Autobus, který odjíždí ze středoslovenského Martina do Bratislavy krátce po půl páté ráno, nebývá obvykle zaplněn ani z poloviny. Tentokrát nezbývalo volné ani jedno místo.
"Já železničářům fandím, ať vydrží. Není přece možné, aby byly najednou zrušeny desítky vlaků," poznamenal jeden z pasažérů. Nebýt stávky na železnici, cestoval by do slovenské metropole rychlíkem. "Je to rychlejší. Ale když jde o dobrou věc, trochu nepohodlí vydržím."
Jiní si však tu a tam ostřejší poznámku na adresu vlády i železničářů neodpustili.
Zhoršení dopravní situace se navíc očekává v úterý, kdy se po pololetních prázdninách vrátí do lavic žáci základních a středních škol.
Železničáři oslabili měnu
V reakci na stávku začala slábnout i slovenská koruna. Ze zahajovací úrovně 41,775 za euro rychle oslabila na 42,10 za euro. Následně kurz mírně korigoval a krátce před desátou stál na 41,95.
Stávka začíná komplikovat situaci slovenským podnikům. V síti železnic je odstavených 62 nákladních vlaků a několik stovek vagonů je odstavených na vlečkách.
Jen České republice stojí směrem na Slovensko 21 nákladních vlaků, mimo jiné s uhlím pro martinskou a žilinskou teplárnu a díly pro bratislavský závod Volkswagenu.
V Polsku, Maďarsku a na Ukrajině čeká na vstup do země dohromady 56 nákladních vlaků.
Jablkem sváru jsou regionální tratě
V neděli vstoupila v platnost úsporná opatření drah. Ta spočívají v redukci vlakových spojů a zastavení osobní přepravy na 25 regionálních tratích.
Rozhodnutí vedení železnic odmítají odboráři, kteří už minulou středu na šest hodin úplně paralyzovali osobní a nákladní dopravu v zemi.
V pátek hodinu před půlnocí pak zahájili časově neomezenou stávku, kterou navzdory mnoha jednáním s představiteli drah a ministrem dopravy dosud neukončili.
ČD: Vnitrostátní vlaky bez problémů |
Dopravu na českém území stávka podle vyjádření drah výrazně nekomplikuje. "Vnitrostátní vlaky i vlaky, které pravidelně směřují na Slovensko, jezdí na našem území podle platných jízdních řádů a z důvodu stávky nemají žádné zpoždění," řekl Petr Šťáhlavský z tiskového odělení českých drah. Vlaky s cílovými stanicemi na Slovensku nebo jedoucí přes Slovensko končí v posledních plánovaných stanicích na našem území a vrací se zpět do vnitrozemí. Do Maďarska jezdí dva páry vlaků. Denní spoj EuroCity Hungaria Budapešť – Berlín přijíždí z Rakouska kvůli pomalejší odklonové trase se zpožděním 50 až 70 minut. Noční rychlík Pannonia z Bukurešti přes Budapešť do Prahy pak přijíždí z Rakouska bez zpoždění. Tento vlak i nadále vozí lůžkové a lehátkové vozy mezi Českem a Maďarskem. |