Čtvrtek 29. července 2021, svátek má Marta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. července 2021 Marta

Hypermarkety přicházejí kvůli zlodějům o miliony

  1:00
Čeští zloději si rádi dopřejí holení od Gillette, kvalitní alkohol, pro ženu drahý parfém, krém od L'Oréalu a pro děti čokoládu Milku, vajíčko Kinder či něco jiného na zub. Velké obchody stojí krádeže desítky milionů korun ročně.

Pokladny hypermarketu Carrefour - Hypermarket Carrefour | foto: Otakar GrusserMF DNES

Dražší kosmetika, lihoviny, čokolády, instantní kávy a žvýkačky patří vůbec k nejčastěji kradeným výrobkům.

Hitem číslo jedna jsou podle obchodníků holicí strojky Gillette včetně všech náhradních dílů. 

"Jsou maličké a přitom stojí 300 až 400 korun, jsou ideální pro krádež," říká Dušan Setnický z Gillette, který má ve firmě krádeže na starosti. 

Ztráty z krádeží připravují o tržby nejen obchodníky, ale trápí i výrobce. Například právě Gillette neškodí ani tak jednotliví zloději, kterým se zrovna nechce platit, ale bandy, jež nakradou větší množství výrobků a pak je prodají levně v bazarech.

České sdružení pro značkové výrobky si proto nechalo zpracovat průzkum sledující, co se nejvíce krade a jak se bránit. 

Z testů provedených bezpečnostní agenturou Group4Falck vyplývá, že něco ukrást není tak složité. Když její detektivové v civilu na žádost obchodů zkoušejí, jak snadné je projít pokladnou s kradeným zbožím, uspěje každý druhý. 

"Bohužel, pokladní jsou málo školeny v tom, čemu věnovat větší pozornost," říká šéf bezpečnostních služeb v Group4Falck Ivan Flek.

Triky, jak zboží bez zaplacení pronést, jsou různé. "V Delvitě se před několika lety vyskytl i případ zloděje převlečeného za pošťáka, který po prodejně chodil s balíčkem s dvojitým dnem. Balík pak postavil na různé druhy zboží, a když naplnil svou zásilku, odešel i s dalším nákupem přes pokladnu," popisuje Petr Uchytil, mluvčí Delvity.

Více používané jsou však jednodušší a osvědčenější finty. Do kabátů si zloději všívají speciální kapsy, tašky si vystelou alobalem, aby zboží nespustilo alarm, do obalů od levného zboží se vloží něco drahého.

"Významným trendem jsou i organizované krádeže na zakázku, a to zejména u cukrovinek, kosmetiky, elektrotechniky a lyží," říká ředitel bezpečnostního oddělení Aholdu Ivan Kopřiva.

Šéf sítě obchodů Interspar Martin Hruška k tomu dodává vlastní zkušenosti. "Více než dříve jsou časté krádeže typu ‚lyžaři', kdy organizovaná skupina zlodějů naloží do nákupního koše množství lyží a proráží útěkem brány na uzamčených pokladnách," říká.  

Pozor na vlastní lidi 
Uchránit zboží před krádeží je pro obchodníky o to těžší, že musí dávat pozor i na vlastní zaměstnance. Údaje o tom, která skupina - zda zákazníci, nebo zaměstnanci - má na svědomí větší škody, se liší.

Z provedeného průzkumu vyplynulo, že zákazníci stojí asi za 50 až 60 procenty krádeží. Zkušenosti černých šerifů a výrobců jsou však poněkud odlišnější.

"Samotné ztráty z krádeží v prodejně nejsou tak velké. Právě před měsícem jsme sice chytili člověka, který nakradl mobily a drobnou elektroniku za 70 tisíc, ale to je vzácnost," popisuje Flek z agentury Group4Falck, která má své muže například v Albertech a Hypernovách.

Ve stovkách obchodů mají desítky případů denně. Kolik je to v poměru k těm úspěšnějším zlodějům, se však srovnat nedá. "Zhruba šedesát procent ze ztraceného zboží zmizí už ve skladu," říká i Setnický, který má s krádežemi Gillette bohaté zkušenosti.

Podezírat a namířit bezpečnostní opatření proti vlastním lidem je však velmi citlivý zásah do života celé firmy. Obchodní řetězce k těmto krokům proto přistupují jen nerady.

