Autobusoví dopravci totiž podléhají povinnosti platit mýtné. Pro dopravce, které provozují kraje, to ale znamená větší výdaje z krajských kas.
Tomu chtěl zabránit středočeský hejtman Petr Bendl. Připravil novelu zákona, která měla krajské dopravní podniky od platby mýtného osvobodit.
"Důvodem této úpravy je to, aby tito dopravci nemuseli zdražovat jízdné," konstatoval Bendl v Lidových novinách. "Stát chce na jedné straně vybírat mýtné za linkové spoje, na druhé straně dotuje veřejnou dopravu z peněz, které jsou v rozpočtu kraje," upozornil.
"Potíž je v tom, že kraj nebude mít letos z daňových příjmů vyšší výnos než v loňském roce a částku, kterou bychom měli za mýtné zaplatit, kraj v rozpočtu nemá," řekl mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka.
Podle něj by mýtné znamenalo pro kraj náklady 60 milionů korun za rok. Další miliony by mýtné odčerpalo ze zdrojů jednotlivých obcí.
Vláda se ale nakonec usnesla, že tuto změnu nepodpoří a označila ji za nesystémovou. Podle ministerstva dopravy by totiž bylo těžké zjišťovat, jestli autobus, který zrovna jede po dálnici, jede pro dopravní podnik kraje nebo soukromého dopravce.
Ministr financí proto navrhuje snížit mýtné pro všechny autobusové dopravce.
Kromě řešení problémů s mýtným dostal Aleš Řebíček od kolegů z vlády za úkol také projednat smlouvy s dodavatelem mýtného systému Kapsch.
Ministr dopravy má s Kapschem dojednat dodatek ke smlouvě. Ten by měl vylepšit podle všeho nevýhodné postavení státu ve vztahu k firmě Kapsch.
"Dodatek má změnit nynější nevyváženou pozici státu ve vztahu k dodavateli systému," řekl premiér Mirek Topolánek.