Sklo je v módě, sklárny nestíhají vyrábět obaly na nápoje a potraviny

  6:00aktualizováno  6:00
Potravináři a nápojáři soutěží o volné kapacity na výrobu obalového skla. Kvůli vysokému zájmu v posledních letech sklárny nestíhají uspokojit poptávku. Tu tvoří drobní výrobci potravin, farmáři, ale i pivovarské koncerny či vinaři. Právě ti loni pocítili, že je o sklo nouze a například místo olivově zelených lahví museli sáhnout po hnědých.

Roztavená sklovina ve sklářské vaně má teplotu 1 500 stupňů Celsia, ukazují počítače v klimatizovaném velíně. Přítomní si zde mohou vyndat špunty z uší, které jinak v provozu nosí neustále – cinkání skla je ohlušující.

Fotogalerie

V závodě společnosti O-I Czech Republic v Dubí na Teplicku se každý den vyrobí dva miliony skleněných obalů, což je zhruba 235 tun skla. Všechny tři výrobní linky jsou vytížené 24 hodin denně – tavicí vana se nezastaví po celou dobu její životnosti, která je zhruba 15 let. 

Roztavené sklo z ní vytéká třemi kanály, ocelové nůžky odstřihávají kapky skla správné váhy. Ty padají o patro níž, kde je tlak vzduchu natvaruje do formy při teplotě zhruba 1 100 stupňů, následuje pokovení za horka pro zvýšení pevnosti, a po ochlazení v chladicí peci i studený postřik proti poškrábání. Od horké kapky po zabalení hotových výrobků na paletu to trvá dvě hodiny.

Boom odstartovali farmáři

Dnes sjíždějí z linek lahve na víno a zavařovací sklenice. „Dva tři roky zpátky začalo být sklo jako obal velmi populární – začali s tím malovýrobci potravin a farmáři, ale zájem mají i velké firmy, pivovarské koncerny. Poptávka v Evropě aktuálně převyšuje nabídku,“ říká Jaroslav Holán, obchodní ředitel O-I pro Česko, Slovensko a Rakousko. Americký nadnárodní gigant O-I v Dubí vyrábí obaly z čirého skla, ve svém druhém českém závodě v Novém Sedle na Karlovarsku pak dělá sklo barevné – především pivní a vinné lahve.

Podle Holána měli loni vinaři v celé Evropě dobrou úrodu a nemají víno do čeho plnit – vedle obvyklých olivově zelených lahví tak nepohrdnou ani hnědými. Navíc roste konzumace vína dovezeného z jiných kontinentů, které se lahvuje v evropských přístavech. V Česku připisuje ředitel zvýšenou poptávku po pivních lahvích tomu, že po zavedení zákazu kouření a EET Češi nakupují víc piva v lahvích a pijí doma.

KVÍZ: Co znamená BRKO, ZEVO a TAP? Otestujte se, kolik víte o odpadu

„Všichni výrobci musí reagovat na obrovskou poptávku po skleněných obalech. Náš mateřský Vetropack holding má v plánu stavbu nové továrny v Itálii,“ potvrzuje „skelnou horečku“ Boris Sluka, ředitel Vetropacku Moravia Glass, druhé největší sklárny na obalové sklo u nás.

Ne každého zájemce dokáže sklárna kapacitně uspokojit – přednost zpravidla dostávají dlouhodobí zákazníci. „Čekací doba na linku je velmi dlouhá, přestavba na nový výrobek je finančně náročná a pro výrobce, kteří požadují menší počet lahví, se nevyplatí,“ dodává Sluka. Menší série se tak dělají v malých sklárnách.

V konkurenčním Dubí například přestavují linky na výrobu nového výrobku každý den – je třeba upravit váhu skleněné kapky, vyměnit formy a také přenastavit kontrolní přístroje. Velcí zákazníci si nechávají své lahve vyrábět i několikrát ročně, aby nemuseli objemnou celoroční zásobu držet na skladě. 

Popularitu skleněných obalů přiživuje také lepší dobrá ekonomická situace v Evropě, kdy spotřebitelé více utrácejí za dražší výrobky. „Výjimečné potraviny a nápoje patří do skla. Výrobci hledají originální obal se specifickým designem, ať se jedná o různé ovocné delikatesy, přírodní čaje, likéry, exkluzivní vína, nebo minerální vody,“ uvádí k tomu Sluka.

Na víc použití, ale těžší

Co se týká nahrazování například plastu sklem u velkoobjemově prodávaných potravin, zůstávají velcí a zavedení výrobci a jejich odběratelé skeptičtí. „Žádné systematické nahrazování na trhu prozatím neprobíhá. Je třeba brát v úvahu minimálně energetickou náročnost výroby či vyšší dopravní náklady – skleněné obaly jsou podstatně těžší,“ říká mluvčí Lidlu, druhého největšího maloobchodního řetězce u nás, Zuzana Holá.

„Sklo udrží nápoje déle sycené než plast, je odolnější a umožňuje opakované plnění. Jeho nevýhodou je hmotnost a s tím související vyšší emise CO2 při přepravě,“ říká Kateřina Kozlová, mluvčí české Coca-Coly. Konkrétně s vratným sklem jsou spojeny vedle dopravních a logistických nákladů také náklady na mytí a sanitaci skla a nutnost kontroly obalů kvůli poškození. Ekologičnost skla je tak nejednoznačná.

Sklo je nicméně surovina, kterou lze v plné míře recyklovat. Podle obalové společnosti Ekokom se Čechům daří vytřídit z odpadu do barevných popelnic až 77 procent obalového skla. Ani to ale zdejším sklářům nestačí, musí se dovážet. 

Střepy jsou velmi žádané zboží – na jejich roztavení se spotřebuje méně energie než na křemík ve sklářském písku. Konkrétně v Dubí tvoří takzvanou sklářskou vsázku z 54 procent střepy, z toho pětina pochází z odpadu ze zdejší výroby. Do skla dále patří bílý sklářský písek, vápenec a soda.

Autor:

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Drátenictví zachraňují ženy. Místo hrnců se nyní pletou hlavně ozdoby

Cechmistrová Cechu českomoravských uměleckých dráteníků Hana Maříková.

Typické vyvolávání: „Drátovat, letovat hrnce, spravovat,“ už dnes člověk na ulici nezaslechne. Přestože v celém Česku...

Pozdě, ale přece. Také UniCredit Bank spustila Apple Pay

Ilustrační snímek

České pobočky UniCredit Bank tento týden spustily podporu Apple Pay. Její zákazníci tak téměř po půl roce od jejího...

Vydržet let střemhlav. Aero testuje nový lehký bitevník L-39

Testování nového letounu Aera Vodochody

Simulace vybírání střemhlavého letu, schopnosti omezit nebezpečné vibrace nebo zvládání srážky s ptákem bez poškození....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz