nejvíc zaplatí za léky

Ilustrační snímek

Zdravotní péče v Česku stála v roce 2017 v průměru přes 36 500 korun na jednoho obyvatele, přitom v roce 2010 to bylo o...

Důvěřují a neprověřují. Čechům bezpečnost na internetu moc neříká

Ilustrační snímek

Češi netuší, co jim hrozí na síti. Spolu s Rakušany a Švýcary patří k nejdůvěřivějším v Evropě. Jak ukazuje...

Česká ekonomika loni zbrzdila o třetinu, letos takový propad nenastane

Většina dělníků je proškolených na více činností a mohou se v rutinních úkolech...

České hospodářství letos podřadilo o několik stupňů. Hrubý domácí produkt klesl na 3 procenta z předloňských 4,5...

Najdete na iDNES.cz