České dráhy do jednotek Railjet investují 2,5 miliardy korun

České dráhy do jednotek Railjet investují 2,5 miliardy korun | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Dráhy otočily a opět chtějí railjety. Pro vlaky do Vídně i Budapešti

  • 451
České dráhy jsou těsně před podpisem smlouvy na nákup sedmi vysokorychlostních jednotek Railjet za zhruba 2,5 miliardy korun. Ještě před dvěma měsíci přitom Dráhy kontrakt se společností Siemens odmítly kvůli nedostatku peněz i krachu jednání o nasazení nových vlaků do Německa.

Dráhy chtějí tentokrát jednotky nasadit na vlaky mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. Nasazení railjetů je podmínkou spolupráce ze strany rakouských drah ÖBB, které již stejné soupravy provozují a ČD samy oslovily s nabídkou na převzetí jejich opce na nákup railjetů.

"Jednání s Českými drahami pokračují. Jsme optimisté a věříme, že dojde k dohodě," uvedl šéf českého zastoupení Siemens Mobility Jan Maj.

Dráhy bude každá souprava stát stejně, jako kdyby si koupily původně plánovaných 15 jednotek. Podle informací MF DNES má dojít k podpisu smlouvy zřejmě už během příštího týdne. Šéf drah Petr Žaluda to nevyloučil. "Uvidíme po jednání s rakouskými drahami v pondělí," upřesnil. Namísto náměstka pro osobní dopravu Antonína Blažka teď jednání s ÖBB vede náměstek pro obchod a marketing Miroslav Šebeňa, kterého Žaluda zatím neúspěšně tlačí na volný post v představenstvu.

Vozy budou až za rok

Více informací o vlacích Railjet a mnoho fotografií najdete zde

Podle Maje budou v případě podpisu smlouvy v průběhu června vyrobeny všechny vozy do konce roku 2014. Dráhy už příliš nepočítají s tím, že by soupravy tahaly nové lokomotivy ze Škody Transportation, které stále nemají potřebná povolení pro provoz v zahraničí. Vlaky by měly vést lokomotivy Taurus rovněž od Siemensu, které si zřejmě půjčí od rakouských drah. Už dnes tyto stroje na vlacích z Vídně jezdí.

Ve hře je navíc i varianta, že Dráhy nakoupí dalších sedm jednotek. Jednají totiž s maďarskými a slovenskými železnicemi, že by railjety jezdily z Prahy do Bratislavy a Budapešti.

Nákup railjetů vzbudil velký rozruch především loni. Dráhy argumentovaly řadou posudků, že nákup je výhodný a nutný, proti se stavěla hlavně Škoda Transportation. Trať do Vídně a Bratislavy patří k nejlukrativnějším, navíc ministerstvo dopravy zařadilo spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví, kudy trasa vede na našem území, až do poslední várky tratí, o které se bude soutěžit.

Kde České dráhy vezmou peníze?

Zatím není jasné, z čeho se budou vlaky platit. Dozorčí rada sice nedávno povolila vydání dalších dluhopisů za 7,5 miliardy korun, necelých pět miliard jde ovšem na splacení jiných dluhů. Na investice zbývá 2,5 miliardy, dopravce přitom bude muset v případě úspěchu v soutěžích na tuzemské rychlíky nakupovat nové vlaky na tyto spoje.

Zejména šéf konkurenčního RegioJetu Radim Jančura tak varuje, že by mohly Dráhy na nové vlaky získat peníze skrytě od státu. Ministerstvo dopravy totiž plánuje, že by státní Správa železniční dopravní cesty koupila za osm miliard další drážní pozemky.