Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Analytici: Automobilky musí zlepšit vývoj a cílit na Východ, nebo skončí

  12:02
Evropské automobilky bojují o přežití. Továren je moc a kupujících málo. Prodeje klesají už šestý rok a i když se mají příští rok zvednout, lepší ekonomickou situaci dokáží využít jen některé. Kdo nezacílí na východní trhy a nezlepší vývoj, v oboru dlouho nezůstane. Jisto nemají ani čeští výrobci, říkají analytici.
Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Na vyhlídky evropského i českého automobilového průmyslu se server iDNES.cz zeptal čtveřice ekonomů poté, co šéfové evropských automobilek na frankfurtském autosalonu veřejně mluvili o dalším zavírání továren v Evropě (více zde). Zde jsou jejich odpovědi.

Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank

Pavel Sobíšek,hlavní ekonom UniCredit Bank Czech Republic

O nadbytku kapacit v evropských automobilkách se mluví od roku 2009, aniž by se do této chvíle mnoho udělalo pro řešení problému. K uzavírání závodů pravděpodobně bude docházet. Závod Hyundai, o kterém se objevily první spekulace, však mezi českými výrobci v největším riziku zavření do dvou let nebude. Hyundai by musel opustit nejen svůj český závod, ale celý cluster firem mezi Žilinou a severní Moravou. Přitom jeho investice proběhly nedávno a ještě nejsou odepsané. Hyundai také nemá své výrobní kapacity roztroušené po více evropských zemích, aby mohl své aktivity soustředit do menšího celku. Z uvedených argumentů vyplývá, že se může chleba lámat mezi českými výrobci spíš nad TPCA.

Analytička Helena Horská.

Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank

Automobilky se snaží co nejvíce se přiblížit potřebám a představám zákazníků. Snaží se povzbudit zájem o koupi vozu stále častější obnovou modelů, nabídkou technických vychytávek, nízkou spotřebou a podobně. Masové použití alternativních pohonů je sice ještě vzdálené ale malými krůčky k tomu směřujeme.  Jsou zákazníci, kteří na alternativní pohony slyší a jsou ochotni obětovat i určitý komfort.

Co se týče automobilového průmyslu v České republice, tak platí, že přesouvání výroby dál do zemí s nižšími výrobními náklady je nezadržitelný trend. Kromě nízkých výrobních nákladů láká automobilky pryč z Evropy i velký nenasycený trh v Asii a jinde. Česko automobilkám nabízí relativně dobrou infrastrukturu a stále ještě kvalitní technické vzdělání. Od montování a výroby bychom se však měli přesunout více k výzkumu a vývoji v automobilovém průmyslu. Jinak by Mladé Boleslavi mohl hrozit osud amerického Detroidu. A to bych si opravdu nepřála... 

Vojtěch Benda, hlavní ekonom BH Securities

Vojtěch Benda, hlavní ekonom BH Securities

Zásadní problém evropského automobilového průmyslu spočívá v obrovském přebytku výrobních kapacit. Po ekonomickém propadu v roce 2009 západoevropští výrobci sice zredukovali své výrobní kapacity o 2,5 milionu vozů přibližně na 20 milionů. Západoevropský trh je však schopen absorbovat ročně jen kolem 15 milionů vozů a v nejbližších třech letech nelze očekávat, že by se prodeje aut v Evropě výrazně zvyšovaly.

Podobná situace panuje na východoasijských trzích, což tlačí tamní výrobce k větší expanzi na nové trhy, bohužel pro evropské výrobce však také na ‚starý‘ kontinent. To pochopitelně vytváří tlak na obchodní marže a tvrdší konkurenci. Přesycenost západoevropského trhu částečně kompenzuje rostoucí poptávka po nových vozech v zemích východní Evropy, například v Rusku či v Polsku, ale hlavně v Číně. Zde místní produkční kapacity nejsou schopny rostoucí poptávku plně pokrýt.

Ve východní Evropě by roční prodeje aut mohly v nejbližších třech letech vzrůst přibližně o 2 miliony aut. Největší potenciál však skýtá čínský trh, kde se očekává nárůst ročních prodejů aut až o 11 milionů vozů. Uspět na těchto trzích se však nedaří všem výrobcům stejně, což je největší problém pro ty evropské výrobce jižní Evropy, přednostně orientované na domácí trh.

Evropa bude tlačit ke koupi nových aut

Na slabé poptávce  po vozech nižší třídy se podle Bendy podepsaly také dotační programy z let 2008 a 2009, tedy takzvané šrotovné. Dotované nákupy aut sice částečně pomohly vyprázdnit přeplněné výrobní sklady, ale na druhou stranu také snížily poptávkový potenciál v tomto segmentu pro nejbližší roky.

"Je téměř jisté, že evropští politici se budou snažit prosazovat různá opatření, která pod záminkou starosti o životní prostředí či bezpečnost dopravy, budou tlačit spotřebitele k rychlejší obnově vozového parku a tedy k vyšším prodejům. Nějaké návrhy můžeme vidět již teď. Ať je to zpřísňování emisních norem či čerstvá iniciativa Evropské komise prosadit povinný roční interval technických prohlídek pro starší vozy. Pravda je však taková, že evropský automobilový trh dosáhl svého přesycení a redukce výrobních kapacit je nevyhnutelná," říká Benda. 

Jiří Šimara, analytik Cyrrus.

Jiří Šimara, analytik Cyrrus

Boj s nevyužitými výrobními kapacitami je nyní hlavní prioritou mnoha evropských automobilek. Pokud totiž vyrábíte například jen s 60% využitím svých kapacit, pak se vám nutně navyšují fixní náklady na jeden automobil. Kvůli vysoké konkurenci navíc automobilky nejsou schopny přenést vyšší náklady na zákazníka prostřednictvím navyšování prodejních cen. Největší problém s nevyužívanými továrnami mají francouzští či italští výrobci. Naopak německé automobilky jako VW, BMW či Daimler tyto obtíže vůbec nepociťují.

Co se týče samotného evropského automobilového trhu, tak stále platí, že se ještě nevzpamatoval z následků finanční krize. Letošní rok je již šestým v řadě, kdy prodeje v meziročním porovnání klesají. Určité oživení se čeká až v průběhu příštího roku, nicméně mělo by být jen velmi mírné. Nejčastěji se mluví o růstu jen kolem tří procent oproti letošnímu roku, což je v porovnání s 20% poklesem trhu od začátku krize opravdu velmi mizivé tempo růstu.

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Protest zemědělců příští týden nebude, kvůli Ficovi nechtějí jitřit situaci

17. května 2024  18:17

Čeští zemědělci odvolali protest, který se měl konat příští týden ve středu. Chtějí tak uklidnit...

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04

Soud v Petrohradě dnes nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Mladí Rakušané dostanou jízdenku na vlak zdarma. Jde o politiku, namítají kritici

17. května 2024

Všichni Rakušané, kteří v roce 2024 již dosáhli nebo teprve dosáhnou plnoletosti, obdrží...

Dotované hypotéky nechceme, volají Poláci. Bojí se horší dostupnosti bydlení

17. května 2024  15:34

Desítky převážně mladých Poláků v květnu protestovaly před vládními úřady proti návrhům na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...