Plakát k filmu Šmejdi, který odkryl praktiky předváděcích akcí.

Plakát k filmu Šmejdi, který odkryl praktiky předváděcích akcí. | foto: Tomáš Třeštík

ČOI dostala bič na předváděčky. „Šmejdi“ musí uvést, co budou nabízet

  • 33
Pořadatelé předváděcích akcí budou muset České obchodní inspekci hlásit dopředu místo konání, datum, časový harmonogram a jaké zboží na akci budou nabízet. Stejné údaje budou muset být také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akci lákají. Vyplývá to z novely zákona o ochraně spotřebitele, který schválila vláda.

Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta až pět milionů korun. Není ovšem jisté, zda zákon v nejbližší době projde Poslaneckou sněmovnu, kterou čeká rozpuštění. "Každá další vláda v těchto nepolitických věcech bude ráda, že jsou normy předpřipraveny. A je dobře když se takovým návrhem vláda zabývá," uvedl k tomu Rusnok.

"V posledním období vzrostl právě podíl prokázaných případů užití nekalých obchodních praktik reprezentanty společností, které uskutečňují prodej výrobků či poskytování služeb v rámci předváděcích akcí, a to včetně praktik agresivních. Jednou z příčin tohoto nežádoucího jevu je skutečnost, že se dozorové orgány o předváděcích akcích dozví zpravidla po jejich konání, kdy již nelze jednoznačně a hodnověrně prokázat porušení právních povinností," uvádí materiál.

Novelu proti tzv. šmejdům připravilo ministerstvo průmyslu a obchodu ještě pod vedením bývalého ministra průmyslu Martina Kuby (ODS).

ČOI udělila v prvním pololetí provozovatelům předváděcích akcí 84 pokut v celkové výši 11,2 milionu korun. Porušení zákona inspektoři zjistili u 80 procent z 218 kontrolovaných akcí.

,