Podle výsledků analýzy celkově v maloobchodě nejvíce zákazníci utrácejí za pivo. To spolu s pivními mixy tvoří 45 procent tržeb za alkohol, následuje tvrdý alkohol s 28 procenty a poté víno, 24 procent.
Tuzemská vína jednoznačně vedou v kategorii bílých, červená vína zákazníci preferují spíše zahraniční. „Z ještě nedávného trendu mimoevropských vín se poptávka pomalu vrací k vínům evropských vinařů, typicky z Itálie, Francie nebo Španělska. Zákazníci, kteří preferují vína sladší, kupují hlavně vína z Moldávie, která dnes vede v prodejích vín z východoevropských zemí,“ doplňuje tiskový mluvčí společnosti Tesco Václav Koukolíček.
Celkové procentuální zvýšení tržeb v sortimentu alkoholické nápoje v minulém roce rostl napříč všemi jeho druhy. „O jedenáct procent evidujeme nárůst tržeb u tvrdého alkohol, u rumů je nárůst o 32 procent a u pivních mixů o 14 procent. Naopak nealkoholické nápoje jsou na stejné úrovni jako v roce 2019 a likéry včetně bylinných zaznamenaly naopak mírný pokles,“ tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
U tvrdého alkoholu se ale rovněž mění preference českých spotřebitelů. Jedním z nejsilnějších módních trendů současnosti, je výrazný nárůst popularity ginů. „Velké oblibě se v poslední době těší zejména gin. Prodeje se zvýšily o 69 procent oproti roku 2019 a zde můžeme nalézt souvislost s rychle rostoucími prodeji toniků,“ upřesňuje Karel Týra, Managing Director CZ&SK výzkumné společnosti NielsenIQ.
Podle analýzy další typy tvrdého alkoholu již nerostly tak rychle. V lihovinách nejvíce vodka o 22 procent a rum o 17 procent.
Podle mluvčího maloobchodního řetězce Penny v loňském roce šlo o nejsilněji rostoucí kategorii nápojů. „Prodej ginů v roce 2020 meziročně vzrostl téměř o 90 procent,“ potvrzuje Tomáš Kubík.
Prodeje nápojů Penny MarketuV roce 2020 vzrostly téměř o 12 procent, z toho:
|
Někteří maloobchodní řetězce ovšem potvrzují klesající prodej nealka. Hlavní důvod vidí v tom, že loňský rok byl nejchladnější za posledních pět let, ale ještě výraznějším důvodem pak byla pandemie. „Zmínit je třeba i omezení cestování. Lidé si proto kupovali méně balených vod,“ potvrzuje Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ.
Prodeje nápojů Družstva CBA CZ
|
Lidé plní domácí bary
Kvůli uzavřeným hospodám si lidé více kupovali alkohol domů, kde ho pravidelně konzumují. Zájem o víno i tvrdý alkohol vzhledem k přesunu zákazníků z restaurací do kamenných obchodů vzrostl.
Tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler potvrzuje, že o desítky procent šly nahoru prodeje piva. „U nealkoholických piv a ochucených pivních mixů vzrostly jen velmi mírně. Největší oblibě se u našich zákazníků těší láhvová piva ležákového typu.“
Gastrobyznys přišel o více než 70 miliard, skončit může každý čtvrtý podnik |
V hospodách, restauracích, barech a dalších provozovnách stravování se prodeje piva propadly ve srovnání s rokem 2019 o 35 procent a u tvrdého alkoholu dokonce o 45 procent.
V absolutních číslech tedy Češi sice za pivo v obchodech loni utratili o dvě miliardy korun více, ale v restauracích a hospodách naopak osm miliard korun za pivo ušetřili.
U tvrdého alkoholu byl nárůst útraty v obchodech zhruba 1,5 miliardy korun, ale pokles v gastronomii činil šest miliard korun.
„V období letního rozvolnění se prodeje alkoholu v gastronomii pouze vyrovnaly prodejům z roku 2019 a nedošlo tedy k dohnání spotřeby z jarní uzávěry,“ dodává Karel Týra.