Česku hrozí pokuta za biopaliva, Babiš chce proto obejít zákon

  4:00aktualizováno  4:00
Čeští poslanci se stále nedokázali dohodnout na změně zákona o podpoře biopaliv. Kvůli tomu hrozí, že Česko začne od 1. července porušovat evropské normy. Ministerstvo financí teď stojí před vážným rozhodnutím. Aby se stát vyhnul pokutě z Bruselu, musel by resort obejít Sněmovnu i zákon.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Tím, že opoziční poslanci TOP 09 a ODS zablokovali projednávání změny zákona o podpoře biopaliv, způsobili, že zákon v současné podobě a všechna daňová zvýhodnění budou platit stejně jako dosud.

Úplně osvobozená od daně tak nadále zůstává čistá bionafta i 95procentní biolíh nebo rostlinný olej. To znamená vyšší úlevy, než připouští od 1. července 2015 Evropská komise. „Intenzivně s právníky řešíme, jestli by měl stát upřednostnit evropskou legislativu,“ říká náměstkyně ministra financí pro daně Simona Hornochová.

Omezit daňové úlevy měla novela zákona o spotřebních daních, kterou do Sněmovny poslala vládní koalice. Kdyby šlo vše podle jejího plánu, v současné době by novelu podepisoval prezident a vše by se stihlo do 1. července zavést. Jenže opozice projednání novely od samého začátku blokuje. Ve středu poslanci přerušili první čtení a k materiálu se vrátí až 7. července.

Bruselu vadí desetníky z každého litru nafty

O kolik by se měla podpora omezit, zatím v Bruselu ještě vyjednává ministerstvo zemědělství. Spotřební daň se bude pohybovat kolem dvou korun na čistá biopaliva, s Bruselem se Česko přetahuje o desetihaléře.

Pro srovnání - z každého litru klasické motorové nafty jde státu spotřební daň 10,95 koruny. Hraje se o devět miliard korun na daňových úlevách v letech 2015 až 2020, které mají podpořit spotřebu biopaliv. V letech 2010 až 2014 stála podpora sedm miliard.

Pokud Česko podporu nesníží, hrozí mu citelná sankce od Evropské komise. „Minimální výše paušální pokuty je 1 773 000 eur a minimální výše penále 2 500 eur denně,“ uvedlo ministerstvo zemědělství.

Během příštích několika měsíců poslancům nezbude než se domluvit na tom, v jaké podobě zákon schválí, protože bez biopaliv to nepůjde. Česko se EU v roce 2010 zavázalo, že do deseti let bude tuzemská doprava ekologičtější (z 10 procent se tu má jezdit na obnovitelné zdroje) a ovzduší čistší (postupně až o šest procent čistší než v roce 2010).

Úplné zrušení podpory biopaliv Sněmovnou neprošlo

Za plnění cílů jsou odpovědní velcí distributoři paliv (Čepro, Unipetrol nebo MOL). Emise skleníkových plynů snižují tím, že klasické pohonné hmoty nahrazují biopalivy. Povinně přimíchávají do běžné nafty a benzinu malé procento bionafty a biolihu. Na tom se nic nezmění.

K tomu ještě distributoři mohou dobrovolně prodávat paliva s vysokým procentem „kytiček“, kterými si pomáhají při plnění emisního cíle. Tato paliva však lidé kupují jen proto, že jsou díky zvýhodněnému zdanění levnější. Nevýhodou však je, že na to musí mít upravené vozy.

Nastalá situace (vyšší podpora, než dovoluje Komise) je v rozporu s tím, co opoziční poslanci deklarují - že podpora biopaliv musí skončit. Šéf poslaneckého klubu TOP 09 Miroslav Kalousek a po něm Karel Rais (ANO) ve Sněmovně letos na jaře předložili pozměňovací návrhy, které měly daňové zvýhodnění biopaliv úplně zrušit, abychom nebyli s evropskou legislativou v rozporu. Sněmovna je ale nepřijala.

První návrh na podporu vysokoobjemových biopaliv přinesl poslancům v roce 2009 tehdejší ministr financí Kalousek. I on chtěl splnit závazky vůči Bruselu.

Autor:
  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Počet svěřenských fondů raketově vzrostl, meziročně na dvojnásobek

Za dobu své krátké existence získaly svěřenské fondy nádech tajemných institucí určených jen pro vyvolené. Do určité...

Schillerová by ráda moderní zákony, chce zrušit podvojné účetnictví

Fyzické osoby, které jsou v obchodním rejstříku vedeny jako podnikatelé, již zřejmě nebudou muset vést podvojné...

Více masa i vajec. Nákupní košíky jsou po 30 letech od sametu plnější

Ve srovnání s rokem 1989 si dnes Češi za průměrnou mzdu koupí několikanásobný objem základních potravin. Výrazně více...

Neextra nepanenské. Každý třetí olivový olej klame, zjistila inspekce

Státní zemědělská a potravinářská inspekce ve čtvrtek zveřejnila výsledky své kontroly olivových olejů. Pro výrobce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz