- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Lukáš Zelený roky vedl právní oddělení největší české organizace na ochranu spotřebitelů dTest a od července se jako nový člen Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) věnuje třeba i tuzemským telefonním operátorům. | foto: Tomáš Krist, MAFRA
Celý článek jen pro členy
Chcete číst prémiové texty bez omezení?
Evropská unie dává stále větší důraz na životní prostředí a udržitelnost. Jak se to slučuje s praktikami mnohých výrobců, jejichž ledničky, pračky, trouby a další zboží se rozbíjí nedlouho po záruce, nebo je jejich životnost minimálně nižší než v době našich rodičů?
Samozřejmě že neslučuje. A je to jedno z velkých témat, které se řeší i na evropské úrovni a dotýká se ochrany spotřebitelů. Není to ale vůbec snadné. Na jednu stranu mluvíme o tom, jak je v budoucnu nutné jezdit auty na elektrický pohon, o převodu průmyslu na šetrnější principy, ale souběžně s tím chrlíme tuny a tuny výrobků, které skutečně nemají nějakou super dlouhou životnost.
Oprava navíc bývá drahá a tenhle systém v podstatě nutí lidi kupovat si stále nové a nové zboží. Na druhou stranu tohle pohání celou ekonomiku. Spotřebu. Lidé tu situaci samozřejmě také vnímají a dlouhodobě se mluví o takzvaných „kazítkách“, tedy jakýchsi zvláštních součástkách nebo počitadlech, které způsobí kratší životnost konkrétního výrobku. Ale nic takového zřejmě není a funguje to úplně jinak. Většinou to bude způsobeno použitými materiály, postupy, nikoli speciálním zařízením.
Připojte se ještě dnes a získejte: