Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Jachty, golf a ČEZ. Výlet do pohádkového světa Martina Romana

  5:01aktualizováno  5:01
Životopis Martina Romana by na první pohled mohl připomínat pohádku. Ve škole byl vždycky jedničkář. Pak vystudoval prestižní práva, a ještě než je stihl dokončit, už byl ředitelem firmy. A pak další a větší. A v roce 2004, ve 34 letech, získal nejvyšší post v polostátním kolosu ČEZ.

Martin Roman | foto:  Michal Sváček, MAFRA

V době, kdy Roman řízení firmy převzal, ČEZ vydělával zhruba šest miliard korun ročně, později se zisky vyšplhaly až na 50 miliard. Z mladého Romana se postupně stával vlivný a také velmi bohatý muž. Po předchozím vedení firmy zdědil opční program na akcie společnosti, které se z necelých dvou set korun za kus při Romanově nástupu v roce 2004 vyšplhaly na 1 400 v závěru roku 2007. V té době se tak jen v akciích blížil Romanův majetek ke tři čtvrtě miliardy.

Nejdřív to byla jízda, teď to jde s ČEZ z kopce Velké téma o ČEZ a Martinovi Romanovi čtěte v sobotu, 26. 10.

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

V médiích se v dalších letech začaly objevovat fotky hlavně z jiného prostředí, než je energetika. Roman, jak jede na golf - tu s lobbisty jako Roman Janoušek či Marek Dalík, pak na golfu s poslanci a politiky nebo jak míří na jachtu na slavné dovolené v Toskánsku, po boku expremiéra Topolánka a opět další sady lobbistů a politiků blízkých ODS i ČSSD.

Přicházejí potíže

Změnu přinesl hlavně rok 2010 a 2011. ČEZ totiž přestal být bezproblémovou firmou, která jen zvyšuje zisk. Finanční krize zkomplikovala řadu investic a ve společnosti sílil tlak proti lobbistům napojeným právě na ČEZ. Po roce 2010 vygradoval i problém solárních elektráren, jejichž největší projekty ČEZ skoupil od neprůhledných vlastníků za miliardy korun. K nejkontroverznějším patří obří projekt Amun.Re, o němž se spekuluje, že do něj byl zapojen lobbista Ivo Rittig. O toho se nyní zajímá protimafiánský útvar policie. 

Křišťálová lupa

Začalo se také ukazovat, že další investice za desítky miliard, které ČEZ udělal na Balkáně, jsou rizikovější, než se zdálo. A veřejně se propíraly některé obchody mezi ČEZ a finančníky z J&T a EPH - například koupě a následný prodej německých dolů Mibrag, které nakonec zůstaly v rukou EPH, či prodej firmy I&C Energo do rukou MOL, ovšem oklikou přes offshore firmu Romanova právníka Josefa Brože. Obě transakce letos začala zkoumat policie.

"Nebojím se říct, že když přišel Martin Roman do ČEZ, byl to pro mě vzor. Je to mimořádně chytrý a schopný člověk, který začal firmu řídit ve prospěch akcionářů. O to větší zklamání pro mě bylo, když se později ukázalo, co se ve firmě děje," hodnotí manažera ekonom a akcionář ČEZ Michal Šnobr. Řada obchodů, jako byl zmíněný prodej Mibragu, podle něj společnost přímo poškozovala, ale ten největší problém byl ještě jiný. "Roman udělal z ČEZ firmu přímo spojenou s politikou. Manažeři začali ovládat akcionáře, a ne opačně, jak by to mělo být," dodal Šnobr.

ČEZ předal politikům a lobistům, tvrdí manažer

Podobný názor má i jeden z bývalých klíčových manažerů ČEZ, který si však přál zůstat v anonymitě. "Pan Roman tuto firmu předal politikům a lobbistům. To je to nejhorší, co se stalo," míní. Nakonec asi nejvtipněji to vyložil sám lobbista Miloslav Kožnar, jehož nahrávka se stala i předlohou divadelní hry, v níž zaznělo: "Tuhle zemi neřídí premiér, ale ČEZ" nebo "Když se stane průser, tak vedení ČEZ musí někoho popravit, a to je ten, kdo není svině, tedy nejslabší článek". 

Politici to samozřejmě tak černě nevidí. Mirek Topolánek ani neskrývá, že Roman je jeho kamarád, a na politické vlivy říká: "Šéf takové firmy, jako je ČEZ, je prostě víc politik než manažer."  

A bývalý ministr financí Miroslav Kalousek na adresu přílišného propojení s lobbisty, kdy se mimo jiné spekulovalo také o zájmech jeho kamaráda Richarda Hávy, reagoval: "Já u žádného lobbingu nebyl."

Po odborné stránce se podle Kalouska Romanovi nedalo nic vytknout. V této souvislosti snad stojí za připomenutí dva roky starý a dnes již slavný výrok Kalouskova kolegy z TOP 09 Karla Schwarzenberga: "Je veřejným tajemstvím v této republice, že pan Roman a ČEZ tady financovali politické strany, jediná TOP 09 od něj nic nedostala."

