V letošním roce se za nové dálnice a rychlostní silnice utratí přes třicet miliard korun.

V letošním roce se za nové dálnice a rychlostní silnice utratí přes třicet miliard korun. | foto: Profimedia.cz

Dálnice se letos prodlouží jen po malých kouscích

  • 12
Loni sláva, letos bída. Řidiči se letos dočkají jen malých kousků dálnic. Přestože se postaví téměř padesát kilometrů dálnic a rychlostních komunikací (obě mají alespoň čtyři jízdní pruhy), řidiči si souvislé jízdy po nich příliš neužijí.

Nejdelší ucelený kus cesty se otevře v Moravskoslezském kraji. Bude jím první úsek dálnice D47 mezi Rudnou a Bohumínem. Než se dostaví navazující část trasy, budou si řidiči minimálně dva roky užívat pouze tohoto osamoceného 17kilometrového úseku.

PODÍVEJTE SE ZDE: JAK SE BUDE LETOS STAVĚT

Podobně je na tom budějovická dálnice D3. Letos se otevře sedmikilometrový úsek mezi Meznem a Chotovinami, který naváže na podobně dlouhou část u Tábora.

Nový šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík přiznává, že mu podobný způsob výstavby příliš nevoní. "Děláme taková opatření, abychom v budoucnu stavěli spíše delší celky," uvedl Brunclík, který přišel do ŘSD z firmy Subterra.

Změnu v rozdělení na jednotlivé úseky už státní organizace provedla u chybějící části dálnice přes České středohoří. Z plánovaných šesti částí se stane jedna.

V letošním roce se za nové dálnice a rychlostní silnice utratí přes třicet miliard korun. V příštích letech by přitom ředitel utratil výrazně více. Otázkou je, kde na to vzít.

Plány máme, teď potřebujeme peníze
Třicetimiliardovou díru v letošním rozpočtu s největší pravděpodobností zalepí privatizace energetické společnosti ČEZ. Pro příští roky však podobnou velkou rybu vláda najde jen těžko.

A nechybějí pouze peníze na výstavbu nových silnic a dálnic. "Polovina hlavních silnic je v kritickém stavu. Na jejich řádnou údržbu bychom potřebovali až do roku 2020 jedenáct a půl miliardy ročně," tvrdí Brunclík.

Naději vidí podobně jako vedení fondu dopravy, který peníze rozděluje, ve zvýšení procenta spotřební daně z benzinu a nafty, které by šlo do budování silniční sítě.

V současnosti je to necelá desetina, za ideál považuje Brunclík polovinu peněz. Dokončení české dálniční sítě si podle Brunclíka vyžádá 116 miliard korun. Za tuto částku by se mělo postavit 320 kilometrů dálnic.

Kalkulovaná cena je však výrazně nižší, než za kolik se staví nyní. Například kilometr dálnice mezi Rudnou a Bohumínem bude stát téměř miliardu, podobně drahá byla také loni otevíraná dálnice z Ústí k německým dálnicím.

Náklady na stavbu dálnic prověřuje také Nejvyšší kontrolní úřad. ŘSD je však za přemrštěné nepovažuje. "Není to ničím podloženo. Srovnání se zahraničím není objektivní, v Česku je třeba mnohem větší rozmanitost krajiny," použil tradiční argumenty Brunclík.