"Letos to bude podobné, dodělá se několik větších projektů financovaných z evropských fondů," říká koordinátor rozvoje cyklodopravy Jaroslav Martínek.
V Česku tak letos bude už přes dva tisíce kilometrů stezek. Stále je to však v porovnání například s Rakouskem či Německem relativně málo.
Boom cyklostezek je zajímavý i pro stavbaře, loni se prostavělo kolem dvou miliard korun, proto se o řadu projektů zajímají i největší stavební firmy.
Jeden kilometr stezky vychází v dlouhodobém průměru mezi pěti až sedmi miliony korun. Průměr je však v tomto případě ošidný. V seznamu stezek najdete například "slavnou zlatou" stezku v Praze-Vysočanech, kde kilometr stál tolik jako silnice první třídy – skoro 44 milionů korun, ale zároveň i stezku, u které vyšel kilometr na necelé tři miliony korun (například nová stezka mezi Sázavou a Přibyslaví).
Někdy podezřele vysoké ceny za stezky nezpůsobuje jen jejich technické řešení, ale rovněž i způsob, jakým byl vybrán jejich zhotovitel. Podle registru zakázek je totiž celá řada stezek zadaných v tzv. omezeném řízení, kdy soutěžní nabídku mohou předložit pouze zájemci splňující určitá kritéria pro výběr. Tím se výrazně omezuje konkurence mezi soutěžícími a tím i tlak na co nejnižší cenu.