Dráhy otočily a opět chtějí railjety. Pro vlaky do Vídně i Budapešti

  7:04aktualizováno  7:04
České dráhy jsou těsně před podpisem smlouvy na nákup sedmi vysokorychlostních jednotek Railjet za zhruba 2,5 miliardy korun. Ještě před dvěma měsíci přitom Dráhy kontrakt se společností Siemens odmítly kvůli nedostatku peněz i krachu jednání o nasazení nových vlaků do Německa.

České dráhy do jednotek Railjet investují 2,5 miliardy korun | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Dráhy chtějí tentokrát jednotky nasadit na vlaky mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. Nasazení railjetů je podmínkou spolupráce ze strany rakouských drah ÖBB, které již stejné soupravy provozují a ČD samy oslovily s nabídkou na převzetí jejich opce na nákup railjetů.

"Jednání s Českými drahami pokračují. Jsme optimisté a věříme, že dojde k dohodě," uvedl šéf českého zastoupení Siemens Mobility Jan Maj.

Dráhy bude každá souprava stát stejně, jako kdyby si koupily původně plánovaných 15 jednotek. Podle informací MF DNES má dojít k podpisu smlouvy zřejmě už během příštího týdne. Šéf drah Petr Žaluda to nevyloučil. "Uvidíme po jednání s rakouskými drahami v pondělí," upřesnil. Namísto náměstka pro osobní dopravu Antonína Blažka teď jednání s ÖBB vede náměstek pro obchod a marketing Miroslav Šebeňa, kterého Žaluda zatím neúspěšně tlačí na volný post v představenstvu.

Vozy budou až za rok

Více informací o vlacích Railjet a mnoho fotografií najdete zde

Podle Maje budou v případě podpisu smlouvy v průběhu června vyrobeny všechny vozy do konce roku 2014. Dráhy už příliš nepočítají s tím, že by soupravy tahaly nové lokomotivy ze Škody Transportation, které stále nemají potřebná povolení pro provoz v zahraničí. Vlaky by měly vést lokomotivy Taurus rovněž od Siemensu, které si zřejmě půjčí od rakouských drah. Už dnes tyto stroje na vlacích z Vídně jezdí.

Ve hře je navíc i varianta, že Dráhy nakoupí dalších sedm jednotek. Jednají totiž s maďarskými a slovenskými železnicemi, že by railjety jezdily z Prahy do Bratislavy a Budapešti.

Nákup railjetů vzbudil velký rozruch především loni. Dráhy argumentovaly řadou posudků, že nákup je výhodný a nutný, proti se stavěla hlavně Škoda Transportation. Trať do Vídně a Bratislavy patří k nejlukrativnějším, navíc ministerstvo dopravy zařadilo spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví, kudy trasa vede na našem území, až do poslední várky tratí, o které se bude soutěžit.

Kde České dráhy vezmou peníze?

Zatím není jasné, z čeho se budou vlaky platit. Dozorčí rada sice nedávno povolila vydání dalších dluhopisů za 7,5 miliardy korun, necelých pět miliard jde ovšem na splacení jiných dluhů. Na investice zbývá 2,5 miliardy, dopravce přitom bude muset v případě úspěchu v soutěžích na tuzemské rychlíky nakupovat nové vlaky na tyto spoje.

Zejména šéf konkurenčního RegioJetu Radim Jančura tak varuje, že by mohly Dráhy na nové vlaky získat peníze skrytě od státu. Ministerstvo dopravy totiž plánuje, že by státní Správa železniční dopravní cesty koupila za osm miliard další drážní pozemky.

Autor:
  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Nový blok Dukovan bude stát až 160 miliard, dokončit se má do roku 2036

Nový blok Jaderné elektrárny Dukovany se začne stavět v roce 2029, dokončen bude v roce 2036. Na tiskové konferenci po...

Premium

Zlatý správcovský důl. Z vyřizování cizích pronájmů je milionový byznys

Mnoho majitelů bytů omrzela úskalí spojená s jejich pronajímáním. Obětovali proto část výdělku a svěřili nemovitost...

Počet svěřenských fondů raketově vzrostl, meziročně na dvojnásobek

Za dobu své krátké existence získaly svěřenské fondy nádech tajemných institucí určených jen pro vyvolené. Do určité...

Sázíme stromy a jsme uhlíkově neutrální, tvrdí moravský výrobce „parmazánů“

Jsme uhlíkově neutrální, hlásí výrobce moravského „parmazánu“. Skupina Brazzale, podnikající i v Česku tvrdí, že...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz