Zákaz reklamy na alkohol trápí vinaře

Francouzští vinaři se bouří. "Už máme dost toho, aby se s námi zacházelo jako s nějakými dealery," prohlašuje Xavier Carreau, šéf významné francouzské organizace Vína a společnost. Důvod tohoto rozhořčení - stále striktnější uplatňování zákona regulujícího reklamu na alkohol.

V Saône-sur-Loire dnes asi 2500 vinařů demonstrovalo proti údajné prohibici, jaká se podle nich ve Francii rozmáhá, a na obranu "rozumné spotřeby" vína. Delegace vinařů se pak setkala i s předsedou vlády Jeanem-Pierrem Raffarinem. Výrobci vína chtějí, aby vláda zvážila možnost vyjmout víno z působnosti zákona o reklamě na alkohol. Ministr zemědělství Hervé Gaymard po schůzce u Raffarina řekl, že zpochybňování zákona nepřipadá v úvahu, ale podle Carreaua pravděpodobně nějaká "technická úprava" bude.

V lednu pařížský soud jednu reklamu na burgundská vína zakázal, teď se má dostat před soud reklama na vína z Bordeaux, na níž se radí "Pijme méně, pijme lepší". Vinaři mají pocit, že se stávají oběťmi kampaně proti alkoholu, a nejen jí.

Tuto kampaň vede především ministerstvo vnitra, které chce omezit počet dopravních nehod zaviněných alkoholem. Častější a přísnější kontroly řidičů už prý vedly ke snížení spotřeby vína v restauracích o 15 až 20 procent. Restauratéři se tomu snaží čelit širší nabídkou rozlévaných vín nebo i tím, že dávají hostům možnost, aby si nedopité láhve odnášeli domů.

Kampaň však trvá necelé dva roky a spotřeba se stabilně snižuje už několik desetiletí. Zatímco před čtyřiceti lety připadalo na jednoho Francouze ročně 126 litrů vína, dnes je to jen 56 litrů.

Roli zde hraje větší starost lidí o své zdraví i změny v chutích a zvycích - lidé teď chtějí spíš víc vychutnávat dobrá vína než se nalévat průměrem. Podle statistik si už jen ani ne každá druhá rodina dopřeje sklenku vína k jídlu, na druhé straně čtyři pětiny vytáhnou dobrou značku, když přijde návštěva. Rozmáhající se rychlé stravování přes den také konzumaci vína nenahrává. Celková spotřeba tak klesá.

K tomu přistupují i problémy s vývozem, způsobené konkurencí levnějších vín z Jižní Afriky, Austrálie nebo Chile a také drahým eurem. Dnes bylo oznámeno, že vývoz vín se loni proti předloňsku snížil o 2,4 procenta. Propad nebyl větší jen díky šampaňskému, jehož vývoz roste.

Vinaři tedy mají důvody ke znepokojení a hledají cesty, jak těmto pohromám čelit. "Je načase stanovit, jaké je místo vína ve francouzské společnosti," říká Xavier Carreau. Moci dělat vínu reklamu je podle něho životně důležité. "Nebudeme-li moci komunikovat (se zákazníky), zemřeme."

Vláda se tak ocitá ve dvojích kleštích - na jedné straně stojí před úkolem snížit nehodovost na silnicích (to prezident Jacques Chirac označil za jeden z hlavních cílů svého druhého mandátu), na druhé straně jsou zájmy odvětví, v němž pracuje 300.000 lidí, tudíž 300.000 potenciálních voličů. Loni na podzim tato mocná lobby hravě dosáhla toho, že nápad uvalit na víno vyšší daně vláda uložila k ledu.