Tatra jede na asijská bojiště. Chce nabírat nové lidi

  5:12aktualizováno  5:12
Výrobce nákladních vozů Tatra pod vládou zbrojaře Jaroslava Strnada roste. Letos vyrobí o polovinu více vozidel, která zamíří do Indie i Jordánska. Bude hledat i nové zaměstnance. Návrat k masové výrobě ale neplánuje, chce se zaměřit na menší série.

Petr Rusek předseda představenstva Tatry | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

V Evropě do civilu, ve světě do maskáčů. Kopřivnický výrobce nákladních speciálů Tatra Trucks se v zahraničí stále více rozkročuje. I díky tomu chce letos vyrobit přes 1 300 vozů, zatímco loni z linek vyjelo přesně 858 tatrovek.

Firma, která od roku 2013 patří do zbrojně-průmyslového impéria Jaroslava Strnada, buduje nové obchodní vztahy a prosazuje se zejména v Asii.

Zatím poslední velký obchod si šéfové Tatry přivezli z Jordánska. „Můžeme potvrdit velký kontrakt v Jordánsku, ale zároveň jsme vázáni mlčenlivostí, kterou nám smlouva přisuzuje,“ říká k tomu Petr Rusek, zkušený průmyslník, který už tři roky pro Strnada Tatru oživuje. To, že úspěšně, dokládá fakt, že si za své působení v Tatře nedávno vysloužil také pozici v nejvyšším vedení celého holdingu Czechoslovak Group.

Největším trhem je Indie

Podle neoficiálních informací by ještě letos mělo do Jordánska zamířit přes sto vozidel pro tamní královskou armádu. Půjde o dodávku připravených podvozků s motory a převodovkou, nadstavbu – tedy kabinu a další části – si bude zákazník montovat sám dle svých potřeb. Hodnota zakázky se údajně pohybuje ve vyšších stovkách milionů korun.

Největším exportním teritoriem letos bude jednoznačně Indie, i tam zamíří tatrovácké speciály do služeb ozbrojených sil. Indie byla již loni pro Tatru největším trhem po Česku a Slovensku. Letos do Indie vyveze 223 vozidel.

K čerstvým významným obchodům letos přibyl také Egypt, jehož armáda mohutně zbrojí. Tam letos z Kopřivnice vycestuje 120 speciálů, které si na místě zkompletuje tamní vojenský výrobce. Zatímco v Asii a Africe se Tatře daří zejména v obranném sektoru, v Evropě chce bodovat hlavně s civilními modely.

„Chceme uspět i na nejnáročnějším trhu v západní Evropě. Tam se chceme prosadit v zemědělství, těžebním průmyslu a stavebnictví. Nosným typem bude Tatra Phoenix,“ popisuje Rusek.

Fotogalerie

Firma však neplánuje návrat k masové výrobě (v 80. letech minulého století podnik například vyráběl asi 15 tisíc slavných tahačů T 815 ročně), ale nadále se chce zaměřovat na menší výrobní série, „kované“ na klíč konkrétním zákazníkům.

„Nesoupeříme se silničními tahači, kde jsou silné značky jako Iveco, Scania, Mercedes a další. My cíleně vyplňujeme mezery na trhu. Podmínky, které jinde nezvládnou, jsou pro nás výzva. Jde tedy o obtížné terény, které díky našemu unikátnímu podvozku naše vozy dokážou zdolat,“ popisuje základní filozofii současné Tatry Rusek.

„Počet tak není u Tatry vypovídající údaj, protože se jedná o speciály vyráběné v malých sériích nebo i jednotlivě. Na nich lze realizovat daleko vyšší přidanou hodnotu a marži než u masově vyráběných vozidel,“ dodává průmyslník, který kromě manažerské mise v Kopřivnici sám vlastní výrobní společnost Composite Components s obratem přes 300 milionů korun a ziskem 14 milionů čistého. Jen Tatra ho tedy neživí, ale jak sám říká, je to srdeční záležitost.

Tatra nabírá přes 200 lidí

Firma roste i z pohledu zaměstnanců, nové chce nalákat také letos. Samotná automobilka dnes zaměstnává 1 100 lidí, její dceřiná společnost Tatra Metalurgie, která funguje jako její kovárna a slévárna, dalších 720 osob.

Může se hodit

Na jobDNES.cz naleznete pracovní nabídky společnosti Tatra a dalších. Vyberte si nové zaměstnání ještě dnes.

„Letos chce automobilka Tatra přijmout dalších zhruba 200 lidí. Z dělnických profesí zejména obráběče kovů, automechaniky, elektromechaniky, lakýrníky a skladníky. Z technických profesí třeba konstruktéry a technology,“ vyjmenovává Rusek. Do dceřiné Tatry Metalurgie přijde dalších 45 lidí.

Společnost Tatra Trucks loni utržila 3,7 miliardy korun a zisk před zdaněním tvořil 390 milionů korun. A pro letošní rok Rusek očekává, že tržby protnou hranici čtyř miliard korun.

Na speciálech vyráběných v malých sériích lze realizovat daleko vyšší přidanou hodnotu a marži než u masově vyráběných vozidel.

  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

30 let energetiky. Podívejte se, jak se Česko zbavilo nejšpinavějších elektráren

Lesy umírající kvůli znečištění, nedýchatelný vzduch, smog. Severní Čechy se díky zásobám hnědého uhlí staly...

První blok Temelína opět funguje, turbína není poškozená. Riziko nehrozí

Energetici v jaderné elektrárně Temelín připojili první blok k přenosové soustavě. Odpojený byl kvůli chvění turbíny,...

Sázíme stromy a jsme uhlíkově neutrální, tvrdí moravský výrobce „parmazánů“

Jsme uhlíkově neutrální, hlásí výrobce moravského „parmazánu“. Skupina Brazzale, podnikající i v Česku tvrdí, že...

Počet svěřenských fondů raketově vzrostl, meziročně na dvojnásobek

Za dobu své krátké existence získaly svěřenské fondy nádech tajemných institucí určených jen pro vyvolené. Do určité...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz