"Současné členy, kteří už z větší části ani na ministerstvu nepracují, nahradíme nejspíše novými lidmi. Chceme, aby kontrolní orgány firmy začaly standardně fungovat," vysvětluje náměstek ministra dopravy Radek Šmerda, který vede současně i Řídicí výbor drah. Kdo přesně v dozorčí radě bude, nechce zatím říct.
Kontrolní orgán, který třeba volí představenstvo, je už několik dnů bez svého šéfa. Jaroslav Král rezignoval na svou funkci poté, co ho zaměstnaly přímo České dráhy. "O jméně šéfa dozorčí rady jsme se zatím ještě nebavili, je to věc členů dozorčí rady," dodal Šmerda.
Král má za úkol na drahách připravit nový odbor, který bude zajišťovat například soulad vnitřních předpisů firmy s platnou mezistátní a národní legislativou. "Je to potřebná součást všech velkých firem, které chtějí rating," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Z dozorčí rady téměř jistě zmizí bývalý ministr bez portfeje Karel Březina (ČSSD), který se do ní dostal za hlavní město Praha. Jediným, kdo si možná své křeslo udrží, je sociálnědemokratický hejtman Jaroslav Palas, který je v dozorčí radě teprve krátce a zastupuje v ní všechny kraje.
Platy manažerů drah projdou revizí
"Kraje tam budou mít dál zástupce, jen se řeší ještě jméno," uvedl Šmerda. Členové dozorčí rady berou za svoji práci 30 tisíc měsíčně, pokud jsou zároveň státními úředníky, tak na ně nemají nárok.
Řídicí výbor chce zkoumat i platy manažerů drah. "V Řídicím výboru jsou teď nováčci, kteří by měli mít aktuální přehled o tom, jaký je reálný příjem managementu, a měli by mít možnost pobavit se, jaká výše odměn je přiměřená," naznačil Šmerda.
Šéf drah Petr Žaluda byl jedním z prvních ve státních firmách, který přiznal svůj plat. Mezitím mu ale přibyly funkce: krátce byl předsedou představenstva ČD Cargo, teď šéfuje dozorčí radě.
Stát navíc vážně zvažuje podobně jako v ČD Cargo mimořádný audit. "Umím si představit audit se zaměřením hlavně na nakládání s majetkem, investice a hospodaření a nákup některých služeb," přiblížil Šmerda.
Žaluda se případné kontroly neobává. "ČD chápou napjatý státní rozpočet, proto chtějí spolu s ministerstvem hledat další interní úspory. Zda půjde o formu auditu, nebylo zatím rozhodnuto," sdělil Žaluda.
Dráhy se přitom mohou při vysvětlování řady investic zapotit: velká část nákupů nových vozů totiž už za Žaludova vedení proběhla v jednacím řízení bez výzvy, tedy prakticky bez soutěže. Miliardové zakázky skončily u firem Škoda Transportation, dráhy to vysvětlovaly tím, že nikdo jiný na trhu stejně nebyl. Jen letos mají dráhy podepsat kontrakty za zhruba 12 miliard korun.
Pod větším drobnohledem budou zřejmě i menší výdaje jako například nákupy ledovcové vody Evian na jednání vedení společnosti. "Hodně se na drahách spořilo na lidech, tak je myslím potenciál začít šetřit i na službách," míní Šmerda.
Šéf drah Petr Žaluda však zatím může být v klidu, jeho odvolání se na řídicí výbor nechystá. "V tuto chvíli to neřešíme," potvrdil Šmerda.