Češi v březnu koupili téměř 79 tisíc letenek za 834 milionů korun. Ilustrační foto.

Češi v březnu koupili téměř 79 tisíc letenek za 834 milionů korun. Ilustrační foto. | foto: SXC.hu

Aerolinky vylétly z krize, prodeje letenek rostou

  • 4
Tuzemští prodejci letenek hlásí za březen optimistická čísla. Podařilo se jim prodat téměř stejně letenek jako před začátkem krize. Jejich průměrná cena však zatím neroste.

Byly to dlouhé a nepříjemné turbulence, které řada leteckých dopravců ani neustála. Teď to však po více než roce vypadá znovu na klidný let.

Prodejci letenek v Česku totiž po 14 měsících propadů hlásí za březen nárůst počtu prodaných letenek. V meziročním srovnání jich prodali o 1,5 procenta více a čísla se přiblížila úrovni roku 2008.

Češi v březnu koupili téměř 79 tisíc letenek za 834 milionů korun. Tyto údaje zahrnují pouze prodeje přes specializované firmy, jsou však dostatečně reprezentativní. Přímo od aerolinek si totiž letenky kupuje jen desetina pasažérů.

"Jednoznačně oživení vidíme, firmy se začínají vracet ke služebním cestám," pochvaluje si výsledky Pavel Němec ze společnosti HRG Czech Republic, která se zaměřuje na letenky pro firemní zákazníky.

"Vidíme nárůsty, i když rozhodně ne velké cenové oživení," doplňuje šéf českého zastoupení Air France-KLM František Šiling. Podle něj vývoj počtu rezervací ukazuje až dvojciferný nárůst.

Podle Josefa Trejbala ze společnosti Asiana dochází k oživení jak u firem, tak u jednotlivců. Přestože ceny letenek nejsou zdaleka tak příznivé jako loni a stokorunové cesty prakticky zmizely. "Hodně nám třeba na léto narostla Severní Amerika," podotkl Trejbal.

Optimistická čísla potvrzují i údaje z Letiště Praha. "Podle předběžných čísel stoupl v březnu počet cestujících o šest procent," uvedla mluvčí Letiště Praha Michaela Lagronová. Člen představenstva Letiště Jiří Pos očekává za celý rok nárůst o procento.

Firmy stále šetří, dopravci vymýšlejí levnější nadstandard


Návrat firemních klientů je pro aerolinky klíčový, pro většinou z nich jsou mnohem výnosnější než turisté.


Služební cesty však firmy čím dál častěji zakazují v dražší a pohodlnější letové třídě. Podle Němce loni podíl letenek vystavený v obchodní třídě klesl v jejich případě pod desetinu, ještě předloni to přitom bylo přes třicet procent.

Aerolinky proto vymýšlejí různé hybridy mezi ekonomickou a byznys třídou. Například oddíly s pohodlnějšími sedačkami než v ekonomické třídě, ale s limitovanějším občerstvením či přístupy do letištních salonků.

Loňský úbytek cestujících uspíšil krachy řady dopravců, například SkyEurope. ČSA nakonec zachránila pomoc od státu v podobě půjčky od státní firmy a výměna managementu.

Aerolinkám se zatím příliš nemění průměrná cena letenky, která se pohybuje kolem 10 600 korun. V tomto na první pohled vysokém průměru ale nejsou započítané třeba letenky nízkonákladových společností, které si je prodávají většinou samy.

Statistiky ukazují i další zajímavý trend: výrazně přibývá lidí, kteří si kupují letenky přes internet. Jen v březnu prodeje přes síť stouply o více než pětinu. Většina prodejců má totiž levnější poplatek za nákup letenky přes internet. To potvrzují i aerolinky, které se snaží přilákat k nákupu přes internet různými výhodami.

Podle Jiřího Pose z Letiště Praha je také na provozních statistikách vidět, že aerolinky lépe plánují využití kapacit letadel. "Měli jsme loni větší pokles počtu vzletů a přistání než cestujících. To ukazuje, že letadla létají už plnější," vysvětlil.

Celosvětově dosáhla letadla v únoru obsazenosti 75,5 procenta, což je na měsíc, který cestování příliš nepřeje, výrazně nadprůměrný výsledek.