Majitel e-shopu žádá za zpackanou službu milionové odškodné. (Ilustrační snímek)

Majitel e-shopu žádá za zpackanou službu milionové odškodné. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Pošta zaslala tisíce katalogů na špatné adresy. Škodu zaplatit nechce

  • 326
Škodu v řádech milionů korun žádá uhradit po České poště rozčarovaný majitel e-shopu. Objednal si u ní službu rozeslání desítek tisíc katalogů se zbožím, pošta je však kvůli chybě jedné z pracovnic poslala špatným adresátům. Odškodné je zatím v nedohlednu.

Tenhle obchod ho měl zajistit na důchod. Místo toho jej stál pověst firmy. Armádnímu e-shopu bullarmyshop.cz Josefa Záruby z Hulína totiž státní podnik Česká pošta ztratil desetitisíce dvousetstránkových katalogů. Chybu pošta přiznala, pak ovšem začala couvat.

"Požadavek na ušlý zisk považujeme za neoprávněný," tvrdí státní podnik. Podle Záruby se přitom škoda pohybuje v řádech milionů korun.

Letošní katalog měl být pro společnost Bull zlomový. Oproti loňským osmi tisícům kusů se letos rozhodl rozeslat ho více než 65 tisícům aktivních klientů v Česku i zahraničí. Jejich adresář firma budovala 21 let.

"Počátkem ledna jsem začal dostávat stovky telefonátů a e-mailů," vybavuje si podnikatel začátek potíží. Ozývali se mu naštvaní klienti, kteří katalog nedostali, nebo lidé, kterým přišel jako nevyžádaná pošta. Klientce z Berouna pošta poslala katalog na adresu ve Francii, kde žije úplně jiný klient.

Zaplatí. Ale kolik?

Tím se odstartoval kolotoč, který na Zárubově stole zabírá šanon lejster. "Opravdu mne mrzí chyba, kterou jsem udělala," tvrdí pracovnice pošty Jitka Březková v dopise z letošního ledna. Data s adresami klientů dostala údajně v nevyhovujícím formátu, a protože byly vánoční dovolené, zadala manažerovi, aby je upravil.

"S politováním přiznáváme, že došlo k chybnému přiřazení jmen adresátů k jednotlivým adresám a všechny katalogy v počtu 65 455 kusů byly do 7. 1. vyexpedovány s chybnými jmény adresátů," stojí v dalším dopise z 1. února.

Tím začínají nejasnosti, kolik katalogů je pošta ochotna Zárubovi proplatit. Počet kusů, které si od něj dodatečně půjčila a chce na ně fakturu, totiž opakovaně mění.

Fakturu však Záruba vystavil a zahrnul do ní celkové náklady na pořízení katalogu od nákupu vzorků po mzdy. Sedmimístnou sumu však pošta neuznala. Naopak mu naúčtovala rozeslání oněch 65,5 tisíce katalogů s popletenými adresami. A pak se odmlčela.

"Reagovali, až když jsme se obrátili na pražskou právní kancelář," tvrdí Záruba. Tehdy také pošta změnila tón.

Můžete si za to sám, naznačila pošta

Ředitel právního odboru Vladimír Kopecký Zárubovi sdělil, že si za problém může sám, protože poště poslal adresy v nevhodném formátu. Uznala však nárok na vrácení 9 023 katalogů a požádala podnikatele o doklady, co všechno do ceny katalogů počítá.

"Měsíc jsme dávali dohromady papíry," vzpomíná Záruba. Zbytečně.

"V podstatě nás vyhodili," vybavuje si následnou schůzku. V zápisu z ní pošta píše, že "poskytla službu řádně a včas". Podle Záruby šlo zřejmě o zdržovací manévr. "Podali jsme stížnost na Český telekomunikační úřad. Byla však zamítnuta, protože právě uplynula lhůta k reklamaci," tvrdí.

Pošta dnes k případu opakuje známé argumenty. "9 023 vypůjčených katalogů bylo z větší části použito dle dohody s panem Zárubou k doručení zákazníkům," napsala mluvčí Marta Selicharová. Výrobní cenu použitých a nevrácených katalogů chce pošta podnikateli uhradit, chce k tomu ovšem fakturu výrobních nákladů.

"Jsme na začátku. Celý ten jejich průšvih mám platit já," zlobí se podnikatel, který služeb České pošty využíval od roku 1993. Kvůli propadu zakázek musel propustit některé zaměstnance. Pracovnice pošty, která adresy popletla, pracuje ve státním podniku dodnes.