Předpokládaná cena úseku dlouhého sedmnáct kilometrů je zhruba dvanáct miliard korun. Během osmi let má být v Česku dva tisíce kilometrů dálnic, což je zhruba dvakrát více než dnes. A stát musí nyní vyřešit, kde na to každý rok sehnat desítky miliard korun.
Státní fond dopravní infrastruktury, který peníze Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přiděluje, totiž přišel o hlavní zdroj peněz - příjmy z privatizace. Posledním balíkem by měl být letos příjem z prodeje sedmi procent akcií ČEZ. Nejistoty okolo zdrojů peněz na silnice stály křeslo i bývalého šéfa fondu Petra Švagra.
Teď se zdá, že dopravní stavby získají minimálně na několik dalších let jistotu.
„V příštích letech bude státní rozpočet garantovat nejméně 45 miliard na výstavbu dopravní infrastruktury ročně,“ uvedl šéf ŘSD Alfred Brunclík, který do státní organizace přišel po 31 letech ve společnosti Subterra. Část peněz půjde také na železnice a další cesty, silnice však budou mít většinu.
Dálnice jako důchody
Jedním z nápadů ministerstva dopravy je postavit dálnice na roveň se sociálními dávkami či důchody. Přesun výdajů na silnice do kolonky povinných státních výdajů by znamenalo, že se peníze sehnat musí a nepůjde v nich škrtat.
„Hledáme dlouhodobě cestu, jak zajistit každoroční potřebný objem peněz na dopravní infrastrukturu a nečekat pouze, zda něco zbude, nebo nezbude,“ zdůvodnil návrh náměstek ministra Jiří Hodač. Radost by z toho měly stavební firmy díky jistým zakázkám i řidiči, protože by cesty rostly rychleji a podle plánů.
Na ministerstvu financí však z této myšlenky nadšení nejsou. Ztratili by totiž šanci s penězi podle potřeb hýbat. „Do budoucna je naopak v zájmu státu, aby se povinné výdaje nezvyšovaly,“ uvedl mluvčí financí Ondřej Jakob. Roční příděl pětačtyřiceti miliard na dopravní cesty potvrdil. „Pro vládu jsou investice do dopravy prioritou,“ dodal.
Ani to však desítky miliard v případě nutnosti neochrání před škrty.
Ředitelství silnic a dálnic počítá také s penězi z Unie, podle ředitele Brunclíka půjde do roku 2013 dohromady o osmdesát miliard korun.
Konec kilometrových úseků
Jedním z úkolů šéfa ŘSD je také ohlídat, aby se peníze na stavbu nových cest zbytečně neutrácely. Pro příště tak už nechce stavět nahodilé úseky dlouhé pár kilometrů, na které nenavazuje žádná další komunikace.
"Pak vzniká množství provizorních řešení, objížděk a následných požadavků -třeba na protihlukové zábrany - od dotčených obcí. To všechno zahrnuje extra náklady, které zvyšují investici,“ upozornil Brunclík. Slibuje také, že dosáhne snížení ceny, za kterou se postaví jeden kilometr dálnice. Ta se v současnosti pohybuje kolem půl miliardy korun, v náročnějších podmínkách je až dvojnásobná.
První silnicí, která by se měla postavit „po novu“, má být čtyřproudá komunikace z Prahy do Chomutova. „Rádi bychom ji otevřeli celou najednou,“ plánuje Brunclík.
V letošním roce se však budou nové dálnice otevírat ještě "po staru“. Úsek ostravské D47 mezi Rudnou a Bohumínem zůstane zatím osamocen z obou stran, sedmikilometrová část budějovické D3 z Mezna do Chotovin naváže na krátký úsek v okolí Tábora.
Dálnice budoucnosti (hl. tahy v plánu do r. 2015)R1: Pražský okruh |