Sobota 6. června 2020, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. června 2020 Norbert

Hypermarkety přicházejí kvůli zlodějům o miliony

  1:00aktualizováno  1:00
Čeští zloději si rádi dopřejí holení od Gillette, kvalitní alkohol, pro ženu drahý parfém, krém od L'Oréalu a pro děti čokoládu Milku, vajíčko Kinder či něco jiného na zub. Velké obchody stojí krádeže desítky milionů korun ročně.

Pokladny hypermarketu Carrefour - Hypermarket Carrefour | foto: Otakar GrusserMF DNES

Dražší kosmetika, lihoviny, čokolády, instantní kávy a žvýkačky patří vůbec k nejčastěji kradeným výrobkům.

Hitem číslo jedna jsou podle obchodníků holicí strojky Gillette včetně všech náhradních dílů. 

"Jsou maličké a přitom stojí 300 až 400 korun, jsou ideální pro krádež," říká Dušan Setnický z Gillette, který má ve firmě krádeže na starosti. 

Ztráty z krádeží připravují o tržby nejen obchodníky, ale trápí i výrobce. Například právě Gillette neškodí ani tak jednotliví zloději, kterým se zrovna nechce platit, ale bandy, jež nakradou větší množství výrobků a pak je prodají levně v bazarech.

České sdružení pro značkové výrobky si proto nechalo zpracovat průzkum sledující, co se nejvíce krade a jak se bránit. 

Z testů provedených bezpečnostní agenturou Group4Falck vyplývá, že něco ukrást není tak složité. Když její detektivové v civilu na žádost obchodů zkoušejí, jak snadné je projít pokladnou s kradeným zbožím, uspěje každý druhý. 

"Bohužel, pokladní jsou málo školeny v tom, čemu věnovat větší pozornost," říká šéf bezpečnostních služeb v Group4Falck Ivan Flek.

Triky, jak zboží bez zaplacení pronést, jsou různé. "V Delvitě se před několika lety vyskytl i případ zloděje převlečeného za pošťáka, který po prodejně chodil s balíčkem s dvojitým dnem. Balík pak postavil na různé druhy zboží, a když naplnil svou zásilku, odešel i s dalším nákupem přes pokladnu," popisuje Petr Uchytil, mluvčí Delvity.

Více používané jsou však jednodušší a osvědčenější finty. Do kabátů si zloději všívají speciální kapsy, tašky si vystelou alobalem, aby zboží nespustilo alarm, do obalů od levného zboží se vloží něco drahého.

"Významným trendem jsou i organizované krádeže na zakázku, a to zejména u cukrovinek, kosmetiky, elektrotechniky a lyží," říká ředitel bezpečnostního oddělení Aholdu Ivan Kopřiva.

Šéf sítě obchodů Interspar Martin Hruška k tomu dodává vlastní zkušenosti. "Více než dříve jsou časté krádeže typu ‚lyžaři', kdy organizovaná skupina zlodějů naloží do nákupního koše množství lyží a proráží útěkem brány na uzamčených pokladnách," říká.  

Pozor na vlastní lidi 
Uchránit zboží před krádeží je pro obchodníky o to těžší, že musí dávat pozor i na vlastní zaměstnance. Údaje o tom, která skupina - zda zákazníci, nebo zaměstnanci - má na svědomí větší škody, se liší.

Z provedeného průzkumu vyplynulo, že zákazníci stojí asi za 50 až 60 procenty krádeží. Zkušenosti černých šerifů a výrobců jsou však poněkud odlišnější.

"Samotné ztráty z krádeží v prodejně nejsou tak velké. Právě před měsícem jsme sice chytili člověka, který nakradl mobily a drobnou elektroniku za 70 tisíc, ale to je vzácnost," popisuje Flek z agentury Group4Falck, která má své muže například v Albertech a Hypernovách.

Ve stovkách obchodů mají desítky případů denně. Kolik je to v poměru k těm úspěšnějším zlodějům, se však srovnat nedá. "Zhruba šedesát procent ze ztraceného zboží zmizí už ve skladu," říká i Setnický, který má s krádežemi Gillette bohaté zkušenosti.

Podezírat a namířit bezpečnostní opatření proti vlastním lidem je však velmi citlivý zásah do života celé firmy. Obchodní řetězce k těmto krokům proto přistupují jen nerady.

