Recyklace nejsou využitelné na všech druzích staveb a ve všech materiálech.

Recyklace nejsou využitelné na všech druzích staveb a ve všech materiálech. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Recyklované stavebniny jsou v Česku stále oblíbenější. Šetří náklady

  • 2
Na českých stavbách se využívá stále více recyklovaného materiálu. Ten stavbařům šetří náklady v době rostoucích cen stavebnin až o 30 procent. Kvalita recyklátů je přitom stejná nebo jen nepatrně horší než u tradičních materiálů. Shodli se na tom zástupci stavebních firem a prodejců stavebnin, které oslovila ČTK. Nejčastěji se podle nich využívá recyklovaný beton, kamenivo či asfalt.

Podle firem do budoucna využití recyklovaného materiálu i nadále poroste. Vzhledem ke stavebním normám ale v určitých segmentech nenahradí tradiční nerecyklované konstrukce. Poměrně drahý je u výroby recyklovaných materiálů podle oslovených odborníků jejich technologický vývoj. Náklady ale snižují takřka nulové výdaje za již použitý materiál, který není třeba znovu těžit nebo produkovat.

Velkou roli také hraje, v jaké vzdálenosti od staveb k úpravě stavebnin dochází. Stavební společnosti se proto snaží recyklovat materiál co nejblíže stavenišť, čímž následně ušetří peníze i za logistiku. „Jednoznačně jde o úspory, hlavně díky tomu, že úprava drcením a tříděním se uskutečňuje blízko stavby, což šetří náklady na dopravu a nakládání s odpady. Oproti nově nakupovanému materiálu jde o úspory deset až 30 procent,“ sdělil vedoucí technického vývoje Skansky Bohuslav Slánský.

V českých provozech se podle výkonného ředitele pro východní Evropu výrobce stavebního materiálu Saint-Gobain Tomáše Rosáka nahrazuje recyklovanými materiály více než 20 procent vstupních surovin. „V roce 2022 šlo o 340 000 tun základních surovin, to jsou pro představu desetitisíce nákladních aut. Recyklaci nahrávají rostoucí ceny surovin, technologie recyklace se tak stávají ekonomicky dostupnými a reálnými,“ řekl Rosák.

Infrastruktura má recykláty až z patnácti procent

Recykláty se nejčastěji využívají u pozemních prací či u podkladních vrstev dopravních staveb. „Recyklovaný materiál využíváme nejčastěji k zásypům, terénním úpravám nebo například ke zpevnění povrchu staveniště,“ uvedl mluvčí Metrostavu Radim Mana. „Výrobky z recyklátu, které používáme nejsou jen klasické inertní stavební hmoty, ale třeba i ocel nebo izolace. Na našich stavbách používáme recyklovaný materiál z přibližně z deseti až 15 procent,“ dodal.

Materiálová krize skončila? Na dálnicích stát překvapivě ušetří

Zdeněk Militký, ředitel divize stavební chemie a suché výstavby ve Stavebninách DEK, uvedl, že se kvalita recyklovaného stavebního materiálu odvíjí od technologického postupu a od jakosti vstupních surovin. Právě kvalitní výroba recyklovaných stavebnin a zvýšena cena u původních materiálů je tak podle něj důvodem, proč se obnovitelné materiály budou využívat stále častěji také v budoucnu. Neobnovitelný materiál se ale v blízké době zcela využívat nepřestane, dodal.

„Recyklace nejsou využitelné na všech druzích staveb a ve všech materiálech. Například u náročných betonových konstrukcí nebo do stabilizačních vrstev železničních tratí budeme určitě využívat tradiční suroviny,“ dodal Slánský.

,