Krajské vlaky stály už osm miliard. Stát přihodí ještě víc

  7:01aktualizováno  7:01
Ministerstvo dopravy zvažuje, že krajům umožní nakoupit nové vlaky za další zhruba tři miliardy. O obnovu zastaralých vozů jezdících na regionálních linkách je totiž enormní zájem. O 7,7 miliardy se přihlásily tři kraje ještě předtím, než ministerstvo oficiálně ukončilo příjem žádostí. Novou výzvu proto úřad zvažuje vyhlásit v druhé polovině roku. A už nyní tuší, že peníze nebudou stačit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Pokud zájem překročí množství vyčleněných peněz, zvažuje ministerstvo hledat prostředky jinde. Na nové vlaky by mohly být využity peníze jiných státních institucí, kterým se nepodaří realizovat některý příbuzný projekt financovaný z evropského fondu soudržnosti.

„Pokud někomu zůstanou evropské peníze, které není schopen utratit, tak my bychom takové prostředky využili,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Uvedené peníze ale bude možné vynaložit pouze na krajské vlaky.

Zajistit potřebnou kvalitu rychlíkové dopravy, kterou prostřednictvím ministerstva objednává stát, hodlá ministerstvo dopravy jinak. Součástí soutěží na provozovatele budou závazné podmínky na kvalitu a stav požadovaných vlaků, které budou muset dopravci zaručit.

Většina dlouhodobých smluv Českých drah na provoz dotované dopravy vyprší v příštím roce. Vyhlásit nová výběrová řízení se ale ve zbývajícím čase nepodaří, kraje i stát tak budou muset dopravce vybírat bez soutěží. První oznámené soutěže by se měly týkat dálkových linek.

Do roku 2021 by mohli vítězové soutěží vozit cestující na trasách z Liberce do Pardubic, z Prahy do Hradce Králové, z Kolína po pravém břehu Labe přes Mělník do Ústí nad Labem, z Ostravy do Olomouce přes Krnov nebo z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod.

Železnice se otevírá

To však neznamená, že by se soukromí dopravci nebo další konkurenti Českých drah nemohli objevit i na jiných dotovaných trasách. Vloni na podzim zaslal ministerstvu nabídky na většinu dálkových železničních linek Leo Express Leoše Novotného.

Firma chce využít nové povinnosti úřadů posuzovat nabídky všech dopravců, kteří mají o konkrétní trať zájem. To vyžaduje v souvislosti s otevíráním celoevropského železničního trhu Evropská unie. Kromě nabídnuté ceny budou úředníci posuzovat, zda je alternativní dopravce schopný požadovanému rozsahu služeb dostát.

Definitivní konec uzavírání smluv na železnici bez výběrového řízení stanovuje EU na rok 2023, kdy je naposledy možné zadávat až desetileté kontrakty. Po roce 2033 tak už budou jezdit pouze dopravci, kteří se o provoz utkali s konkurencí ve veřejných soutěžích. Trh železniční dopravy v Česku jim přitom nenabízí malé peníze. Jen na pokrytí takzvané prokazatelné ztráty stát na železnici vyplácí zhruba 13 miliard korun, z čehož přibližně čtyři miliardy připadají na dálkové spoje a zbytek na regionální železnici.

Výběrových řízení se zatím mnoho neuskutečnilo a řada z nich skončila bez vítěze. Úspěšné byly hned první dva tendry z roku 2006 na provoz linek z Pardubic do Liberce a z Plzně do Mostu, v nichž zvítězily České dráhy kvůli nižší ceně nad konkurencí firem Viamont a Connex. Zrušeno pak muselo být výběrové řízení na provoz trati z Ostravy do Olomouce přes Krnov, které stát vyhlásil v roce 2012. Stejně dopadla i další soutěž na provoz rychlíkových linek mezi Mostem a Plzní.

Ministerstvo nakonec zakázku místo Českých drah přidělilo společnosti GW Train Regio, která je nástupcem Viamontu, původního uchazeče o tuto trasu z roku 2006. Stejná firma rovněž uspěla v soutěži Jihočeského kraje na provoz takzvaných jihočeských lokálek.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Našli jsme 8,6 miliardy na zvýšení rodičovského příspěvku, řekl Babiš

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Dospěli jsme k dohodě o zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020, oznámil...

Exekuční lavina za bilion korun. Vláda chce bezútěšnou situaci řešit

Exekuce

Počet lidí v exekuci se meziročně mírně snížil. Beznadějně zadlužený nicméně zůstává každý desátý dospělý obyvatel...

Stát chce koupit hutě ArcelorMittal za korunu, tvrdí Babiš

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Stát chce koupit ostravský hutní podnik ArcelorMittal za korunu. Premiér Andrej Babiš to uvedl v pondělním vydání...

Najdete na iDNES.cz