Rozvaha při nákupech ušetří i tisíce

  • 3
Přestože lidé letos zřejmě opět překonají loňskou vánoční útratu, neznamená to, že peníze musí vydávat bezhlavě. Platy letos rostly méně než loni, ceny naopak stouply více než v roce 2003. Hotovost se tenčí, dluhy rostou. Vyplatí se vystřídat obchody a zkontrolovat ceny a nabídku i na internetu.

Hledání může ušetřit i stovky korun.

Mobil pokaždé jinak
Podle agentury Factum Invenio v posledních třech letech lidé vydávají na dárky průměrně kolem 4700 korun. Nejčastěji za oblečení, drogerii, knihy, hračky, přehrávače a mobilní telefony.

Pro mobilní telefon lze jít ke svému operátorovi, prodejci telefonů nebo hledat na internetu. Jednoduchý je nákup u operátora. Všechny tři firmy zvýhodňují telefony v případě, že s nimi člověk uzavře smlouvu na určitou dobu, většinou na dva roky.

Takto pořízené přístroje operátoři dříve blokovali jen pro použití v jejich síti, ale již od této praxe ustupují. "Nové blokované telefony už neprodáváme a k těm, co ještě blokované jsou, přidáváme karty s odblokovacími kódy," říká Zdeněk Maršál z T-Mobilu.

Operátoři také nabízejí telefony v předplacených sadách, které sice nejsou tak výhodné, ale není u nich potřeba uzavírat smlouvu či jinak se zavazovat. Mobily se dají sehnat i ve volném prodeji nebo v bazarech. V tu chvíli se vyplatí obejít více obchodů a nakonec porovnat cenu i s operátory.

"Kupoval jsem si Nokii 2600 a trochu jsem váhal mezi operátorem, který ji měl jen o dvě stovky dražší, ale přidával k ní telefonní číslo," popisuje rozhodování při koupi telefonu Jaroslav Krejčí z Prahy.

Internetová konkurence
S obchody, bazary a antikvariáty se už několik let snaží soupeřit internet. Ten pomůže s hledáním dárků. Existuje několik adres, na nichž lze poměrně snadno srovnávat letáky jednotlivých obchodníků. Pokud je o dárku rozhodnuto s jejich pomocí, je jasné, kam jít a neztrácet čas.

Obecně jsou internetové ceny lepší hlavně u elektroniky, kde lze ušetřit i více než tisíc korun. Dobře se také nakupují parfémy. Tím, že mají svou značku, každý si může v běžném obchodě balíček prohlédnout a ohmatat, na internetu pak levněji koupit.

Na internetu je však důležité si prostudovat, zda se k ceně musí připočítat poštovné, a zjistit, jestli dárky doputují domů včas, aby se mohly objevit pod stromečkem.

Zlatá neděle je nákupní finále. I když u zboží objednávaného po internetu bude informace o doručení do 48 či 24 hodin, je lepší zavolat na telefonické centrum obchodu a ujistit se. Často pomůže zkušenost kolegů či přátel a jejich doporučení.

Největší český obchodník na síti, firma Internet Mall, upozorňuje, že u něj vánoční nákupy končí 19. prosince. U pozdějších objednávek už nemůže zaručit, že je včas doveze. Prodejci parfémů zaručují doručení do 24 hodin ve všední den.

Šetřit značka neznačka
Při nákupu zejména elektroniky velkou roli hraje cena značky. Například na discmanu, který umí přehrávat i formát MP3 a vypalovaná CD, se dají ušetřit i dva tisíce korun.

Zatímco nejlevnější Sony stojí v Electroworldu okolo tří tisíc korun, málo známá značka Denver nabízející zhruba totéž se v předvánoční nabídce v supermarketu vejde do tisíce korun. Nabídka od bezejmenných po luxusní značky je také v internetových obchodech.

Levně se začíst
Oblečení a kosmetiku kupuje 60 procent lidí. Mezi nejoblíbenější dárky patří i knihy a CD nebo DVD. Kromě klasických knihkupectví vyrostla na ulicích větších měst alternativa, prodejny levných knih.

Slovníky, kuchařky, knihy o zahradě a bydlení, kalendáře nebo vyprodávaná beletrie se tam dají koupit levněji než v klasickém obchodě. Takto se například letos v levných knihách nabízí klasické Francouzské pohádky za poloviční cenu nebo encyklopedie zvířat či květin.

Podle průzkumů však lidé nejčastěji nakonec všechno rádi koupí pod jednou střechou. Na hledání před Vánocemi nebývá čas. Vánoční dárky proto lidé nejčastěji nakupují v hypermarketech, obchodních centrech a specializovaných prodejnách.

Na tržišti a u osobních prodejců hledá dárky jen desetina lidí. A přes internet a zásilkové obchody nakupují dárky pouhá dvě procenta lidí, jak vyplynulo z nedávného průzkumu společnosti Factum Invenio.

I proto si některé internetové obchody otevřely kamenné pobočky. Lidé si tak mohou lépe vyzkoušet, co si kupují. A o Vánocích se neriskuje.