Ministerstvo dopravy však stále ještě nepodepsalo se společností Kapsch dodatek, v němž se má s firmou na stavbě těchto bran dohodnout. Zástupci ministerstva přitom už několik měsíců hovoří o tom, že k podpisu dojde „v nejbližších dnech“.
Hlavní částí dodatku, který ministerstvo slibuje zveřejnit, bude závazek, že Kapsch bude moci vybudovat své brány na všech dálnicích, které se v Česku postaví v následujících deseti letech. Firma tak pokryje zhruba tisíc kilometrů dálnic namísto původně zamýšlených silnic první třídy.
Satelit je výhodnější, tvrdí odborníci
Podle odborníků by však bylo mnohem levnější vybírat mýto místo bran přes satelit. S tím se počítá při rozšiřování zpoplatnění na méně významné tahy, budoucí dálnice však budou i nadále osazeny mýtnými branami.
"Výhodou mikrovlnné technologie je nižší cena palubní jednotky. Výstavba bran a potřebné infrastruktury je však velmi drahá, a proto je satelit ve výhodě,“ uvedl Václav Jirovský z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy.
Nákladnost technologie, která využívá mýtné brány, ukazuje i srovnání toho, kolik investovali do mýtného Češi a kolik investují sousední země.
Zatímco nás bude stát vybudování a desetiletý provoz systému na dvou tisících kilometrů silnic (z nichž polovina ještě nestojí) 22 miliard korun, například v Maďarsku zaplatí mnohem méně.
"Hodnota zakázky na zpoplatnění 3 500 kilometrů silnic a dálnic bude 276 milionů eur (zhruba 7,5 miliardy korun),“ řekl Norbert Schindler z firmy Siemens Austria při včerejší konferenci věnované satelitnímu mýtnému.
Podle docenta Jirovského má navíc satelitní mýtné mnohem větší šanci, že jeho cena bude do budoucna klesat. "Rozdíl v cenách jednotek, který jako jediná věc hraje pro brány, se stále zmenšuje. Během posledního roku a půl cena satelitních jednotek klesla na polovinu.“
Jednotky by měly být univerzální
Navíc by už neměl být problém ani v tom, že náklaďák či autobus bude potřebovat pro každý systém a každou zemi zvláštní jednotku. "Jde jen o to, aby se do jednotky vždy automaticky stáhl potřebný program, a mohla tak fungovat bez problémů v různých zemích,“ vysvětluje Jirovský.
Skupina expertů, která pro ministerstvo dopravy připravuje návrh rozšíření mýta mimo dálnice, právě s takovým zařízením počítá.
Do konce října by měla ministerstvu připravit návrh, jakým způsobem je možné v Česku propojit tyto dvě technologie.
Počítá se například s tím, že data získaná přes satelit i přes brány bude i nadále zpracovávat jedno datové středisko, které vybudoval Kapsch. Až bude mít ministerstvo tyto podklady, začne se připravovat na vypsání výběrového řízení.
Za několik let tak může v Česku dojít k zajímavé situaci, kdy bude veškerý pohyb zpoplatněných vozidel sledovat satelit, avšak na dálnicích za ně budou účtovat mýtné brány. Podle Kapsche nebudou jeho mýtnice ani v takovém případě zbytečné.
"Kromě samotného výběru budou důležité také pro kontrolu toho, zda řidiči skutečně platí a nesnaží se systém ošidit,“ tvrdí mediální zástupce Kapsche David Šimoník.
Jirovský si však myslí, že to podvodům nezamezí. "Osobně se domnívám, že brány vůbec nejsou potřeba ani pro tuto funkci. Řidiči si rychle předají informaci, kde je hlídaný úsek a jak se mu vyhnout,“ uvedl člen expertní komise, která radí ministerstvu, co dál s mýtem.