Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Prodat oblečení je před Vánoci těžké, lidé čekají na povánoční slevy

  7:00aktualizováno  9:53
Obchodníci jsou nachystáni na vánoční žně. Vědí, že co neutrhnou teď, nedoženou už nikdy. Lidé ale šetří, takže je stále těžší je k utrácení přimět. Vůbec nejhůř jsou na tom však prodejci šatů a bot. Jejich zákazníci si zvykli na masivní novoroční výprodeje a před Vánoci utrácejí za tyto věci méně.

Slevy, výprodej - Slevy, výprodej | foto: Roman Čejka

"Naše rodina má kamenný obchod v severních Čechách. Prodáváme oblečení a doplňky. Doba je těžká, nicméně od počátku roku až do září jsme prodávali více než loni, zato v říjnu se nám tržby nečekaně propadly zhruba o pětinu," říká spolumajitel obchodu, který nechtěl uvést své jméno, aby si nepoškodil prodeje.

Podnikatel se ptal také dalších obchodníků v okolí a řada z nich měla podle jeho slov podobné zkušenosti. Všichni si také všimli toho, že některé obchody vytasily výrazné slevy na zimní zboží už před Vánoci, což dřív nebývalo.

Kolik Češi utratí za dárky

Vánoce budou letos chudší než loni. Vyplývá to z několika výzkumů spotřebního chování. Podle průzkumu společnosti Deloitte utratí letos Češi na dárky pro své blízké v průměru 6 300 Kč, což je o 6 % méně než loni.

Podle průzkumu internetového obchodu Kasa.cz bude mít chudší nadílku čtvrtina lidí a jen 2 % se mohou těšit na více dárků. 

Podle agentury STEM/MARK hodlají lidé většinou utratit za dárky 2,5 - 5 tisíc Kč. Starší lidé přitom plánují utratit více než mladší: lidé ve věku 18 až 29 let koupí ve 14 % případů dárky za 5-10 tisíc Kč, kdežto lidé ve věku 60 až 65 dají stejnou částku v 26 % případů.

Kasa.cz navíc dodává, že podle jejího výzkumu utratí 13 % lidí za dárky více než 10 tisíc Kč a 7 % naopak méně než dva tisíce.

Podle analytika společnosti Home Credit Michala Kozuba je těžké zhodnotit, co za propadem tržeb bylo. Údaje za celý říjnový maloobchodní trh totiž zveřejní statistici až na začátku prosince a jednu lokalitu mohla vychýlit z normálu například masivní marketingová akce jiného prodejce.

Částečně však podle něj tento konkrétní případ může vysvětlit výsledek průzkumu agentury STEM/MARK, který si nechala společnost zpracovat. Z něj vyplývá, že řada lidí čeká s nákupy až na povánoční slevy, konkrétně 65 procent respondentů z tisíce oslovených.

Vůbec nejvíce těchto lidí se pak chystá na nákupy oblečení. Z žen plánuje utrácet za šaty ve výprodeji 84 procent, kdežto mužů odhodlaných vyrazit po Vánocích na doplnění šatníku jsou "jen" dvě třetiny.  

Téměř polovina lidí plánuje také utratit peníze až po Vánocích za nákup bot, a to shodně muži i ženy. Muži naopak navštíví v novém roce častěji obchody s elektronikou. Zatímco z pánů vyrazí nakupovat tablety a smartphony téměř čtyřicet procent, z žen jen necelá pětina.

V elektronice se přitom podle Kozuba čekat na povánoční výprodeje moc nevyplatí. "Ceny za elektroniku nejsou závislé na sezoně a po Vánocích zlevňují jen mírně, naopak oblečení může zlevnit až o polovinu a boty zhruba o třicet procent," odhaduje analytik Home Credit.  

Obchody rozjely kolotoč slev. Kdo je nenabízí, ztrácí zákazníky

Podle něj tak platí, že kdo chce vydělat ještě před Vánoci, musí umět nalákat lidi do obchodů něčím zajímavým i dnes. "Lidé si zvykli na slevy v obchodech (menší než ve výprodeji) s oblečením i v průběhu roku natolik, že pokud ve výloze neuvidí slovo sleva, ani do něj nezamíří, protože si myslí, že tam je draho," vysvětluje analytik.

Obchodníci tak podle Kozuba musí umět sdělit, že se u nich nakupuje za dobré ceny, nabídnout dárky k nákupu nad určitý objem útraty či nalákat na vysokou slevu několika vybraných kusů. Když tím člověka nalákají do obchodu, pak ho musí umět vhodně vystaveným artiklem "donutit" přikoupit si ke zlevněnému zboží ještě nezlevněné kusy. "Kdo to dokáže, může i v těžké době dobře vydělávat."

Ne všechny obchody však musí ke slevám sahat, dodává Kozub. U prémiových značek, jako je například Lacoste, zákazníci slevy nevyhledávají.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Němce trápí dönerflace. Cena kebabu prudce stoupla, mluví se o cenovém stropu

11. května 2024

Pro velkou část německých spotřebitelů je turecký kebab velmi oblíbenou pochutinou, na kterou...

Kamiony dopravců z ciziny unikají v Česku trestu. Zaplatí jen každý druhý

13. května 2024

Premium Řidiči zahraničních kamionů nemusí být v Česku příliš nervózní, pokud překročí povolenou rychlost...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení je v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Knihovny věcí jsou stále populárnější. Potěší planetu i peněženku

12. května 2024

Obavy z koupě jen občas využívaného či drahého zboží zkoušejí nově řešit takzvané knihovny věcí....

Horečka kolem birkinek pro mileniály trvá, vznikla i háčkovaná verze kabelky

12. května 2024

Kabelka ve tvaru půlměsíce, kterou někteří nazývají „Birkinkou pro mileniály“ a jiní ji zase...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...