Na druhou stranu bez viny není nikdo, kriminalita se objevuje i mezi černými šerify. U zaměstnanců i členů ostrahy je společný důvod - velmi nízké platy. Jak prodavači, tak šerifové pracují za výdělky blížící se těm minimálním.

Těžko se dají vysledovat i přesné ztráty z krádeží. Většině obchodníků se nechce odhalovat, na kolik je krádeže přijdou. "Je to v řádu desítek milionů korun ročně," uvedl za Ahold Ivan Kopřiva.

Ostatní pouze odpověděli, že jde buď o částky akceptovatelné (Delvita), či naopak významné (Interspar).

Z průzkumu mezi dodavateli a obchodníky pak vyplývá, že může jít až o jedno procento obratu. To třeba pro Delvitu může znamenat až 90 milionů ročně, ale pro Kaufland až 200 milionů ročně.

Ochrana i škodí 
Velké ztráty z krádeží a zmizelého zboží platí převážně obchodníci. A vůbec se jim to nelíbí. "Snažíme se část ztrát přenést i na výrobce, a když to nejde, můžeme dané zboží přestat prodávat," říká jeden z velkých obchodníků.

Jestli se výrobce ubrání nebo ne, záleží jen na jeho síle. Třeba Gillette se sice hodně krade, ale protože mají na trhu 90procentní podíl, nikdo si je zatím z prodejny úplně vystrčit nedovolil.

Některá ochranná opatření sice ušetří peníze, ale mají dopad na tržby jak obchodu, tak výrobce. Třeba v Globusu holicí strojky od Gillette v prodejně nenajdete, zákazník dostane kartičku, zaplatí a na informacích pak dostane žiletky. Výsledek? Menší prodeje, říká za Gillette Setnický.

Podobné je to při používání maket místo skutečných výrobků. "Většinou to vede k diskriminaci jedné značky vůči ostatním," říká Jan Levora, šéf Sdružení značkových výrobců. Příliš se proto nepoužívají.

Tržbám neprospívá ani to, když je zboží v obchodu někde zvlášť vyčleněno ve vitríně či u speciální pokladny a je třeba chodit někoho žádat. Taková opatření se však využívají častěji. 

"U velkých hypermarketů je využíván koncept store-in-store, v Albertech jsou lihoviny či cigarety prodávány v obslužném pokladním úseku," říká za Ahold Kopřiva.

Podle Levory je naopak z pohledu výrobců lepší umístit zboží na viditelném místě, třeba u pokladen. Tam je méně ohroženo krádeží. K pokladně se však nevejdou všichni a na druhou stranu to může způsobit, že když zákazník výrobek nenajde na svém místě, tak si koupí jiný.

  • Nejčtenější

Británii děsí prázdné regály. Chybí jídlo, lidé z obchodů se vyhnou karanténě

Britská vláda oznámila, že vybraní dodavatelé a skladníci obchodů s potravinami dostanou výjimku z nařízené desetidenní...

Británie chce překopat brexitovou dohodu. Máte, co jste si schválili, zní z EU

Necelý rok poté, co po mnoha pokusech uzavřela Británie obchodní dohodu s Evropskou unií, žádá Spojené království její...

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Funguje to. Služba Zapomenuté miliardy našla stamiliony z privatizace

Prostřednictvím služby Zapomenuté miliardy brněnského startupu Stock Convertor získali Češi za měsíc fungování 320...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi mohou mít funkční přístav u moře. Stačí kývnout na hamburskou výměnu

Premium Česku opět svitla naděje, že dlouhodobě zanedbané přístavní území v Hamburku přestane dělat u západních sousedů ostudu....

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Do práce čtyři dny v týdnu? České firmy experimentují s kratší pracovní dobou

Premium Kratší pracovní týden, třeba čtyřdenní, je v tuto chvíli u nás plošně jen jakousi úvahou z budoucnosti. Na pracovním...

Na nákup s recyklovaným košíkem. Supermarkety vzhlížejí k přírodě

Řetězec supermarketů Billa přichází s novými nákupními košíky, které jsou vyrobeny z recyklátu. Společnost chce ulehčit...

Potraviny jsou zdrojem škodlivých emisí. Tesco proto směřuje k udržitelným nákupům

Světový fond na ochranu přírody a britský obchodní řetězec Tesco začaly spolupracovat na přechodu k dostupnému a...

Česká gigafactory by mohla vyrábět na 800 tisíc baterií ročně, tvrdí ČEZ

Plánovaná česká továrna na baterie do elektromobilů, takzvaná gigafactory, by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...