Zlomová rezignace

Pro Martina Romana přišel zlom kariéry v ČEZ v září 2011. Tehdy náhle rezignoval a přemístil se do čela dozorčí rady. Podle jeho slov to bylo na vlastní žádost a po dohodě s premiérem Petrem Nečasem. Jako šéf dozorčí rady se bude prý moci lépe soustředit na klíčový úkol: dokončení obřího tendru na dostavbu Jaderné elektrárny Temelín.

Tato sama o sobě dost nevěrohodná teze měla ještě jednu velkou trhlinu. Roman rezignoval ve chvíli, kdy se objevily důkazy, že měl mnohem blíže ke skupině Appian, než do té doby přiznával. Appian ovládali manažeři nedávno zatím nepravomocně odsouzení ve Švýcarsku za podvod a praní špinavých peněz v kauze Mostecké uhelné. V roce 2002 získali i plzeňskou Škodu. Tedy v době, kdy byl jejím šéfem právě Martin Roman. 

A dokumenty, které při švýcarském vyšetřování kauzy MUS vyplavaly na povrch, ukázaly, že ve strukturách kolem Appianu se od roku 2002 objevoval jako tzv. beneficient, tedy člověk s nárokem na peníze, i Roman a jeho další tři kolegové - manažeři ze Škody. Ti se pak později také k vlastnictví Škody, která přinesla celkově desítky miliard korun v ziscích, přihlásili.

Roman však odmítl, že by kdy přímo či nepřímo Škodu, která za jeho působení v ČEZ získala obří zakázky na rekonstrukce elektráren,  vlastnil, a nemohl tak být ve střetu zájmů. Jeho původní opci údajně převzal již zmíněný právník Brož. Případem se začala zabývat policie, zatím bezvýsledně. 

Nový zájem - filantropie

Kdy odejde Roman také z dozorčí rady ČEZ, začalo být už od roku 2012 jen otázkou času. Podle zdrojů z firmy i přesto, že měl svou vlastní kancelář i asistentku, pro něj život v ČEZ skončil. Docházel většinou jen jednou za měsíc na dozorčí radu. 

Zato v byznysu se jeho jméno začalo skloňovat v souvislosti s různými realitními projekty. Příkladem je pražské obchodní centrum Lužiny, na němž se podílí i firma zmíněného Josefa Brože. Stal se také vlivným hráčem v tuzemském nejluxusnějším skiareálu ve Špindlerově Mlýně, spekuluje se i o tom, že má chuť na investice do médií. Sponzoruje soukromou školu PORG vedenou Václavem Klausem mladším a podporuje charitu.

K jeho nejznámějším dobročinným akcím patří Čtení pomáhá. Tam prý také bude směřovat nejvíce jeho aktivit. "Nejvíce času chci kromě své rodiny dát filantropii, především v oblasti vzdělávání. Chtěl bych se pokusit rozšířit projekt Čtení pomáhá, ve kterém je v Česku zapojeno už více než 140 tisíc dětí, i do dalších zemí," napsal MF DNES na otázku, čemu se teď hodlá věnovat. 

Ve 43 letech to skoro zní jako pokračování původní pohádky.  

  • Nejčtenější

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Amerika hrozí Česku obchodní válkou kvůli chystané digitální dani

Spojené státy hrozí České republice odvetou v případě, že Česko prosadí chystanou digitální daň. Ta by postihovala mimo...

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

Přiletěl vrtulníkem a vyhrál miliony. Na muže se v kasinu usmálo štěstí

Český podnikatel ruského původu, majitel kasina a hráč Leon Tsoukernik vyhrál v rakouském Seefeldu u automatu 1,37...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velká chvíle pro Boeing přišla. Představuje širokotrupé letadlo 777X

Americký výrobce letadel Boeing vyšle v pátek v 19 hodin poprvé do vzduchu svůj nový širokotrupý letoun s označením...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky
Premium

Šíří se epidemie třídenního marodění. Čechům se už vyplatí stonat

Češi se přestali bát stonat. Se škrábáním v krku častěji zůstávají doma a mají to zaplaceno. Zaměstnanci marodí skoro o...

Bezhlavé navyšování platů skončilo. Mzdy specialistů už tolik nerostou

Odborníci v českých firmách, jako jsou IT odborníci a inženýři, ale také uchazeči o kvalifikovanou práci, musí letos...

Odtahový monopol dostal stopku. Stát auta z dálnic odvážet nebude

Majitel automobilu by po dopravní nehodě už neměl mít možnost volat vlastní odtahovou službu, navrhoval poslanec Josef...

Jar slaví šedesáté narozeniny s retro kolekcí, popřála mu i Pawlowská

Málokterá značka je v českých domácnostech zakořeněná tak jako Jar. Ve středu oslavil saponát šedesát let od uvedení na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz