Od zákazníků začne od pondělí tašky vybírat a společně s dalším papírovým odpadem z distribučního centra se postará o jejich přeměnu v nové obaly.
Zákazníky se chystá motivovat a vysvětlovat jim důvody, proč mají tašky vracet. Upozorňovat je na to budou například i samotní kurýři. „Po našich zkušenostech například se zálohovanými obaly předpokládáme, že polovina zákazníků do toho s námi půjde okamžitě,“ říká šéf Košíku Tomáš Jeřábek.
S finanční motivací nepočítají. „Na druhou stranu, pokud by dávala smysl jako určitý herní prvek, nebudeme se jí ani bránit, otevřeni jsme všem možnostem. Chceme ale, aby každý k rozhodnutí dospěl sám, protože jen tak pochopí jeho smysl,“ doplňuje Jeřábek.
Chceme mít plnou kontrolu
Češi obecně nemají s tříděním odpadů problém a na vhození tašky do modrého kontejneru není nic špatného. Košík však upozorňuje na to, že většina recyklačních zařízení používá technologie, které přináší ekologickou zátěž a zároveň ničí původní papírová vlákna. Surovina se podle společnosti znehodnotí a není možné ji využít v maximálním množství cyklů jako při citlivém rozvláknění.
Jeřábek zmiňuje i další problém. „Dnes v modrých kontejnerech stále častěji končí třeba znečištěné obaly od jídel, mastné krabice od pizzy nebo termokelímky. To vše je třeba vytřídit, protože se tu míchají s recyklovatelným papírem, který navíc mohou znečistit. Stojí to zbytečnou námahu i energii,“ říká.
„Neříkám, že tento systém nefunguje dobře. My však chceme mít plnou kontrolu nad tím, aby byla surovina zpracovaná co nejefektivněji a nejekologičtěji. Díky novému projektu můžeme zákazníkům garantovat, že se z každé vrácené tašky stane Cirkutaška, která dostane nový ekologický život a po něm se opět může vrátit jako surovina k dalšímu zpracování,“ doplňuje Jeřábek.
Z tašek obaly na vejce
Veškeré vysbírané tašky poputují nejprve do Hostína u Vojkovic v okrese Mělník, kde se papír zpracuje. Další zastávka bude v Přibyslavicích v okrese Třebíč, kde úlohu převezme finská společnost Huhtamaki. Díky používané technologii dokáže využít papírové vlákno až sedmkrát.
„K výrobě krabiček na vejce používáme technologii nasávané kartonáže, pomocí které jsme schopni papírenské vlákno využít výrazně víc než u jiných technologií. Naše výrobky jsou díky technologii výroby kompostovatelné a splňují podmínky pro získání certifikace Ekologicky šetrného výrobku,“ přibližuje Ondřej Havlín, marketingový a obchodní manažer Huhtamaki.
Firma začne z tašek vyrábět obaly na vajíčka. A společně s novým obalem představí i novou „vajíčkovou řadu“ v rámci své privátní značky. V balení se objeví vejce od farmáře Františka Starého, který provozuje vlastní mobilní kurníky.
Košík chce ve spolupráci s finskou firmou pokračovat i nadále, v plánu má vyrobit z vlastního odpadu například vaničky na ovoce a zeleninu.
Podobné kroky dělají i jiní
O větším využití papírových tašek v poslední době přemýšlejí i další firmy. Například online supermarket Rohlík.cz nabízí možnost vrácení tašek kurýrovi již několik let, ty pak dodává papírnám na výrobu obalů nebo balícího papíru.
Od září letošního roku nabízí zákazníkům při nakupování možnost volby. Mohou se rozhodnout, zda chtějí nákup dovézt v papírové, či znovupoužitelné pratelné tašce. Používáním vratných tašek namísto papírových může podle e-shopu zákazník ušetřit až 300 tašek za rok.
Podle Denisy Morgensteinové, tiskové mluvčí Rohlíku.cz, vratné tašky dnes používá už skoro 27 000 zákazníků. Společnost to označuje za úspěch, který ani nečekali a tvrdí, že jsou o 80 % ekologičtější než klasická papírová taška. „Máme obrovskou radost a dál budeme pracovat na tom, abychom plnili další a další přání našich zákazníků,“ říká Morgensteinová.
Něco podobného zkoušel i Košík.cz. „Testovali jsme i možnost opakovaně využitelných obalů, ale u nich je zase problém s vodou i chemií, kterou spotřebujete při praní a čištění,“ zmínil šéf Košíku Tomáš Jeřábek. Rozhodli se proto u papírových zůstat.
Na problémy ohledně papírových tašek již reagovalo i Tesco v rámci svých online nákupů, doručení nákupu bez tašek je v online supermarketu nastaveno jako prvotní volba.
Papírové tašky omezují i klasické supermarkety a hypermarkety. Například Globus v říjnu oznámil, že s prodejem velkých papírových tašek končí. V nabídce zůstaly pouze malé papírové tašky na drobné nákupy. BILLA prodej papírových tašek ukončila úplně, a to již v roce 2019.