Na druhou stranu bez viny není nikdo, kriminalita se objevuje i mezi černými šerify. U zaměstnanců i členů ostrahy je společný důvod - velmi nízké platy. Jak prodavači, tak šerifové pracují za výdělky blížící se těm minimálním.

Těžko se dají vysledovat i přesné ztráty z krádeží. Většině obchodníků se nechce odhalovat, na kolik je krádeže přijdou. "Je to v řádu desítek milionů korun ročně," uvedl za Ahold Ivan Kopřiva.

Ostatní pouze odpověděli, že jde buď o částky akceptovatelné (Delvita), či naopak významné (Interspar).

Z průzkumu mezi dodavateli a obchodníky pak vyplývá, že může jít až o jedno procento obratu. To třeba pro Delvitu může znamenat až 90 milionů ročně, ale pro Kaufland až 200 milionů ročně.

Ochrana i škodí 
Velké ztráty z krádeží a zmizelého zboží platí převážně obchodníci. A vůbec se jim to nelíbí. "Snažíme se část ztrát přenést i na výrobce, a když to nejde, můžeme dané zboží přestat prodávat," říká jeden z velkých obchodníků.

Jestli se výrobce ubrání nebo ne, záleží jen na jeho síle. Třeba Gillette se sice hodně krade, ale protože mají na trhu 90procentní podíl, nikdo si je zatím z prodejny úplně vystrčit nedovolil.

Některá ochranná opatření sice ušetří peníze, ale mají dopad na tržby jak obchodu, tak výrobce. Třeba v Globusu holicí strojky od Gillette v prodejně nenajdete, zákazník dostane kartičku, zaplatí a na informacích pak dostane žiletky. Výsledek? Menší prodeje, říká za Gillette Setnický.

Podobné je to při používání maket místo skutečných výrobků. "Většinou to vede k diskriminaci jedné značky vůči ostatním," říká Jan Levora, šéf Sdružení značkových výrobců. Příliš se proto nepoužívají.

Tržbám neprospívá ani to, když je zboží v obchodu někde zvlášť vyčleněno ve vitríně či u speciální pokladny a je třeba chodit někoho žádat. Taková opatření se však využívají častěji. 

"U velkých hypermarketů je využíván koncept store-in-store, v Albertech jsou lihoviny či cigarety prodávány v obslužném pokladním úseku," říká za Ahold Kopřiva.

Podle Levory je naopak z pohledu výrobců lepší umístit zboží na viditelném místě, třeba u pokladen. Tam je méně ohroženo krádeží. K pokladně se však nevejdou všichni a na druhou stranu to může způsobit, že když zákazník výrobek nenajde na svém místě, tak si koupí jiný.

  • Nejčtenější

Česko zdražuje nejrychleji z celé EU. Mohou za to platy i slabá koruna

V polovině zemí Evropské unie kvůli koronaviru ceny služeb i zboží v obchodech klesají. Česko stojí na opačném konci –...

Vlakem do Chorvatska za šest set korun. RegioJet očekává masivní zájem

Během příštího týdne zahájí provozovatel vlakové a autobusové dopravy RegioJet prodej jízdenek do chorvatské Rijeky....

Kellnerovi se čínské dobrodružství vymstilo, přišel o miliardy

Expanze Petra Kellnera na čínském trhu měla vést k rychlému růstu hodnoty jeho majetku jednoho z největších boháčů ve...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křetínský zaskočil zahraniční analytiky. Investuje tam, kde jiní couvají

Daniel Křetínský v čase krize opět investuje do rizika. Uplatňuje tak osvědčenou strategii, své jmění rozhojnil právě...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Čističku odpadních vod na Bulovce zachraňují vidle, jinak by zkolabovala

Na tristní stav zchátralé Nemocnice Na Bulovce ukazuje skutečnost, že tamní čistírně odpadních vod musí k fungování...

Letadla ze zemí EU mohou přistávat na všech letištích v České republice

Letadla ze zemí Evropské unie mohou od pátku přistávat na všech letištích v Česku. Ruší se omezení příletů pouze na...

Průměrná mzda na začátku roku přesáhla 34 tisíc korun

Koronakrize se už částečně projevila také na platech zaměstnanců českých firem. V prvním čtvrtletí mzdy stouply o pět...

Tržby v dubnu klesly o 11 procent. Nejvíc trpí prodejci módy a dovolených

Lidé v tuzemských obchodech v dubnu utráceli o 11 procent méně než před rokem, ukázala data Českého statistického...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz