Kamionová doprava v Česku už nemá kam růst. Železnice zůstává pozadu

  1:00
Vlakům se nedaří dohnat silniční přepravu zboží. Na jednu tunu na kolejích připadají čtyři tuny nákladu na silnici. Za prvních devět měsíců stoupl objem přepravy v kamionech téměř o 17 procent, na železnici o necelých šest procent. Česká kamionová doprava už narazila na své kapacitní limity.
Růst kamionů by mohl být ještě vyšší, sami dopravci už přiznávají, že jsou na hraně s kapacitou.

Růst kamionů by mohl být ještě vyšší, sami dopravci už přiznávají, že jsou na hraně s kapacitou. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Ministři roky mluví o tom, jak chtějí přilákat na železnici více nákladů ze silnice. Částečně kvůli tomu zlevnili i poplatky za používání železnice. Jenže realita je jiná – zboží v kamionech přibývá více než ve vagonech.

Ukazují to data o tuzemské přepravě za první tři čtvrtletí letošního roku, která zveřejnilo ministerstvo dopravy. Za prvních devět měsíců stoupl objem přepravy v kamionech téměř o 17 procent, na železnici o necelých šest procent.

Růst kamionů by přitom mohl být ještě vyšší, sami dopravci už přiznávají, že jsou na hraně s kapacitou. Kamiony jim nechybějí, nedostává se jim řidičů. „Česká kamionová doprava narazila zřejmě na své kapacitní limity,“ říká Vojtěch Hromíř, šéf sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Růst táhla především vnitrozemská doprava, mezinárodní naopak stagnovala. Podle Hromíře to vyvolalo omezení exportu na Ukrajinu a do Ruska a také nezvládnutá situace s uprchlíky ve francouzském Calais, kde kamiony čekají na trajekt či přepravu tunelem.

Chybí dobré tratě do Německa

Čeští železniční dopravci dlouhodobě tlačí stát do toho, aby více investoval do zlepšení infrastruktury. Například volají po tom, aby stát zelektrifikoval a zdvojkolejnil trať z Plzně přes Domažlice do Bavorska. Náklad do Německa po železnici totiž stále proudí téměř výhradně po jediné trati mezi Děčínem a Drážďany.

Když tento požadavek přednesli na ministerstvu, to jejich plány víceméně odmítlo s tím, že neexistuje racionální důvod pro rozšíření, když roste doprava po silnicích směrem do Německa.

Podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu výsledky ukazují, že dopravní politika státu zůstala jen na papíře a stát mnoho pro zatraktivnění železnice nedělá. „Železnice je znevýhodněna i tím, že se platí za každý kilometr. Kamiony platí pouze na zlomku délky sítě,“ říká Šlegr.

Podle něj přitom zkušenost ze Švýcarska ukazuje, že plošné zpoplatnění kamionů přitáhlo více zboží na železnici. Ministerstvo dopravy o plošném zpoplatnění silnic však zatím rozhodně neuvažuje.

Levný benzin lidi do aut nenahnal

Poslední statistiky dopravy ukazují i jiný zajímavý vývoj – i přes levné tankování zatím nenastává výrazný odliv cestujících z veřejných dopravních prostředků zpět do osobních aut.

Roste jak počet lidí v městské hromadné dopravě, tak i například ve vlacích a autobusech.

Ve vlacích letos přibylo jedno procento cestujících, a to i přes rozsáhlé výluky. „Vývoj dopravy naznačuje, že jsou pryč časy, kdy občan volil mizernou veřejnou dopravu pouze kvůli ceně,“ říká Miroslav Vyka ze Sdružení cestujících pro veřejnou dopravu. Růst letos táhnou hlavně soukromí dopravci.

Například na železnici přibývá cestujících už šest let v řadě, jezdí především na delších trasách. Podle Vyky je to z velké části tím, že se zlepšila kvalita vlaků a služeb, navíc lidé zjistili, že tak mohou lépe využít čas než při řízení automobilu. Celkově roste i počet lidí v městské hromadné dopravě, i když například ubývá lidí v tramvajích. To ale může být částečně efekt prodloužení pražského metra a omezení části tramvajového provozu.

Autor:

Termální jezírko v Yellowstonu zničili turisté

  • Nejčtenější

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium

Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy Visa a Mastercard. Finanční instituce v Evropské unii tak v posledních měsících...

28. září 2024

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily mnohamilionové škody a neunikl jim ani jesenický výrobce outdoorového oblečení...

29. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Opět roste do kilometrové výše. Stavbu nejvyšší budovy světa zastavily čistky

Stavba nejvyššího plánovaného mrakodrapu na světě s názvem Džidda Tower po takřka sedmi letech pokračuje. Práce na „megastavbě“ v saúdskoarabském městě Džiddě zastavily protikorupční čistky, jejich...

5. října 2024  11:12

Brzký konec Super Size Me? Obezitu v USA možná vyřeší samy restaurace

Spojené státy americké již dlouhá léta trápí vysoký počet obézních lidí. Veřejný sektor se s ní marně snaží něco dělat, a zatím se nepovedlo na fenomén najít účinný recept. Situaci nyní mohou zvrátit...

1. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dětské hřiště na střeše Máje nemělo povolení, teď majitel zavřel i to vnitřní

Po více než třech měsících majitel zrekonstruovaného obchodního domu Máj v Praze kompletně uzavřel jednu ze svých atrakcí. Zábavní centrum pro menší děti Lvíčkov se v pondělí už neotevřelo. Důvodem...

30. září 2024  10:31

Nesehnal kola pro děti, tak je začal sám vyrábět. Dnes prodává do celého světa

Tak dlouho se na českém trhu sháněl po kvalitním sportovním vybavením pro děti, až se rozhodl vzít záležitost do vlastních rukou. Na sklonku devadesátých let Roman Blažek vyrobil první snowboardy a...

6. října 2024

České Airbnb je už pro cizince na tahu drahé, říká šéf asociace pronajímatelů

Premium

Nejčastějšími hosty v Airbnb jsou dnes rodiny s dětmi a ty příliš hlasité hlídají měřiče hluku, říká šéf Asociace pronajímatelů a ubytovatelů v soukromí Matěj Koutný. Jak velký reálně trh s...

6. října 2024

Elektrolyty, kam se podíváš. Jsou zázrakem doplňků stravy, anebo marketingu?

Zatímco věda zdůrazňuje důležitost hydratace lidského organismu již mnoho let, marketing se s vervou sobě vlastní tohoto tvrzení chopil teprve docela nedávno. Na sociálních sítích s trochou nadsázky...

5. října 2024

Nepohoda v práci snižuje výkon. Škody jdou do bilionů dolarů, zjistil průzkum

Psychická nepohoda zaměstnanců vyjde firmy velmi draho. Podle průzkumu agentury Gallup stojí negativní emoce a nedostatek nadšení pro práci globální ekonomiku 8,9 bilionu dolarů, což představuje...

5. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...