Parní vůz Komarek (ze sbírek Národního technického muzea) na trati Doupovské...

Parní vůz Komarek (ze sbírek Národního technického muzea) na trati Doupovské dráhy právě přejíždí železniční most u Kadaně. | foto: Petr Kozelek

Očima šotouše: první ceny rozdány, soutěž jede dál

Od začátku listopadu jste nám mohli posílat fotky na téma Podzim s vlakem. Do ukončení soutěže 30. listopadu se v redakci sešlo přes tři sta nádherných fotografií, nekrásnější fotografii jste vybrali vy sami ve speciální anketě. Ovšem naše soutěž nekončí, prosincovým tématem pro šotouše jsou železniční mosty.

Výzva očima šotouše je určena všem milovníkům fotografie a železnice.  Ať už je pro vás fotografování železnice pouhým koníčkem, nebo se považujete za profesionála, vaše skvělé úlovky by rozhodně neměly zůstat v šuplíku.

Výzva na prosinec: železniční mosty

Naše výzva Očima šotouše pokračuje i v prosinci, tentokrát jsou ústředním motivem fotografií Vlaky a mosty. Pochlubte se svými snímky a my vás odměníme krásnou cenou. Fotografie s krátkým komentářem můžete nahrát zde. Prosincové kolo bude ukončena 31. prosince ve 23:59.

Obecná pravidla čtenářských a marketingových soutěží MAFRA, a. s. najdete zde.

V měsíci listopadu jste nám mohli posílat fotografie na téma Podzim s vlakem, nejlepší úlovek pak zvolili čtenáři iDNES.cz ve speciální anketě. Autorem vítězného snímku parního vozu Komarek, který pochází ze sbírek Národního technického muzea, je Petr Kozelek z Kadaně. Gratulujeme!

Parní vůz Komarek (ze sbírek Národního technického muzea) na trati Doupovské dráhy právě přejíždí železniční most u Kadaně.

Parní vůz Komarek byl vyfocen v momentě, kdy přejíždí železniční most v za Kadaní. Kadaňský viadukt přes Ohři je součástí Doupovské dráhy (projeli jsme ji zde). Trať vznikala na přelomu 19. a 20. století v několika vlnách. Nejprve pro přepravu cukrové řepy do místních cukrovarů, v další etapě kvůli transportu uhlí z dolů okolo Radonic.

Samotný ocelový most vznikl až v roce 1903. Do Kadaně se tak vůbec poprvé dostala železnice. Do té doby museli tamní obyvatelé využívat vzdálené nádraží Prunéřov na trati Chomutov–Cheb (přečtěte si: ZANIKLÉ TRATĚ: Prunéřovem procházely dvě tratě. Obě pohltil velkolom).

Původní nádraží uprostřed města zaniklo v roce 1974 a trať byla přeložena do současné polohy. Příjezd prvního vlaku na nové kadaňské nádraží najdete zde. Nádherný most přes Ohři se naštěstí používá dodnes.

Parní vůz Komarek

Parní motorový vůz M 124.001 Komarek je přímým předchůdcem dnešních motoráků. Už na začátku 20. století se jeho výrobce, smíchovská firma Ringhoffer, snažila eliminovat těžkopádnost osobních parních vlaků, tedy zdlouhavé objíždění soupravy na konci trati. Nabídla v roce 1903 výrobu parního motorového vozu systému Komarek. První dva a zároveň jediné dva stroje byly určeny pro obsluhu trati Kamenický Šenov – Česká Lípa.

Podzim s vlakem

Fotogalerii fotosoutěže Podzim s vlakem, chronologicky seřazenou od nejvyššího počtu hlasů, si můžete prohlédnout zde.

Na horské lokálce se ale vozy z řady důvodů neosvědčily a byly zkoušeny na dalších místních drahách. Roku 1910 se parní motorový vůz M 124.002 dostal na trať Opočno–Dobruška. V roce 1926 byl na téže trati umístěn i vůz M 124.001, který tam sloužil až do svého zrušení v roce 1947.

O dva roky později byl předán Národnímu technickému muzeu, které ho vystavilo v dopravní hale na Letné. V rámci rekonstrukce NTM bylo rozhodnuto o znovuzprovoznění tohoto jedinečného stroje. Po 59 letech, dne 28. dubna 2006, tak opět vzplál v kotli Komarka oheň a 3. května 2006 se vůz M 124.001 opět rozjel vlastní silou. Teď je historický unikát umístěn v depozitáři NTM v Chomutově a odtud několikrát v roce vyjíždí na nostalgické jízdy.