Mít v reklamě fotbalistu je pro firmu terno. Ilustrační foto

Mít v reklamě fotbalistu je pro firmu terno. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Fotbalový šampionát přiláká rekordní množství reklam

Fotbal a reklama jsou zářným příkladem symbiózy dvou oborů - jeden bez druhého nemůže být. Ještě víc to lidé poznají v červnu a červenci. Vysoký marketingový potenciál mistrovství světa totiž vycítily i české firmy, které do reklamních akcí okolo fotbalu investují pětkrát více, než v roce 2002.

"Výdaje do reklamy v médiích přímo spojené s MS v kopané se, odhadnuto podle aktuální situace, mohou pohybovat na úrovni 250 až 300 milionů korun," míní Štěpán Wolde z mediální agentury ARBOmedia.

Kromě inzerátů v masových médiích ale firmy využijí i dalších forem reklamní komunikace, například v podobě letáků, prospektů nebo spotřebitelských soutěží. "Ty mohou uvedenou částku i více než zdvojnásobit. Celkové marketingové výdaje však budou ještě vyšší," uvedl Wolde.

Zájem inzerentů tak odhaduje zhruba na dvojnásobný ve srovnání s posledním evropským fotbalovým šampionátem v Portugalsku před dvěma lety. Celkem by podle ARBOmeda mělo letos jít na reklamu v médiích 18,4 miliardy korun, z toho půl miliardy na reklamy spojené s fotbalovým mistrovstvím.

Nárůst poptávky po reklamních časech okolo fotbalových přenosů se ale částečně dá vysvětlit i tím, že před čtyřmi lety Česko na mistrovství chybělo.

Tradičně nejvíce lákají inzerenty televize a tištěná periodika, v době mistrovství světa se jejich role ještě zvýší, míní Wolde. "Více si z koláče reklamních výdajů odkrojí i internet. Do těchto mediálních typů může směřovat více než 90 procent celkových mediálních investic spojených se šampionátem," podotkl.

Fotbaloví diváci jsou víc zaměřeni na spotřebu
Od nedávno skončeného hokejového mistrovství světa se zájem v souvislosti s bojem o korunu fotbalového krále světa liší tím, že se výrazně rozšiřuje zájem inzerentů podle průmyslových odvětví. "U fotbalu je patrná vyšší aktivita sektorů rychloobrátkového zboží," míní Wolde.

Nejsilnější odvětví, které se s oběma sporty spojují, jsou ale velmi podobné - mobilní
operátoři, automobily, pivovary, výrobci elektroniky nebo sázkové kanceláře.

Zájem inzerentů se zvyšuje i v pořádajícím Německu. V souvislosti s fotbalovým mistrovstvím světa se obrat reklamní branže v Německu letos zvýší proti běžnému roku až o tři miliardy eur (asi 85 miliard korun); s odvoláním na odborníky z oblasti reklamy to uvedla agentura DPA.

Německý reklamní průmysl očekává po několika slabších letech v tomto roce díky
fotbalovému mistrovství vzestup o sedm procent.

Dopadne Nestlé stejně jako Budvar s Hokejiádou?
Stejně jako v případě olympijských her se však bude pořadatel fotbalového mistrovství bránit proti zneužívání turnaje firmami, které si nezakoupí licenci u FIFA. To se zřejmě týká i České republiky.

Hospodářské noviny v pondělí uvedly, že Českomoravskému fotbalovému svazu se nelíbí reklamy na Bohemia Chips a tyčinky Deli. Podle marketingového partnera fotbalového svazu, firmy STES, nejsou tyto firmy oficiálními partnery fotbalové reprezentace ani Mezinárodní fotbalové federace FIFA a neoprávněně prý využívají národní tým ke své propagaci.

"Upozornili jsme proto svaz, aby podal podnět k žalobě," citoval deník ředitele STES Jana Kindu. Firma Nestlé, která vyrábí tyčinky Deli, pořádá pro zákazníky soutěž o dresy či vstupenky na fotbalové mistrovství světa v Německu.

Bohemia Chips nabízí fanouškům šály a dresy. Nestlé s obviněním nesouhlasí a tvrdí, že jejich soutěž je ošetřena dohodou se společností Adidas, která je partnerem mistrovství.

,