Jan Komárek, dřívější generální ředitel Správy železniční dopravní cesty, nyní zaměstnanec firmy OHL-ŽS.

Jan Komárek, dřívější generální ředitel Správy železniční dopravní cesty, nyní zaměstnanec firmy OHL-ŽS. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Bývalé ředitele silnic a železnic zaměstnala stejná stavební firma

  • 117
Dva bývalé šéfy největších státních organizací Jana Komárka ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a Alfreda Brunclíka, který vedl Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), zaměstnala jedna z největších tuzemských stavebních firem, OHL-ŽS. Mluvčí firmy se hájí, že jsou oba profesionálové a mohla je zaměstnat kterákoli společnost.

Jan Komárek a Alfred Brunclík mají společného nejen nového zaměstnavatele, ale i to, že OHL-ŽS v době jejich práce pro stát získala zakázky v řádu miliard korun. "Protizákonné to není, ale přinejmenším eticky je to problém," míní Radka Pavlišová z Transparency International. Podle ní by neměly české zákony umožňovat snadnou prostupnost z úřadů do soukromých firem.

Alfred Brunclík, šéf Ředitelství silnic a dálnic

"Není v tom nic divného. Hledali lidi, kteří umějí sami zůstat v zahraničí," vysvětlil Brunclík, který působí v Rusku jako projektový manažer. Na starosti má obří zakázku na stavbu železnice na Urale včetně mostu přes řeku Ob. Navíc hledá v Rusku pro OHL-ŽS další zakázky. "Zastihli jste mě na jednání ve Vladivostoku o další zakázce," přiblížil Brunclík. Ten přišel do OHL-ŽS ze společnosti Lavithis, kterou zakládal jiný velký dodavatel ŘSD - projekční firma Pragoprojekt.

Nové působiště má téměř dva roky po rezignaci na post generálního ředitele SŽDC také Jan Komárek. V OHL-ŽS pracuje jako obchodně-technický ředitel. Během Komárkova působení v SŽDC získal jeho nynější zaměstnavatel podstatně více zakázek než na ŘSD. Firma se specializuje na železniční stavby, navíc její dceřiná společnost ŽPSV je takřka monopolním dodavatelem betonových pražců pro českou železnici. Právě pro ŽPSV Komárek v minulosti pracoval.

Všechny firmy z oboru měly něco se SŽDC, tvrdí Komárek

Komárek by podle svých slov rád využil získaných zkušeností ze železnice. Jako střet zájmů své působení nevidí. "Těžko by se tu našla firma v oboru, která neměla v minulosti něco se SŽDC," namítá Komárek. Podle něj se orientuje více na expanzi společnosti do Ruska a na Ukrajinu a s českou železnicí nemá nic společného.

Na jednání na SŽDC však podle informací MF DNES už za nového zaměstnavatele byl. Komárek čelí po svém odchodu ze SŽDC obžalobě za údajnou škodu ve výši přes 300 milionů korun za nákup elektřiny od ČEZ. Soud ještě nerozhodl, Komárek vinu popírá (více o případu čtěte zde).

Podle mluvčí OHL-ŽS Taťjany Pelíškové jsou oba špičkovými a uznávanými experty v oboru. "Odborníků s jejich zkušenostmi je na pracovním trhu velmi málo a možnost nabídnout jim zaměstnání měla kterákoliv stavební firma nebo instituce působící v oboru," uvedla mluvčí.