Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pražský outlet bojuje o život. Půl roku po otevření zejí obchody prázdnotou

  5:00
U nás nakoupíte bez front, láká poloprázdný outlet ležící nedaleko pražského letiště. Neobvyklou kampaní se snaží zákazníky přitáhnout centrum Prague The Style Outlets, nacházející se u Tuchoměřic na severozápadním okraji Prahy, neboť půl roku po otevření ho trápí nízká návštěvnost. A čerstvé vedení vymýšlí, co dál, aby se byznys rozběhl.

Zákazník se tady opravdu nemusí bát tlačenice. V týdnu má během dopoledne téměř jistotu, že frontu nepotká. Poměrně hodně lidí lze potkat v hračkářství Hamleys, ale ostatní obchody spíše zejí prázdnotou.

„Po otevření návštěvnost významně zaostávala za plány a očekáváním investorů,“ říká manažer outletu Tomáš Duroň, který přišel v říjnu s nelehkým úkolem centrum oživit. Návštěvnost byla na podzim jen mírně přes 10 tisíc lidí týdně.

Fashion Arena v Praze-Štěrboholích a­ Freeport v Hatích u Znojma hlásily za loňský rok návštěvnost 2,7 milionu, respektive více než dva miliony. To znamená zhruba 52 tisíc návštěvníků za týden. Na druhou stranu jde o fungující outlety, jejichž počátky také nebyly snadné. Rozběhnout outlet může podle lidí z byznysu trvat i pět let.

Nešťastné neshody

Tuchoměřickému outletu se zatím podařilo v listopadu návštěvnost zvednout na 19 tisíc. „Přišli jsme, zjistili stav a museli reagovat. Potřebovali jsme rychle nakopnout návštěvnost a chytit nejdůležitější období roku, Vánoce,“ doplňuje Jakub Dlouhý, který má na starosti marketing.

Rozjezd centra navíc zbrzdily majetkové a kompetenční tahanice. Vlastníkem outletu i pozemků kolem je skupina Kaprain, která patří Karlu Pražákovi, bývalému manažerovi ve skupině PPF Petra Kellnera. Zakládala ho však se španělským operátorem Neinver. Neinver poskytl značku The Style Outlets a­know-how, přičemž rovněž jednal s nájemci. Češi dali skoro dvě miliardy za pozemky a výstavbu budovy.

Podle lidí obeznámených s vývojem spolupráce mezi Čechy a středoevropským vedením Neinveru, které sídlí v Polsku, skřípala už koncem května, kdy se centrum otevíralo. Původní dohoda měla být taková, že Neinver svůj podíl ve výši deseti procent bude navyšovat. K ­tomu se ale posléze podle místních zdrojů neměl a požadoval investice ze strany Čechů, aniž by mohli více rozhodovat.

Stejně tak se rozcházely názory na směřování outletu. Neinver se chtěl zaměřit na levnější módu, čeští vlastníci směřovali výše.

Příští rok čeká outlet změna názvu

„Náhled na řízení, a především rychlost rozhodování byly u Kaprainu a Neinveru jiné,“ popisuje ukončení spolupráce diplomaticky Duroň. Jakub Dlouhý dodává, že by k ­rozchodu patrně nedošlo, kdyby centrum plnilo základní parametry, jako je návštěvnost.

Nyní centrum funguje v přechodném období, kdy ještě může používat značku Prague The Style Outlets. Nejpozději na konci března příštího roku však čeká centrum přejmenování.

„Pracovní jméno máme, ale ještě ho nemůžu říci. Rádi bychom, aby více reflektovalo positioning, který chceme zpřesnit,“ prohlašuje Dlouhý. Zpřesněný positioning neboli zacílení outletu znamená, že se firma chce více orientovat na prémiovost, nejenom ve značkách, ale i ve službách. Navíc má Kaprain s lokalitou další plány – ­rád by na místě vybudoval rovněž hotel a zábavní rodinné centrum.

Podle reklamních odborníků má outlet vlastně štěstí, že není zavedený, takže ho přejmenování nebude tolik bolet. Přesto vyjde na miliony korun. Musí se totiž změnit vše od světelných log na centru přes veškeré značky uvnitř až po kompletní komunikaci či navigaci k centru.

