Čerstvá čísla o loňské produkci zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). Vyplývá z nich, že s výjimkou motocyklů stoupla výroba všech typů vozidel. Kromě historického rekordu u osobních aut u nás vzniklo i nejvíce autobusů za poslední čtvrt století.
Počet vyrobených osobních automobilů na tisíc obyvatel dosáhl hodnoty 118,4 vozidel, což je o více než deset více, než před rokem. Celosvětovou jedničkou v tomto ukazateli je Slovensko.
Tahounem růstu byla především Škoda Auto, která v tuzemsku vyrobila celkem 735 tisíc aut. Jde o více než patnáctiprocentní nárůst. Po letech propadu se vzchopila i produkce v TPCA Kolín, kde výroba přesáhla díky náběhu nových modelů hranici 200 tisíc vozů. Hyundai v Nošovicích loni vzrostl o 1,3 procenta na více než 307 tisíc aut.
Značka | Počet vozidel | Meziroční změna (%) |
---|---|---|
Škoda Auto | 735 951 | 15,1 |
TPCA | 203 105 | 9,71 |
Hyundai | 307 450 | 1,31 |
Tatra | 821 | 7,04 |
Autobusy | 3 891 | 5,42 |
Motocykly | 1 075 | -20,61 |
Přípojná vozidla | 25 582 | 25,45 |
CELKEM | 1 277 875 | 10,67 |
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu |
„Celkový počet v Česku vyrobených osobních automobilů potvrzuje, že tuzemské automobilky využily oživení na trzích v Evropě a uplatnily se i na dalších světových trzích,“ řekl prezident AutoSAP Martin Jahn. „Jedná se o historicky rekordní roční výrobu silničních vozidel a současně i o potvrzení vysoké konkurenceschopnosti tuzemských výrobců a dlouhodobě pozitivního trendu.“
Historický rekord zaznamenala i výroba autobusů. Iveco Czech Republic a SOR Libchavy loni vyrobily celkem 3 891 vozidel, o pět procent více, než před rokem. I přes konec výroby nákladních aut v Avii vzniklo v Česku i více nákladních aut: Tatra Trucks jich loni vyrobila 821. Výroba klesla jen u motocyklů: produkce Jawy spadla o pětinu.
Rok 2015 může být opět rekordní, věří automobilky
Představitelé automobilek i po rekordním roce zůstávají optimisty. „Nárůst celkové výroby vozidel měl pozitivní dopad i na české dodavatele skupin a dílů vozidel, což se určitě projeví i ve zvýšení objemu produkce a exportu těchto výrobců. Očekávám, že letošní čísla o celkové výrobě vozidel v ČR by mohla být ještě o něco vyšší, ale dynamika růstu již zřejmě nebude taková jako v roce 2014,“ odhaduje Jahn.