Nový šéf Ředitelství silnic a dálnic Pavel Kočica (vpravo).

Nový šéf Ředitelství silnic a dálnic Pavel Kočica (vpravo). | foto: Michal Šula, MAFRA

Odvolaný šéf ŘSD chtěl zlevnit opravy. O systému rozhodne nové vedení

  • 14
Minulý týden odvolaný šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák připravil novinku, která může ušetřit státu peníze. Jde o zcela nový systém zadávání zakázek na opravy silnic, proti jehož spuštění však už dříve protestovali někteří politici.

Nově by mělo ŘSD ve všech krajích uzavřít podle soutěže rámcové smlouvy s firmami na opravy silnic a pak každou zakázku soutěžit zvlášť. To je proti současné praxi velký posun: dosud velká část oprav končí v podlimitních opravách pod tři miliony korun, kde se vybírá jen ze tří firem, které ŘSD osloví. "Materiál je prakticky připraven k zahájení soutěže," potvrdil Čermák, kterého minulý týden ministr dopravy Zdeněk Žák odvolal kvůli údajné malé razantnosti.

Čermák měl představu, že v každém kraji bude smlouva s tolika firmami, kolik by se běžně přihlásilo do otevřeného řízení. "Je to krok k většímu zprůhlednění," dodal. S plánem přišel přitom už před rokem, narazil však na ministerstvu dopravy především kvůli lobby některých poslanců za ODS.

Opravy silnic teď ovšem přebere na ŘSD muž spjatý s dobou vládnutí ministra dopravy Aleše Řebíčka, nominovaného ODS (více čtěte zde).

Provozním ředitelem bude od pondělí Tomáš Kaas, někdejší šéf výstavby na ŘSD v letech 2008 a 2009, tedy v období, kdy se stavělo výrazně dráž než nyní. Jmenuje ho nový šéf ŘSD Pavel Kočica.

Nová pravidla řeší i "malé" výdaje na svodidla a sekání křovin

Kaas podle svých slov nezná detaily Čermákova návrhu, s rámcovými smlouvami však problém nemá. "V principu je to pro stát výhodné, mít takové smlouvy uzavřené," uvedl Kaas.

Opravami silnic a dálnic ročně proteče kolem 5,5 miliardy korun, z velké části se peníze rozdělují v soutěžích, do kterých mají přístup jen vybrané firmy.

Nová pravidla se mají týkat i například na první pohled malých výdajů na sekání křovin kolem silnic či ve středových pásech nebo svodidel. "Je pro mě těžko pochopitelné, že ceny se liší v rámci krajů i o desítky procent," upozornil Čermák.

Systém zadávání oprav už ŘSD změnilo u dálnic. I díky tomu se letos opravilo rekordních téměř 60 kilometrů dálnic. Za stejnou cenu přitom ještě loni ŘSD opravilo jen dvacet kilometrů, dříve to bývalo ještě méně.

ŘSD ustoupilo od systému, kdy se dálnice opravovaly často jen po několika stovkách metrů v neprůhledných podlimitních zakázkách. K větším souvislým opravám, často až pětikilometrovým, přistoupilo ŘSD i kvůli vysokým cenám za uzavírky či pronájem dočasného značení.

Letos naposledy by se navíc měly silnice opravovat nejintenzivněji na podzim, jak se stalo v posledních letech zvykem. Už od srpna je hotový plán na opravy silnic pro příští rok, jednotlivé správy ŘSD tak podle Čermáka už budou opravy soutěžit tak, aby se s nimi na jaře mohlo začít. Podobné plány však mělo ŘSD už loni. Nakonec se ovšem ukázalo, že začít se sestavováním plánu v listopadu bylo příliš pozdě.