Tajemství přehrad: Rekordní Dalešice jistí Česko před blackoutem

Seriál
Se seriálem Tajemství přehrad zamíříme na Vysočinu za zastrčenou, ale překvapivě gigantickou stavbou. Hráz, která tu svojí výškou překonává známé vodní dílo Orlík, ukrývá ve svém nitru čtyři potrubí k turbínám o velikosti tunelů pražského metra. Vítejte na soustavě přečerpávacích nádrží Dalešice - Mohelno.

První úvahy postavit přehradu v hlubokém údolí řeky Jihlavy se datují už do prvních let mladého Československa. Zůstalo však jenom u úvah. Zvrat přišel v šedesátých letech 20. století. Tehdejší republika potřebovala získat velký zdroj elektrické energie, který by byl okamžitě schopen vyrovnat její nedostatek v síti.

Navíc se začalo uvažovat o vybudování jaderné elektrárny Dukovany, která zase potřebovala nepřetržitý přísun chladicí vody. A tak se plány na hráz u Kramolína oprášily a navíc se k nim přidala druhá nádrž u Mohelna.

Stavbu, která probíhala mezi lety 1971 a 1979, provázela neuvěřitelná smůla. Původní betonová klenutá hráz se ukázala pro dané místo jako nevhodná, a tak museli projektanti narychlo plány přepracovat na hráz sypanou. Projekt elektrárny zůstal původní, proto je její budova postavena do oblouku.

V červnu 1973 stavbaři zjistili, že se utrhl pravý svah v ose budoucí hráze a pomalu sjíždí přímo na staveniště. Evakuovali proto techniku a rozestavěnou část částečně zasypali, aby předešli škodám. Na rok se stavba zastavila, než se svah zabezpečil. Další smůla přišla v říjnu 1975. V budované elektrárně začalo hořet bednění v šachtě první turbíny. Jenže v té době už byl na milimetr usazen a zabetonován spodní lopatkový kruh.

Vysoká teplota během požáru způsobila, že se přesná konstrukce posunula. Nastalo další vymýšlení jak všechno napravit, aniž by se musel složitý systém usazovat znovu. 

V červenci 1976 začalo oficiální napouštění. Jenže v řece Jihlavě bylo tak málo vody, že nebylo čím napouštět. Muselo se čekat 14 dní na déšť, aby se hladina vůbec začala zvedat.

VD Dalešice, kolena přivaděčů ve vtokovém objektu, červen 1973
VD Dalešice, spouštění autojeřábu, červenec 1974

Výstavba vodní díla Dalešice

Poslední rána se pod hrází Dalešic ozvala v listopadu 1977. Během zkoušek elektrárny vybuchla jedna transformátorová průchodka. Hořící rozlitý olej se sice podařilo uhasit, ve strojovně však zůstala velká díra.

Voda tady proudí i do kopce

Soustava vodních děl Dalešice - Mohelno od té doby funguje bez problémů. Je vidět, že energie je u těchto nádrží na prvním místě. Elektrárna je osazena čtyřmi reverzními Francisovými turbinami o celkovém výkonu 480 MW, což je zhruba stejně jako jeden blok jaderné elektrárny Dukovany. Na plný výkon je elektrárna schopna najet během pouhých 60 sekund.

Příčný řez hrází VD Dalešice

V případě blackoutu, tedy totálního zhroucení elektrické sítě, jsou to právě Dalešice, které jsou svojí silou schopné obnovit provoz přenosové soustavy.

Elektrárna je přečerpávací. Když je tedy elektřiny málo nebo je drahá, teče voda přes turbiny z Dalešic do Mohelna. Pokud je naopak levná, proudí potrubími o průměru 6,25 metru zase zpět, do kopce.

Slepá mapa: Hledejte největší přehrady v Česku

Dalešická hráz je v mnoha ohledech rekordní. Je nejvyšší v Česku a nejvyšší funkční sypaná v Evropě. Ač se to na první pohled nezdá, je o deset metrů vyšší než betonový obr Orlík, od paty ke koruně rovných 100 metrů. Navíc je nasypaná výhradně z přírodních materiálů (jíl, písek, štěrk, kamení), není zpevňována ani asfaltem, ani betonem. Za více než 40 let provozu poklesla o pouhých 40 centimetrů.

VD Dalešice, betonáž dna vývaru, leden 1976

Spodní přehrada, Mohelno, je výrazně menší, betonové hráz má „pouhých“ 48 metrů, její význam je srovnatelný. Právě z Mohelna čerpá Dukovanská elektrárna chladící vodu, kterou pak po vyčištění vrací zpět. Kvůli přečerpávací funkci může hladina v této nádrži kolísat až o 12 metrů.

Soustava vodní děl Dalešice - Mohelno sice není tak známá jako jiné slavné přehrady, její význam je však nesporný. V první řadě technický, v druhé třeba rekreační. Až nebudete vědět, kam jet o víkendu na výlet, zkuste zamířit na Vysočinu. Informační centrum přečerpávací elektrárny Dalešice je o letních prázdninách otevřeno denně.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  9.5 15:53

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

Dálková trasa pro odvážné. Češi jako první prošli Greater Patagonian Trail

4. května 2024

Jako první na světě úspěšně dokončili dálkovou pěší trasu Greater Patagonian Trail. V obtížných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Unikáty pražského metra, které nikdy nepoznáte

8. května 2024

K 50. výročí zahájení provozu pražského metra vám seriál Na co zírá mašinfíra přináší řadu bonusů z...

KVÍZ: Znáte bizarní Česko? Poznejte rarity v Česku a vyhrajte skvělou knihu

11. května 2024

Česká republika má spousty krásných a unikátních lokalit, které většina turistů opravdu moc dobře...

Očima šotouše: Prohlédněte si nejkrásnější fotografie Karkulek a Rosniček

10. května 2024  13:55

Dubnové kolo naší fotografické soutěže Očima šotouše pro všechny milovníky železnice jsme věnovali...

Na největším neobydleném ostrově světa budete jako na Marsu, trénuje tam NASA

10. května 2024

Premium Do jeho podoby se před miliony let propsal dopad meteoritu, později jej formovalo mrazivé podnebí a...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  9.5 15:53

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...