Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni | foto: Pavel Němeček

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

  • 285
Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce stále důležitější. A někde už předčí vánoční špičku. Obchodníkům navíc slevová kampaň může nahradit zlatou neděli, kdy musí obchody ze zákona zavřít.

Pokud řešíte dilema, jestli se během zlaté neděle vrhnout do davů lidí s plnými taškami, letos se rozhodnete snadno. Poslední svíčku na adventním věnci zapálíte na Štědrý den, kdy obchody musí ze zákona zavřít už v poledne. Hon na zákazníky však prodejci spouštějí už teď. Startuje Černý pátek a s ním výprodeje, které jsou pro firmy rok od roku důležitější.

V anglosaské tradici je „Black Friday“ dnem velkých výprodejů v kamenných obchodech. Letos připadá na 24. listopadu. V Česku strhl zejména internetové prodejce, ale každý rok jeho význam narůstá. A akce trvá často celý týden, někde dokonce dva. „Po velmi úspěšném loňském roce bude zájem zákazníků o nákupy ještě vyšší a také bude větší zapojení e-shopů,“ odhadl Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.

Pro firmy začínají Vánoce

Pro mnoho internetových i kamenných prodejců začíná s Černým pátkem vánoční sezona. Největší vánoční horečka dlouhodobě nastává v druhém a třetím prosincovém týdnu. Jenomže i tuto tradici masivní slevová kampaň už někde rozbíjí. Část nákupů Češi přesouvají z prosince na listopad. Obchodníci to vědí a pumpují proto do marketingu další peníze. Lákají na nákupy „na sekeru“ (bezúročné odložené platby) a zvou do kampaní celebrity, například Leoše Mareše či Karla Hynka.

„Obecně je období Černého pátku obratově nejzajímavější akcí celého roku a pravidelně překonává minulá léta. Letos očekáváme meziroční nárůst tržeb o 20 procent,“ uvedla mluvčí obchodu Kasa.cz Andrea Čižmářová. V obchodech Datart loni narostly tržby během akce o 73 procent proti běžným dnům.

„O zboží v rámci této akce je enormní zájem,“ potvrdil mediální zástupce obchodu Mall.cz Jan Řezáč. Skupina e-shopů loni utržila během této kampaně téměř miliardu korun. Zájem o některé zboží narostl až pětinásobně. Letos slevy u zboží v součtu dosahují kolem půl miliardy korun.

Letošní Černý pátek se v plné síle v Česku rozjede v tomto týdnu. Na rozdíl od USA je ale soubojem internetových obchodů. Ty se v zámoří přetahují o zákazníky až následující pondělí, během takzvaného Cyber Monday. Konkurence v ČR je obrovská, Česko patří mezi evropské země s nejdynamičtějším růstem online nákupů. Prodeje rostou už několik let dvouciferným tempem, letos se čeká skok o 15 procent. Tržby internetových obchodů z prodeje zboží přesáhnou 100 miliard korun a podíl na celkovém maloobchodu vůbec poprvé překročí hranici deseti procent. Navíc si Češi zvykli nakupovat ve slevách. Přes 46 procent zboží se v tuzemsku prodává v akcích, což je nejvíce v Evropě.

Velká konkurence částečně vysvětluje, proč si obchody udělaly z Černého pátku dlouhé slevové kampaně. Obchody Datart i Mall.cz natáhly dobu slev na celý týden, Alza.cz slibuje výprodeje deset dní a prodejny Jena dokonce dva týdny, od 13. listopadu až do 26. listopadu.

Pozor na velké slevy

Největší prodejci zlevňují stovky až tisíce položek a lákají na slevy až 80 procent. Do košíků často padá elektro, hračky a kosmetika. „Například loni byly nejúspěšnější kategorií hračky a drobná elektronika,“ uvedl Jan Řezáč za Mall.cz. Největší tržby měl přesto obchod z prodejů bílé techniky, dosáhly bezmála 43 procent. Pokračujícím hitem jsou interaktivní hračky a chytrá elektronika. Do hraček, které učí základům programování a IT myšlení, se už pustilo i LEGO. Zájem je i o kuchyňské roboty, smoothie mixéry nebo parní generátory na žehlení. 

Zákazníci by si však měli ověřit, z čeho obchod slevu odvozuje. Z minulosti jsou známé případy, kdy prodejci cenu těsně před slevou navýšili nebo byl produkt vůči konkurenci výrazně dražší.

„Reálně slevy nejsou nijak výrazně vyšší než každý týden. Je to jenom vlna a řetězce nic nestojí dát si na leták žlutočerný banner se slevou,“ varovala loni produktová manažerka serveru Akcniceny.cz Zuzana Štěpánková.