Vydržte, prosí nájemce

Když centrum nešlape, snaží se vždy nájemci vyjednat výhodnější podmínky a slevy na nájemném. Manažer centra Tomáš Duroň nyní tráví hodně času vysvětlováním situace nájemcům a smlouváním. Někteří z nich přesto nevydrželi a odcházejí.

Zavřel například italský obchod Massimo Rebecchi. Na webu píše, že má „momentálně z­ technických důvodů zavřeno“. „Nyní se nechceme vyjadřovat,“ říká Federica Bursiová za italskou firmu, pro kterou šlo o první expanzi za hranice Itálie. Outlet opustil také prodejce značkových bot Geox, i když v tomto případě důvody nejsou zcela jasné.

Ostatní nájemci se nechtějí k situaci příliš vyjadřovat. Většina jich ale zatím vytrvává, protože investice do otevření prodejny se pohybují v ­řádu milionů korun. A o ty by nenávratně přišli.

Někteří nájemci nicméně už zaznamenali zlepšení. „Zhruba od poloviny listopadu pociťujeme nárůst návštěvnosti, tržeb, pozitivní změny v centru,“ říká za prodejnu návrhářky Jitky Klett manažerka prodejny Mirka Nieuwenhuis.

Zmíněné hračkářství Hamleys si outlet dokonce pochvaluje. „Počítali jsme, že zákazníků bude chodit ještě méně. Každému novému obchodnímu centru trvá dva roky, než se plně zavede,“ říká Pavel Čmelík, šéf společnosti Inexad provozující nejen hračkářství, ale i prodejnu T. M. Lewin s Barker Shoes. Oba obchody jsou podle něj ziskové.

Řada odborníků je nicméně skeptická vůči tomu, jak se bude outletu dařit dále a podaří-li se trvale zvyšovat návštěvnost.

Vedení Prague The Style Outlets o žádných cílech a lhůtách mluvit nechce. Některé věci už měly fungovat a jejich rozběhnutí trvá, například propojení s letištěm, od kterého si hodně slibuje.

„Linka MHD sice je, ale ideální vize je shuttlebus, který se bohužel řeší s půlročním zpožděním,“ říká Dlouhý. Stejně tak zatím centrum netěží ze žádného organizovaného přílivu turistů, protože i tyto věci se musí dohodnout dlouho předem. Je potřeba uzavřít dohody s incomingovými cestovními kancelářemi, hotely, pořadateli konferencí. „Ovoce naší současné práce budeme sklízet ve druhé půli příštího roku,“ dodává Dlouhý.

Zvýšit je třeba i nízké povědomí o­ outletu. „Co by centrum potřebovalo, je reklamní kampaň, která ho představí lokálním zákazníkům. Dosavadní cílení na zahraniční návštěvníky nemohlo fungovat, Praha není v rámci střední Evropy etablovaná jako nákupní destinace pro módu,“ míní Ondřej Obluk, ředitel reklamní agentury Ogilvy.

„Vybudovali jsme novou navigaci a připravujeme dlouhodobou marketingovou strategii. Pro Vánoce jsme spustili kampaň ‚Ježíši‘, která by neměla nikoho v Praze minout,“ uvádí za outlet Dlouhý.

Běžná jízdenka na MHD nestačí

Někteří odborníci považují za nevýhodu outletu jeho polohu. Autobusová linka sice k outletu zajíždí, na druhou stranu je ovšem zastávka v dalším pásmu, takže běžná jízdenka nestačí. To vedení odmítá s ­tím, že outlet leží půl hodiny od centra města, přičemž spádová oblast outletů bývá větší než u běžných obchodních center.

Zatím outlet cílí reklamou jen na Prahu a střední Čechy. Později ji ale chce rozšířit o další regiony. Jak připomíná Jakub Dlouhý, lidé většinou jezdí do outletu dvakrát ročně, a proto musí být pokrytí větší.

„Ale vidíme zde obrovský potenciál. Je to centrum velkorysé, pompézní, kopie staré Prahy. Jenom to chce rozhýbat,“ uzavírá Duroň.

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Skončí v Česku lyžování? Snad se tak extrémní výkyv počasí už neobjeví, říká expert

4. května 2024

Premium Prosincový sněhový příděl velmi rychle vystřídala obleva, která začala s počátkem jarních prázdnin...

Návyková jako cukr. Aplikace Temu vábí uživatele na psychologické triky

4. května 2024

Čínské internetové tržiště Temu válcuje svět. Důvodem je nadčasový obchodní model. Aplikace využívá...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...