„Vzhledem k dramaticky se vyvíjející inflaci a jistým ekonomickým dozvukům války na Ukrajině nemůžeme čekat tak optimistická čísla. Pokud se však situace nijak dramaticky nezmění, předpokládáme, že si online obchod za celý rok polepší v jednotkách procent,“ ředitel společnosti Shoptet Samuela Hubu.
Podle Huby má e-commerce stále velký potenciál stoupat. „Je třeba si uvědomit, že online obchod zatím tvoří zhruba jen 14 procent na celkovém maloobchodním obratu. Tudíž je tu prostor k růstu na dlouhé roky dopředu,“ dodává.
Před dvěma lety proběhl masivní přesun obchodníků i spotřebitelů do e-commerce a v důsledku pandemie způsobil nárůst počtu online obchodů i vyšší tržby.
Češi hojně digitalizují. V Evropě jsou však co do počtu platebních terminálů pod průměrem |
Celkový růst e-commerce během pandemie potvrzuje také APEK, který sdružuje více než 600 subjektů a firem. „Poslední dva roky byly z pohledu spotřebitelského chování a nákupů naprosto výjimečné. Češi loni tak mimo jiné vůbec poprvé prolomili magickou hranici dvou set miliard korun obratů za nakoupené zboží. Během pandemie vzrostl i celkový počet e-shopů,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Podle údajů nákupního rádce Heureka od roku 2019 přibylo e-shopů o
9 procent na současných 50 985.
Od parfému ke kartičkám
Větší zájem potvrzuje i ostravská společnost Upgates, od roku 2019 se počet webů využívajících její platformu více než ztrojnásobil na současných 1 300.
„Začátek lockdownu byl pro podnikatele těžkou zkouškou, většina českých obchodníků ale náročný přesun do nového prostředí e-commerce zvládla dobře. Přes 80 procent nových e-shopů založených u nás proto i nadále funguje,“ dodává obchodní ředitel společnosti Upgates Martin Pech.
Příkladem je i pražský prodejce čerstvých ryb Blue Fjord, který musel během lockdownu přistoupit k prodeji po internetu. Ten se osvědčil, takže společnost e-shop nadále využívá. Svoji provozovnu ovšem nezavřela.
V e-commerce se daří dlouhodobě i značce Beavia, která vyrábí cizrnové pomazánky hummus či korejský kvašený salát kimči a dodává své výrobky do více než 700 obchodů, včetně obchodních řetězců po celém Česku, Slovensku i sousedních zemí.
Polské tržiště Allegro míří do celé Evropské unie, výhodně nakoupí i Češi |
„Meziročně došlo od loňska ke ztrojnásobení objemu výroby a počítáme tak s výrazným nárůstem prodejů i přes náš e-shop. Jen mezi lety 2020 a 2021 jsme zaznamenali meziroční zvýšení počtu online objednávek o sto procent,“ říká zakladatel a CEO Beavia Štěpán Hodač
To výukové kartičky s QR kódy pro výuku angličtiny iDOcards vznikly až během lockdownu. Díky prodeji přes internet se okamžitě uchytily a pro domácí učení je začali používat rodiče po celé České republice. Nyní mají majitelé firmy ambice prosadit se s výukovou metodou i v zahraničí.
Pro manžele Michaelu a Lukáše Kučerovy bylo zavření jejich prodejny s parfémy impulzem zkusit něco úplně nového. „Přišli jsme s nápadem na karetní hru, u které si lidé rádi oddechnou nejen během lockdownu. Začali jsme prodávat přes e-shop a díky zájmu partnerů už nyní pracujeme i na verzích pro zahraniční trh,“ uzavírá Michaela Kučerová, spoluautorka hry Time for Joke.