Dráhy před volbami zoranžověly, do vedení přišli lidé z ČSSD

  1:58aktualizováno  1:58
Přestože firemními barvami Českých drah jsou zejména modrá a bílá, vedení dopravce začíná před volbami kvůli možnému vítězství sociální demokracie znatelně oranžovět. Důvod je jednoduchý: současný management, který je myšlenkově i stranickou knížkou blízký hlavně ODS, chce zůstat ve státem vlastněném podniku i po volbách.

Žádnou noc dlouhých nožů na drahách nechystáme, tvrdí ČSSD. | foto: Radek Miča, MAFRA

Do vedení dopravce se tak během posledních měsíců dostali dva vysoce postavení členové ČSSD. Oranžová proniká i do firemního časopisu dceřiné firmy drah ČD Cargo. V květnovém vydání přinesl měsíčník Speciál ČD Cargo dvoustránkový rozhovor o vlacích s předsedou ČSSD Jiřím Paroubkem.

Už v březnu potichu přišel do dozorčí rady ČD moravskoslezský hejtman Jaroslav Palas. Dráhy o jeho zvolení neinformovaly, MF DNES jeho působení na drahách zjistila z obchodního rejstříku. V dozorčí radě vystřídal šéfa ČEZ Martina Romana, který loni na konci roku sám odešel.
Post člena dozorčí rady je honorován třiceti tisíci korunami měsíčně.

"V dozorčí radě ČD je za Asociaci krajů, nikoli za ČSSD. Důvod je ten, že kraje jsou významným objednavatelem služeb Českých drah," vysvětlil mluvčí ministra dopravy Karel Hanzelka. Dráhy se k záležitosti nechtěly vyjadřovat s tím, že je to na jejich majiteli.Tím je stát zastoupený právě ministerstvem.

ČSSD na drahách

Karel Březina – exministr bez portfeje je v dozorčí radě od roku 2007

Jaroslav Palas – hejtman Moravskoslezského kraje, od března 2010 člen dozorčí rady ČD

Vojtěch Kocourek – zmocněnec pro jednání s kraji spolupracuje s drahami od loňska.

Pavel Švagr – bývalý šéf Státního fondu dopravní infrastruktury, teď náměstek gen. ředitele pro personalistiku

Otázka však je, proč v dozorčí radě dopravce zasedl muž, který se celoživotně věnuje hlavně zemědělství a myslivosti. Asociace krajů má vlastní dopravní komisi, tu vede jihomoravský hejtman Michal Hašek. Palas na dotazy MF DNES nereagoval. V dozorčí radě má i dalšího stranického kolegu: bývalého ministra Karla Březinu, ten je ale na drahách už od roku 2007.

Žaluda vítězství ČSSD neřeší

Oranžovění drah začalo už před rokem, kdy přišel někdejší šéf Státního fondu dopravní infrastruktury a člen ČSSD Pavel Švagr. Na dráze působí jako personální náměstek.

Šéf drah Petr Žaluda zaměstnal i dalšího dříve vysoce postaveného politika ČSSD. Někdejší náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek teď šéfovi drah pomáhá při rozhovorech s hejtmany sociálnědemokratických krajů. Žaludovi se jako prvnímu šéfovi ČD podařilo uzavřít dlouhodobé smlouvy s kraji, díky kterým mají dráhy z veřejných peněz lépe zajištěnou budoucnost.

Žaluda v dubnu v rozhovoru pro MF DNES odmítl, že by nějak případné vítězství ČSSD řešil. "Volby neovlivním, beru to fatalisticky," řekl Žaluda. Spekuluje se o tom, že by jeho místo mohl zabrat znovu někdejší šéf ČD Josef Bazala nebo Dalibor Zelený.

Právě Bazalou vedené ČD Cargo přineslo ve svém časopise rozhovor s Paroubkem, v němž vzpomíná na "nádraží plná trampů", ale také vyjadřuje rozporuplné pocity z hospodaření Českých drah. "Budou jednou z priorit našeho ministra dopravy," slíbil v rozhovoru.

"Žádnou noc dlouhých nožů nechystáme"

Takový prostor pro politika, navíc těsně před volbami, je v tomto periodiku nezvyklý. Časopis otiskuje hlavně rozhovory s celebritami.
Dva politici se objevili i v posledním čísle dalšího časopisu ČD Cargo Motion: Bohuslav Sobotka (ČSSD) a Martin Kocourek (ODS), v minulosti si mohli zákazníci firmy počíst například o šéfovi dozorčí rady ČD Cargo Oldřichu Vojířovi (ODS).

Firma vydává celkem tři časopisy, na rozhovoru s Paroubkem nevidí nic špatného. "Společnost ČD Cargo se snaží představovat osobnosti českého i evropského železničního i společenského, politického a kulturního života," vysvětlil mluvčí firmy Zdeněk Větrovec.

Nákladní dopravce na rozdíl od ČD přesnou výši výdajů na marketing tají. Podle Větrovce je limit nastavený na jedno procento tržeb. To by u Carga odpovídalo 150 milionům korun ročně. "ČD Cargo obecně na marketing dává výrazně méně než jiné firmy obdobného rozsahu a zaměření," dodal Větrovec.

ČSSD tvrdí, že v případě jejího vítězství nejsou personální výměny ve státních organizacích prioritou. "Není to téma, kterým se vláda ČSSD bude zabývat prvních sto dnů. Žádnou noc dlouhých nožů ČSSD nechystá," říká šéf její kampaně Jaroslav Tvrdík.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Rádio Penny hraje hudbu, aby lidé víc nakupovali. Tajně i pro zaměstnance

Tým rádia Penny tvoří celkem 10 lidí. Ti se kvůli práci přestěhovali z Česka do...

Přesně před třemi lety, 18. února 2016, začalo vysílat Rádio Penny live. Svého času šlo o jedinou českou stanici, která...

Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem zůstane zatím stovka

Odstraňování svodidel v problémovém úseku dálnice mezi Humpolcem a Větrným...

Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde se zpozdila rekonstrukce, zatím zůstane pro auta rychlost snížená...

Česku hrozí arbitráž za převzetí OKD, podle exvlastníka šlo o znárodnění

Horníci NWR. Ilustrační snímek

Britská společnosti Jenner & Block, která je likvidátorem společnosti New World Resources (NWR), označila státní...

Najdete na iDNES.cz