Popíjení doma nemusí znamenat popíjení o samotě, takový je smysl nového japonského trendu „on-nomi“, tedy pití online, který se rozšířil po celém světě. Sociální sítě se staly prostředníkem mezi lidmi, kteří se chtějí i v dobách karanténních opatření setkávat.
Na trend zareagovali i někteří producenti alkoholu. Například Becherovka rozjela na svém facebookovém profilu projekt „Doma jako v baru“, ve kterém barmani a barmanky ukazují, jak namíchat drinky ze surovin, které doma najde i běžný konzument.
Podle Lukáše Jungbauera, zastupujícího společnost Jan Becher, projekt přesto nemá podporovat rizikovou domácí konzumaci alkoholu. „Projekt je zaměřen hlavně na podporu barů a barmanů. Zapojené barmanky a barmani dostávají od Becherovky možnost vydělat si peníze ve virtuálním baru,“ říká Jungbauer.
Podle Dity Vašíčkové z tiskového oddělení skupiny Heineken se u piva zvyšuje obliba pití doma dlouhodobě a nejen kvůli současné situaci. „V této chvíli je obliba piva na domácí spotřebu ještě umocněna okolnostmi, nicméně vzhledem k našemu dlouhodobějšímu zaměření nebylo třeba nijak dramaticky zasahovat do naší komunikace,“ říká Vašíčková, když mluví o reklamní kampani na pivo v plechovce Krušovice, která se nyní objevuje na sociálních sítích i televizních obrazovkách.
Zda se trend „on-nomi“ projeví na konzumaci alkoholu dlouhodobě, odborníci zatím neví. Neexistuje totiž zatím žádný výzkum, který by sledoval, jak moc či málo česká populace v době karantény alkohol užívá. I přesto adiktologové větří problémy. Upozorňují, že Češi v důsledku nouzových opatření ztratili běžný denní rituál a mohou se méně kontrolovat.
„Současná opatření mohou u někoho vést k větší chuti na alkohol a kvůli menší či absentující společenské kontrole, například v rámci home office, a pro mnoho z nás zcela mimořádné situaci v domácnosti k vyššímu užívání alkoholu,“ uvádí vedoucí Centra veřejného zdraví se zaměřením na alkohol pod Klinikou adiktologie 1. lékařské fakulty UK a VFN Miroslav Barták.
Podobně to vidí i přednosta Kliniky adiktologie Michal Miovský. „Skupina lidí, která se za normálních podmínek drží, se v této stresové situaci může rozpít. Je velmi pravděpodobné, že jedním z dědictví celé koronavirové krize bude zvýšený počet lidí, kteří mají s pitím problém,“ uvádí Miovský.
Na sociálních sítích má pití alkoholu své místo už dlouho. Sledování vyprazdňování láhví alkoholu v přímém přenosu není ničím neobvyklým. Barták zmiňuje například soutěže v opíjení přes Skype. „Opilost je na sociálních sítích často lajkována pozitivně, a to nejen v současné době,“ doplňuje Barták.
Právě sociální sítě jsou nyní asi nejvěrnějším obrazem toho, co se v českých domácnostech děje. „Když se podíváte na sociální sítě, jsou plné narážek, kde je více či méně explicitně vyjádřený jasný postoj, že se sedí doma a pije,“ komentuje Miovský.
Otázkou zůstává, jak konzumenti alkoholu zareagují, až všechna krizová opatření padnou. Zda se vrátí do hospod a jiných podniků, nebo zda se jim online svět zalíbí. Těžká je i odpověď na to, zda má popíjení doma nějaké specifické plusy.
„Mladí lidé teď budou pít asi o dost méně, jsou doma s rodiči a nebudou mít tolik příležitostí. Taky v současné době asi nikdo nepojede z hospody pod vlivem alkoholu autem,“ doufá Barták.