Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Analytici: Automobilky musí zlepšit vývoj a cílit na Východ, nebo skončí

  • 139
Evropské automobilky bojují o přežití. Továren je moc a kupujících málo. Prodeje klesají už šestý rok a i když se mají příští rok zvednout, lepší ekonomickou situaci dokáží využít jen některé. Kdo nezacílí na východní trhy a nezlepší vývoj, v oboru dlouho nezůstane. Jisto nemají ani čeští výrobci, říkají analytici.

Na vyhlídky evropského i českého automobilového průmyslu se server iDNES.cz zeptal čtveřice ekonomů poté, co šéfové evropských automobilek na frankfurtském autosalonu veřejně mluvili o dalším zavírání továren v Evropě (více zde). Zde jsou jejich odpovědi.

Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank

Pavel Sobíšek,hlavní ekonom UniCredit Bank Czech Republic

O nadbytku kapacit v evropských automobilkách se mluví od roku 2009, aniž by se do této chvíle mnoho udělalo pro řešení problému. K uzavírání závodů pravděpodobně bude docházet. Závod Hyundai, o kterém se objevily první spekulace, však mezi českými výrobci v největším riziku zavření do dvou let nebude. Hyundai by musel opustit nejen svůj český závod, ale celý cluster firem mezi Žilinou a severní Moravou. Přitom jeho investice proběhly nedávno a ještě nejsou odepsané. Hyundai také nemá své výrobní kapacity roztroušené po více evropských zemích, aby mohl své aktivity soustředit do menšího celku. Z uvedených argumentů vyplývá, že se může chleba lámat mezi českými výrobci spíš nad TPCA.

Analytička Helena Horská.

Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank

Automobilky se snaží co nejvíce se přiblížit potřebám a představám zákazníků. Snaží se povzbudit zájem o koupi vozu stále častější obnovou modelů, nabídkou technických vychytávek, nízkou spotřebou a podobně. Masové použití alternativních pohonů je sice ještě vzdálené ale malými krůčky k tomu směřujeme.  Jsou zákazníci, kteří na alternativní pohony slyší a jsou ochotni obětovat i určitý komfort.

Co se týče automobilového průmyslu v České republice, tak platí, že přesouvání výroby dál do zemí s nižšími výrobními náklady je nezadržitelný trend. Kromě nízkých výrobních nákladů láká automobilky pryč z Evropy i velký nenasycený trh v Asii a jinde. Česko automobilkám nabízí relativně dobrou infrastrukturu a stále ještě kvalitní technické vzdělání. Od montování a výroby bychom se však měli přesunout více k výzkumu a vývoji v automobilovém průmyslu. Jinak by Mladé Boleslavi mohl hrozit osud amerického Detroidu. A to bych si opravdu nepřála... 

Vojtěch Benda, hlavní ekonom BH Securities

Vojtěch Benda, hlavní ekonom BH Securities

Zásadní problém evropského automobilového průmyslu spočívá v obrovském přebytku výrobních kapacit. Po ekonomickém propadu v roce 2009 západoevropští výrobci sice zredukovali své výrobní kapacity o 2,5 milionu vozů přibližně na 20 milionů. Západoevropský trh je však schopen absorbovat ročně jen kolem 15 milionů vozů a v nejbližších třech letech nelze očekávat, že by se prodeje aut v Evropě výrazně zvyšovaly.

Podobná situace panuje na východoasijských trzích, což tlačí tamní výrobce k větší expanzi na nové trhy, bohužel pro evropské výrobce však také na ‚starý‘ kontinent. To pochopitelně vytváří tlak na obchodní marže a tvrdší konkurenci. Přesycenost západoevropského trhu částečně kompenzuje rostoucí poptávka po nových vozech v zemích východní Evropy, například v Rusku či v Polsku, ale hlavně v Číně. Zde místní produkční kapacity nejsou schopny rostoucí poptávku plně pokrýt.

Ve východní Evropě by roční prodeje aut mohly v nejbližších třech letech vzrůst přibližně o 2 miliony aut. Největší potenciál však skýtá čínský trh, kde se očekává nárůst ročních prodejů aut až o 11 milionů vozů. Uspět na těchto trzích se však nedaří všem výrobcům stejně, což je největší problém pro ty evropské výrobce jižní Evropy, přednostně orientované na domácí trh.

Evropa bude tlačit ke koupi nových aut

Na slabé poptávce  po vozech nižší třídy se podle Bendy podepsaly také dotační programy z let 2008 a 2009, tedy takzvané šrotovné. Dotované nákupy aut sice částečně pomohly vyprázdnit přeplněné výrobní sklady, ale na druhou stranu také snížily poptávkový potenciál v tomto segmentu pro nejbližší roky.

"Je téměř jisté, že evropští politici se budou snažit prosazovat různá opatření, která pod záminkou starosti o životní prostředí či bezpečnost dopravy, budou tlačit spotřebitele k rychlejší obnově vozového parku a tedy k vyšším prodejům. Nějaké návrhy můžeme vidět již teď. Ať je to zpřísňování emisních norem či čerstvá iniciativa Evropské komise prosadit povinný roční interval technických prohlídek pro starší vozy. Pravda je však taková, že evropský automobilový trh dosáhl svého přesycení a redukce výrobních kapacit je nevyhnutelná," říká Benda. 

Jiří Šimara, analytik Cyrrus.

Jiří Šimara, analytik Cyrrus

Boj s nevyužitými výrobními kapacitami je nyní hlavní prioritou mnoha evropských automobilek. Pokud totiž vyrábíte například jen s 60% využitím svých kapacit, pak se vám nutně navyšují fixní náklady na jeden automobil. Kvůli vysoké konkurenci navíc automobilky nejsou schopny přenést vyšší náklady na zákazníka prostřednictvím navyšování prodejních cen. Největší problém s nevyužívanými továrnami mají francouzští či italští výrobci. Naopak německé automobilky jako VW, BMW či Daimler tyto obtíže vůbec nepociťují.

Co se týče samotného evropského automobilového trhu, tak stále platí, že se ještě nevzpamatoval z následků finanční krize. Letošní rok je již šestým v řadě, kdy prodeje v meziročním porovnání klesají. Určité oživení se čeká až v průběhu příštího roku, nicméně mělo by být jen velmi mírné. Nejčastěji se mluví o růstu jen kolem tří procent oproti letošnímu roku, což je v porovnání s 20% poklesem trhu od začátku krize opravdu velmi mizivé tempo růstu.