České dráhy loni prodělaly téměř miliardu

  • 34
České dráhy skončí podle předběžných údajů loňského hospodaření s účetní ztrátou 998 milionů korun. "Plán přitom počítal se záporným výsledkem 1,5 miliardy korun," řekl generální ředitel drah Petr Kousal.

Zhruba miliardovou ztrátu čeká také letos. Ještě před oddlužením vroce 2002 jako státní podnik vykázaly dráhy pětimiliardovou ztrátu.

Podle Kousala loňský rok dopadl mimořádně dobře, ale zopakovat výsledky i letos bude těžké. "Miliardová ztráta je jen účetní. Navenek nedlužíme za loňský rok žádné peníze dodavatelům ani na odvodech státu za zaměstnance," říká Kousal.

Podle předběžných údajů tržby zosobní dopravy za loňský rok dosáhnou asi 5,1 miliardy korun, místo plánovaných 5,28 miliardy. V nákladní dopravě železnice svoje předpoklady dodržela a utržila zhruba 18,2 miliardy korun za přepravu 84,5 milionu tun zboží. Pro letošek počítá s tím, že bude mít ztrátu jako loni kolem jedné miliardy korun.

Letos by měly mít dráhy již všech sedm souprav rychlovlaků Pendolino. Zatím mají jen jednu soupravu, které k nasazení do provozu chybí kulaté razítko drážního úřadu za splnění všech kritérií.

Dráhy zvažují, zda bude únosné zavést na rychlovlak ze začátku příplatek za luxus. Cena za jízdenku by měla být obdobná jako například ve vlaku SuperCity Manažer z Prahy do Ostravy. "Vyšší cena za jízdenku by neměla cestující odradit," míní Kousal