Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

  0:58aktualizováno  0:58
Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce stále důležitější. A někde už předčí vánoční špičku. Obchodníkům navíc slevová kampaň může nahradit zlatou neděli, kdy musí obchody ze zákona zavřít.

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni | foto: Pavel Němeček

Pokud řešíte dilema, jestli se během zlaté neděle vrhnout do davů lidí s plnými taškami, letos se rozhodnete snadno. Poslední svíčku na adventním věnci zapálíte na Štědrý den, kdy obchody musí ze zákona zavřít už v poledne. Hon na zákazníky však prodejci spouštějí už teď. Startuje Černý pátek a s ním výprodeje, které jsou pro firmy rok od roku důležitější.

V anglosaské tradici je „Black Friday“ dnem velkých výprodejů v kamenných obchodech. Letos připadá na 24. listopadu. V Česku strhl zejména internetové prodejce, ale každý rok jeho význam narůstá. A akce trvá často celý týden, někde dokonce dva. „Po velmi úspěšném loňském roce bude zájem zákazníků o nákupy ještě vyšší a také bude větší zapojení e-shopů,“ odhadl Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.

Pro firmy začínají Vánoce

Pro mnoho internetových i kamenných prodejců začíná s Černým pátkem vánoční sezona. Největší vánoční horečka dlouhodobě nastává v druhém a třetím prosincovém týdnu. Jenomže i tuto tradici masivní slevová kampaň už někde rozbíjí. Část nákupů Češi přesouvají z prosince na listopad. Obchodníci to vědí a pumpují proto do marketingu další peníze. Lákají na nákupy „na sekeru“ (bezúročné odložené platby) a zvou do kampaní celebrity, například Leoše Mareše či Karla Hynka.

„Obecně je období Černého pátku obratově nejzajímavější akcí celého roku a pravidelně překonává minulá léta. Letos očekáváme meziroční nárůst tržeb o 20 procent,“ uvedla mluvčí obchodu Kasa.cz Andrea Čižmářová. V obchodech Datart loni narostly tržby během akce o 73 procent proti běžným dnům.

„O zboží v rámci této akce je enormní zájem,“ potvrdil mediální zástupce obchodu Mall.cz Jan Řezáč. Skupina e-shopů loni utržila během této kampaně téměř miliardu korun. Zájem o některé zboží narostl až pětinásobně. Letos slevy u zboží v součtu dosahují kolem půl miliardy korun.

Letošní Černý pátek se v plné síle v Česku rozjede v tomto týdnu. Na rozdíl od USA je ale soubojem internetových obchodů. Ty se v zámoří přetahují o zákazníky až následující pondělí, během takzvaného Cyber Monday. Konkurence v ČR je obrovská, Česko patří mezi evropské země s nejdynamičtějším růstem online nákupů. Prodeje rostou už několik let dvouciferným tempem, letos se čeká skok o 15 procent. Tržby internetových obchodů z prodeje zboží přesáhnou 100 miliard korun a podíl na celkovém maloobchodu vůbec poprvé překročí hranici deseti procent. Navíc si Češi zvykli nakupovat ve slevách. Přes 46 procent zboží se v tuzemsku prodává v akcích, což je nejvíce v Evropě.

Velká konkurence částečně vysvětluje, proč si obchody udělaly z Černého pátku dlouhé slevové kampaně. Obchody Datart i Mall.cz natáhly dobu slev na celý týden, Alza.cz slibuje výprodeje deset dní a prodejny Jena dokonce dva týdny, od 13. listopadu až do 26. listopadu.

Pozor na velké slevy

Největší prodejci zlevňují stovky až tisíce položek a lákají na slevy až 80 procent. Do košíků často padá elektro, hračky a kosmetika. „Například loni byly nejúspěšnější kategorií hračky a drobná elektronika,“ uvedl Jan Řezáč za Mall.cz. Největší tržby měl přesto obchod z prodejů bílé techniky, dosáhly bezmála 43 procent. Pokračujícím hitem jsou interaktivní hračky a chytrá elektronika. Do hraček, které učí základům programování a IT myšlení, se už pustilo i LEGO. Zájem je i o kuchyňské roboty, smoothie mixéry nebo parní generátory na žehlení. 

Zákazníci by si však měli ověřit, z čeho obchod slevu odvozuje. Z minulosti jsou známé případy, kdy prodejci cenu těsně před slevou navýšili nebo byl produkt vůči konkurenci výrazně dražší.

„Reálně slevy nejsou nijak výrazně vyšší než každý týden. Je to jenom vlna a řetězce nic nestojí dát si na leták žlutočerný banner se slevou,“ varovala loni produktová manažerka serveru Akcniceny.cz Zuzana Štěpánková.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Zdravý rozum zvítězí, věří exportéři. Pokud ne, na hranicích budou fronty

Odpůrci brexitu demonstrují v Birminghamu během konference Konzervativní...

Špatná zpráva. Tak hodnotí Asociace exportérů úterní odmítnutí dohody o brexitu v britském parlamentu. Může být ale...

Pražské letiště mělo rekordní rok. Odbavilo přes 16 milionů cestujících

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze

Pražské Letiště Václava Havla v loňském roce odbavilo rekordních 16,8 milionu cestujících, což je meziročně o devět...

Každá čtvrtá restaurace použila přepálený fritovací olej, tvrdí inspektoři

Každá čtvrtá kontrolovaná restaurace používala podle výsledků SZPI nevhodné...

Více jak čtvrtina kontrolovaných restaurací používala přepálené fritovací oleje. Státní zemědělská inspekce provedla...

Najdete na iDNES.cz