České dráhy chystají „živá nádraží“

  • 72
Železniční nádraží v Česku ožijí. České dráhy chystají modernizaci desítek nádražních budov ve významných českých a moravských městech. Projekt se jmenuje Živá nádraží.

"Do konce letošního roku chceme odstartovat program modernizace šedesáti vybraných nádraží prostřednictvím privátního kapitálu a následný pronájem komerčních prostor nádraží," říká čerstvý šéf Českých drah Josef Bazala.

NÁDRAŽÍ BUDOUCNOSTI
GRAFIKA - ZDE

"Nádraží jsou vybrána, zpracovávají se projekty. Myslím, že asi dvacet by jich mělo být odstartováno v červenci, zbytek postupně do konce letošního roku," dodává Bazala.

Projekty by měly být podobné tomu z pražského hlavního nádraží, které má výměnou za třicetiletý pronájem proměnit v luxusní nákupní centrum italská společnost Grandi Stazioni. Z odbavovací haly mají zmizet současné nevzhledné stánky.

Místo nich tam budou obchodní pasáže ve stylu moderních nákupních galerií. Lidé mají na hlavním nádraží v budoucnu najít rychlé občerstvení, ale i luxusní vinárny a kavárny.

Hlavní nádraží má být hotové v roce 2009
Přestavba hlavního nádraží by měla skončit v roce 2009. Projekt Živá nádraží má nejen pomoci zlepšit technický stav často dlouho neudržovaných budov, ale i maximální využití komerčních prostor a pozemků.

"Dráhy by měly dělat, co umějí, tedy přepravit cestující, a ve stanicích by měli poskytovat služby obchodníci na to specializovaní," vysvětluje Petr Baroch, šéf karlovarského nádraží. To dostala do péče spolu s pražským a mariánskolázeňským nádražím italská společnost Grandi Stazioni.

O ostatních šedesát nádraží se bude soutěžit. Často se na projektech chce podílet i město. Například okolo nádraží Sokolov, které je mezi dvaceti schválenými projekty, chce město vybudovat centrum dopravy.

Kromě cestujících z vlaků by tak obchodníci měli na jednom místě i lidi z autobusů.
Seznam měst, jejichž nádraží se dočkají obnovy, už je předběžně uzavřen. Půjde hlavně o místa na modernizovaných železničních koridorech a významná města, například lázně.

Nového kabátu se tak dočkají třeba Františkovy Lázně, Teplice, ale i Havlíčkův Brod. Na oživených nádražích by zaměstnanci drah měli zůstat na nezbytně nutném prostoru, ale maximum možného místa mají uvolnit ke komerčním účelům. Například prodej jízdenek by tak neměl zabírat celou jednu stěnu, ale uvolnit místo kavárnám, obchodům či pasážím.

Dráhy počítají s tím, že za své peníze investoři získají - podobně jako na hlavním nádraží v Praze - dlouhodobě prostory k pronájmu. Druhou možností je založení společných podniků, kde by dráhy dokázaly kontrolovat, co se s prodanými pozemky a pronajatými prostorami děje.

Budoucí podoba vlakového nástupiště na pražském hlavním nádraží podle studie italské firmy Grandi Stazioni. (30. června 2004)

Budoucí podoba vlakového nástupiště na pražském hlavním nádraží podle studie italské firmy Grandi Stazioni. (30. června 2004)

Podle plánů italského investora dozná změn i prostranství před secesní budovou hlavního nádraží. (30. června 2004)

Dramatických změn dozná podle plánů investorů i vstup do nádražní haly. (30. června 2004)

Rekonstrukcí by mělo projít i parkoviště před hlavní nádražní budovou. (30. června 2004)

,